می‌شود فرزاد حسنی اش را بیشتر کنید؟

فرزاد حسنی تا جایی که من می‌فهمم تنها چیز قابل اتکایی که دارد شهرت است که آن را نیز به یاری رسانه ی ملی به دست آورده. دقیق‌تر اگر بگوییم مردم مالیات داده‌اند تا بخت یار او شود و او مشهور شود. همین‌ها که فرزاد حسنی و دیگر مجریان تلویزیون به کم و بیش تحقیر و تمسخرشان می‌کنند، ولی نعمت همین مجریان هستند.

احتمالا اغلب شما آن ویدیو را دیده‌اید. برنامه‌ای تلویزیونی است به نام اکسیر و شرکت‌کننده‌ای میان‌سال باید حدس بزند تصویری که نشانش می‌دهند کی است. چهار گزینه پیش رو است: آلبرت اینشتین، توماس ادیسون، دیه‌گو مارادونا و مری بارت.

باید اینشتین، ادیسون، و مارادونا را دیده باشی و بدانی مریِ بارت نام بیماری‌ای است، تا بفهمی سوال سوال نیست، فریب است. شرکت‌کننده چهره‌ی بانویی سالخورده را می‌بیند که احتمالا عکس خاصی از مادر ترزا است، و سه نام مردانه را. طبیعی‌ترین انتخاب برای او «مری بارت» است. او ممکن است خطا کند و اطلاعات عمومی اندکی داشته باشد، اما دست کم بر خلاف طراحان سوال، فریب‌کار نیست.

بگذریم که شناختن چهره‌ی ادیسون یا دانستن نام بیماری‌ها در قدیمی‌ترین تعریف‌های اطلاعات عمومی، جزو اطلاعات عمومی محسوب می‌شد و امروزه به هیچ روی این شیرین‌کاری‌ها را اطلاعات عمومی حساب نمی‌کنند.

مجری برنامه، فرزاد حسنی، پس از این که شرکت کننده گمانش - یعنی مری بارت - را در پاسخ به سوال می‌گوید، چندین بار با گفتن جمله‌هایی مانند «فک کردی ما پخمه ایم؟» و «چی فک کردی راجع به ما؟» حاضران را به خنده می‌اندازد و نهایتا به فریب چنین ادامه می‌دهد که با صحبت از جایزه‌ی ۵۰ میلیون تومانی‌ای که در کار نیست، از او می‌خواهد «هنر» خانم مری بارت را نیز معلوم کند. شرکت‌کننده - شاید به سیاق شانسی که از گزینه‌ی چهارم آورده - او را مطابق گزینه‌ی چهارم «رمان‌نویس» می‌خواند.

جعبه‌ای می‌آورند که بنا است ۵۰ میلیون پول درونش باشد. درش را باز می‌کنند و فریاد زرشک، زرشک فرزاد حسنی هوا می‌رود. دوباره تحقیر و تخفیف شرکت کننده آغاز می‌شود.

این چی است؟ این مسابقه‌ی اطلاعات عمومی است؟ شرکت‌کننده باید عکس فلانی را از بهمانی بشناسد که چه گرهی ازش باز کند؟ اطلاعات عمومی کارآمدی عمومی دارد و شناختن عکس مارادونا از اینشتین کارآمدی‌ای ندارد؛ چه هر لحظه که نیاز به عکسی باشد می‌توان با جست‌وجو در اینترنت به عکس درست رسید.

فرزاد حسنی بارها شرکت کننده را مسخره می‌کند که «اطلاعات عمومی ندارد». بسیار خب. فرض کنیم ندارد. این جواز تمسخر و تحقیر است؟ من بسیار دوست دارم که این مسابقه همچنان با حضور فرزاد حسنی ادامه پیدا کند و تنها یک تغییر کوچک کند، او شرکت‌کننده‌ی مسابقه باشد. من تضمین می کنم عکس چهارصد نفر آدم مشهور در جهان را به او نشان بدهم و او نتواند حتی صد نفر را درست تشخیص بدهد. آن وقت لابد مجری برنامه - هر دسته گلی که باشد - حق دارد چهارصد برابر این کاری که او کرد را با او کند.

