ایسنا نوشت: علی النعیمی، وزیر نفت پیشین عربستان درحالی با صدور یک حکم سلطنتی، از این سمت برکنار شد که سالها سکان قدرت صنعت نفت جهان را در اختیار داشت.

به دستور مستقیم ملک سلمان، پادشاه عربستان، وزارت نفت این کشور به وزارت انرژی، صنعت و منابع زیرزمینی تغییر نام داد و خالد الفالح، وزیر پیشین بهداشت عربستان به جای النعیمی سکان هدایت وزارتخانه جدید را برعهده گرفت.

النعیمی که بیش از دو دهه بر مسند وزارت نفت عربستان قرار داشت، یکی از چهره های اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می رفت اما نفوذ وی به تازگی به دلیل قدرت گرفتن محمد بن سلمان، پسر پادشاه سعودی محدود شده بود.

الفالح پیش از انتخاب شدن به عنوان وزیر بهداشت عربستان، برای سالها سمت مدیرعاملی شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو را بر عهده داشت اما اکنون امین ناصر مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو را بر عهده دارد.

النعیمی هم در ٢ دهه پیش، قبل از این که بر مسند وزارت نفت عربستان تکیه بزند سمت ریاست آرامکو را در اختیار داشت.

چندی پیش ملک سلمان، پسرش شاهزاده محمد را به عنوان قدرتمندترین فرد در زمینه تصمیم گیریهای اقتصادی و انرژی انتخاب کرد و شورای عالی نفت را که پیش تر درباره سیاستهای نفتی تصمیم گیری می کرد، منحل کرده است.

شاهزاده محمد، اکنون ریاست کمیته توسعه اقتصادی و شورای جدید نظارت بر آرامکو را بر عهده دارد.

بیشتر ناظران سعودی همچنان پیش بینی می کردند که پس از بازنشستگی النعیمی، الفالح به عنوان وزیر نفت انتخاب می شود شاهزاده عبدالعزیز، معاون وزیر نفت نیز دومین گزینه احتمالی برای وزارت نفت به شمار می رفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ملک سلمان روز گذشته دستور ترمیم کابینه سعودی و تغییر ساختاری برخی وزارتخانه های دولتی را صادر کرد.

به موجب فرمان ملک سلمان، وزیران انرژِی، نفت، آب، حمل و نقل، بازرگانی، امور اجتماعی، بهداشت و حج نیز برکنار شدند و یک کمیسیون جدید نیز با عنوان کمیسیون فرهنگی و تفریحی در این کشور تاسیس شد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 1
    مثلا الان دارن اصلاحات انجام می دن؟ فقط آدمها رو جابه جا می کنند اما درشان بر همان پاشنه سابق می چرخد. برنامه جدید ندارند.