من به خوبی مصاحبه‌ی فرزاد حسنی و دکتر حمید وحید را به خاطر دارم. از دکتر وحید پرسید آخرین کتابی که خواندید چه بود؟ دکتر وحید نام کتابی از کواین را برد. کواین فیلسوفی بسیار دشوارفهم و دقیق است. فرزاد حسنی مدعی شد کتاب را خوانده. دکتر وحید مودبانه گفت گمان نکنم. فرزاد حسنی گفت چرا و در ادامه‌اش جمله‌ی بی‌معنایی شبیه این گفت که «همون که جلدش سبزه». امیدوار ام او هنوز جواب دندان‌شکنی را که در ادامه شنید به یاد داشته باشد.

فرزاد حسنی تا جایی که من می‌فهمم تنها چیز قابل اتکایی که دارد شهرت است که آن را نیز به یاری رسانه ی ملی به دست آورده. دقیق‌تر اگر بگوییم مردم مالیات داده‌اند تا بخت یار او شود و او مشهور شود. همین‌ها که فرزاد حسنی و دیگر مجریان تلویزیون به کم و بیش تحقیر و تمسخرشان می‌کنند ولی نعمت همین مجریان هستند، والسلام.


* متاسفانه در متن بالا خطایی راه یافته است و مهمان برنامه‌ی کوله‌پشتی نه دکتر حمید وحید دستجردی، که دکتر عبدالحمید ضیائی بوده است. ضمن پوزش از هر دو استاد گرانقدر این خطا را تصحیح می‌کنم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    4 1
    در بي نزاكتي و توهم اين مجري كه حرفي نيست صدا و سيما قطعا قدر چنين مجريان بادمجان دور قابچين رو ميدونه .
  • ارمین A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    4 1
    واقعا متاسفم برای صدا و سیما که چنین مجری بی ادبی رو دوباره به صحنه بازگردانده
  • ایمان A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    نوشته ی خوبی بود.
  • مازيار IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    دست مريزاد.. حرف دل ما رو زدي
  • بی نام DE ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    4 1
    ممنوع الکاری انصافا حق بعضی مجریان است
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    2 1
    دورود ....
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    2 1
    آفرین خیلی خوب بود
  • خواننده آماتور A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    3 1
    آدم كوچكي است اين آقا كه متأسفانه رسانه بادش كرده ... همين و بس
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    لذت بردم از خواندن این متن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    2 1
    بسيار عالى حسنى سخيف ترين مجريه كه تا به حال وجود داشته اساسا آدم عقده ايي و بي ادبيه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 2
    وقتی شهر بی کلانتر باشه قورباغه هم هفت تیر کش میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    احسنت بر نویسنده مطلب
  • علی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    2 1
    من نظر خودمو مینویسم ودوستان میتونن تکمیلش کنند. شاید بهترین کار عذرخواهی رسمی، چندباره آقای حسنی در یک برنامه ی زنده با حضور آقایی که بهشون توهین شده باشه و در صورتیکه این اقا تمایل داشت 50 میلیون تومان رو بهشون تقدیم کنند. همه ی زرشکها رو هم باید به فرزاد حسنی بدن تا چیزی عایدش بشه که لایقشه. طرف فکر میکنه خودش علامه دهره......
  • نگار A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    3 1
    حالم از فرزاد حسنی به هم میخوره . یه انسان بیش از حد مغرور و بی ادب
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    3 0
    با سلام من با دیدن این برنامه شرمنده شدم. واقعا رفتار فرزاد حسنی زننده است. برای ایشان متاسفم.
  • مریم A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    ایکاش برای همیشه ممنوع الفعالیت بشه تعادل روانی نداره بیچاره آزاده نامداری چی کشید از دستش حق داشته ازش جدابشه
  • س.و A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    29 1
    با سلام و درود به دست اندرکاران سایت وزیم خبرانلاین رواج دروغ که ریشه بسیاری از نابسامانی های اجتماعی است امروزه ریشه اعتماد که اساس رشد روانی سالم است را سوزانده است، شما بگویید به چند درصد از آدم های اطرافتان اعتماد دارید؟ از تحقیر مرد بیننده بدتر دروغ گویی و سناریوی دروغ تیم اکسیر در توجیه کار خود بوده است. انها در برنامه مردم چی میگن ظاهر شدن و بارها دروغ هایی را تحویل مردم دادندبا بررسی زبان بدن افراد حاضر از تیم اکسیر به وضوح می توان از پنهان کاری آنها در مورد مباحث عنوان شده گرده برداشت، بهتر نبود همانجا معذرت خواهی می کردند و قول می دادند که دیگر چنین اتفاقی نیافتد تا اینکه گناهی بزرگتر را مرتکب شوند.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
      1 2
      لطفاً یکی به این آقای فرزاد حسنی بگه آخه خودت کی هستی که اینقدر مردم بی نوا رو تحقیر می کنی . . . تو نه ادب داری نه شخصیت فقط این صدا سیمای بی در و پیکر ماست که تورو اینجوری بزرگ کرده . . .
  • میثم DE ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    6 77
    دوست عزیز، قربون اون عینک روشنفکریت برم قبل از اینکه،،رای راجع به کسی صادر کنی، بیشتر تحقیق کن لطفاً قصد من، طرفداری این آقا نیست، بلکه زیر سوال بردن ، روشنفکری به سبک شماست این ویدئو که راجع بهش حرف میزنی، یه تیکه طنز و از پیش طراحی شده برنامه است و اون طرف هم هنر پیشه است. اگه مملکت من، روشنفکرهایی مثل شما نداشت، الان همه مون زندگی بهتری داشتیم
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
      0 2
      دوست گرامي اون آقاهنرپيشه نيست واون پشت صحنه بعد اعتراض مردم تهيه درثاني كسي كه نميدونست اين آقاازقبل انتخاب شده پس بازم دروغ گفتن چون اون يه دفه وشانسي ازبين مردم انتخاب ميشه بنده وهربيننده فكرميكرد بايه پدرخانواده ميانسال طرفه كه داره خورد ميشه واقعا منظورش چي بود يعني نميشد باپول مردم يه برنامه بهتري ساخت بي بي سي چندتانيروداره يا همين من و تو ؟ چندبرابرآقايون بيننده دارن
  • بی نام A1 ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    5 44
    آقای علیانی ظاهرا شما هم مثل خیلی های دیگر در دام افتاده اید. پشت صحنه این برنامه جنجالی را اگر ببینید متوجه می شوید همه اش سیاه بازی بوده است. پشت صحنه را سایت تی وی پلاس با عنوان باز هم زود قضاوت کردیم منتشر کرده است. بخش هایی از نقدهای شما به حسنی وارد است اما شما هم در دام افتادید درست مثل مخاطبان عادی. یک سر به تی وی پلاس بزنید و ببینید در پس صحنه تدارکات این قسمت جنجالی چه جوری انجام شده. همان بهتر که هیچ کدام تلویزیون تماشا نکنیم تا بازی نخوریم.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
      0 0
      خدا بیامرزه "منوچهر نوذری" رو. خوب شد فوت کرد و این روز هارو و این دلقک هارو تو تلویزیون ندید. فک کنم همین الانم تنش تو قبر بلرزه
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
      0 0
      اگه نمایش هم باشه به نوعی ترویج بی اخلاقیه
  • بهرام IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    26 0
    سلام ممنونم از این نگارش زیبایتان موافقم فرزاد حسنی ها باید بدانند که مردم ولی نعمتشان هستند و نباید آنطور که دیده شد برخوردکنند.حیف این پولها که صرف ساختن این برنامه ها میشود
  • بی نام A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 8
    ظاهرا تو هم کوروش جان مثه من تلویزیون تماشا نمی کنی و باز هم مثه من کلیپ این برنامه حسنی رو روی اینترنت دیدی. مطلبت رو که خوندم دیدم گویا تلویزیون هم دست در برنامه مجله خبری دست به کار شده و در کلیپی که از این برنامه روی اینترنت منتشر شده مجری به سراغ حسنی و اون مهمان ساختگی و جنجالی این برنامه نمی دونم اکسیر یا هر چیز رفته طرف داشت از مورد عنایت قرار گرفتن اعضای اناث خانواده حسنی به تلافی اون نمایشی که حتی کوروش علیخانی هم را وادار به واکنش کرد، ابراز شرمندگی می کرد. باهات موافقم در باد کردن بیش از اندازه حسنی توسط رسانه اما فکر کنم باید یک یادداشت دیگه در تصحیح دیدگاهت و ارائه نقدت به شیوه ای دیگر و نیز فحاشی ملت مبادی ادب به مجری یک شوی بی ادبانه ساختگی بنویسی و بگی گر تو با بد بد کنی پس
  • بی نام A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    10 0
    افرین
  • س ج IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    18 0
    عالی بود.ممنون از شما. واقعا خودمون بزرگشون میکنیم که بیننده رو تحقیر کنن و خودشون رو به رخ ملت بکشن تا یکسری به به و چه چه کنن
  • مهدی A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    10 0
    سلام من از این موضوع و پخش چنین برنامه ای خبر نداشتم نه اینکه بشینم ماهواره ببینم...کلا کارم جوری هست وقت اینجور کارها رو ندارم ولی واقعا متاسفم برای مسئولان برنامه که یه همچین برخوردی رو مناسب میدونند. مصاحبه های لری کینگ رو ببینید و با این رفتارها مقایسه کنید. انگار آقای حسنی موعود زمانه اند.... تاسف حیف مالیات....
  • مینو IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    9 0
    عالی و دست مریزاد
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    30 0
    حتی اگر اون پشت صحنه کذایی ساختگی هم نباشه، باز هم اصل مسئله سر جاشه. اصل مسئله ای که مردم را عصبانی و ناراحت کرده اینه: نشان دادن خرد کردن و له کردن و تحقیر کردن یک انسان بی دفاع از سیما آنهم توسط فردی حرفه ای که ظاهرا با توجه به پیشینه اش از تحقیر دیگران لذت می برد. هیچ چیزی از زشتی رفتار این مجری کم نمیکنه . کمترین کار اخراج ایشان از اجرا است. مدیر شبکه سه هم باید بخاطر دادن فرصت به چنین افرادی که ظاهرا قصد تحقیر مردم را دارند رسما عذرخواهی کنه ... والسلام
  • مهدی PT ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    باید در صدا و سیما رو گل گرفت وقتی دیگه حرفی برای گفتن نداره
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا بیامرزه "منوچهر نوذری" رو. خوب شد فوت کرد و این روز هارو و این دلقک هارو تو تلویزیون ندید. فک کنم همین الانم تنش تو قبر بلرزه
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 1
    فرزاد حسني اگر آدم بود اون بلاها را رو سر خانمش نمي‌آورد بعد تو برنامه شب تحويل سال با خانوادش كلي تحويلش بگيرند. متاسفم براي رسانه اي كه فكر ميكنه ديگه مجري اي در اين كشور وجود ندارد. انحصار كه ميگين يعني اين
  • رکسانا RO ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید.. در جواب به دوستانی که میگن کلیپ از قبل طراحی شده و اینا.. ما هم میگیم درست‌... اما حالا با وجود کلیپ و این که نمایش بوده و.. این حرفا توجیح خوبی برای ترویج تمسخر و تحقیر قشر زحمت کش و کسی که از ما بزرگتره میشه؟ یعنی هدف این نمایش چی بوده؟ اگه طنز بوده میشد طنزی باشه ک اموزنده باشه چه ارزشی در تحقیر دیگران هست که با ساختن نمایش دارن عادی جلوه میدن و رواجش میدن بین مردم چه اقای حسنی ک از این دسته گلا زیاد داشته از همون برنامه کوله پشتی تا الان.. چه اون اشخاصی که پشت صحنه ی این جریاناتن و خوشحالن از اقدام غلطشون... پس این ک نمایش بود الکی بود خاستیم بخندید نشد حرف درست.. الگوی مردمن و باید چیز درستی و ترویج کنن..
  • فاطمه A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    واقعا متاسفم این اصل ماجرا نیس ایشان درمصاحبه همچین ادعایی نکردن ایشان گفتن من در نزدیکانم این کتاب رافکر کنم دیده ام ادعای خواندن نکردن .
  • احسان A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام این آقا را چه کسی وارد صدا و سیما کرده اون از نحوه ی انتقادش از نیروی انتظامی هر فرد عاقلی میداند که برای انتقاد اول از همه باید در کمال احترام باشد نه چاله میدونی صحبت کردن اون از این گونه مسابقه که شان انسان را زیر پا می گذارد . تلوزیون باید از افرادی باشد که مردم درس بگیرند . وگرنه وقت مردم تو تماشا این برنامه ها هدر میره