۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۷

روزنامه شهروند نوشت:افراد ناشناس، نهال های تازه کاشته شده زابل را با اسید سوزاندند. شب پنجشنبه بود که افرادی ناشناس با ریختن اسید ٣٠٠ اصله پای نهال های تازه کاشته شده در زابل آنها را خشک کردند.

زمان زیادی از کاشت این نهال‌ها در خیابان شهید باقری توسط گروه حامیان آبادانی سیستان نگذشته بود که جای آب، اسید به پای آنها ریخته شد. علت هنوز نامعلوم است و افراد ناشناس.
فریبا میری یکی از فعالان گروه حامیان آبادانی سیستان در باره اتفاقی که نهال‌های زابل را خشکاند و زحمات این گروه را بی‌فایده کرد به «عصرهامون» توضیح می‌دهد: «٣٠٠ تا ٤٠٠ اصله نهال در روز افتتاحیه کشت شد اما پای بسیاری از این درختان اسید پاشیده شد و باعث شد تقریبا همه این نهال‌ها نابود شوند.

او با بیان این‌که از طریق مراجع قانونی خواهان برخورد با متخلفان هستیم ادامه می‌دهد: «امیدواریم افرادی که جان این درختان را گرفته‌اند شناسایی شوند و برخوردهای قانونی با آنها صورت گیرد.

میری در باره عاملان این حادثه و علت آن هم می‌گوید: حرف و حدیث‌های مختلفی درخصوص عاملان این حادثه مطرح می‌شود اما نمی‌توانیم تا زمان مشخص شدن عاملان اصلی و انگیزه آنها در این‌خصوص اظهارنظر کنیم.
او با تأکید بر این‌که انگیزه حامیان آبادانی سیستان برای درختکاری در منطقه سیستان قوت گرفته است، خبر می‌دهد که «در روزهای آینده با قوت بیشتری این کار را آغاز می‌کنیم.

سوزاندن نهال‌ها در سیستان آن هم با اسید در حالی‌است که بر طبق قانون چنانچه کسی درختی را قطع کند باید به مراجع قضائی معرفی شود و ضمن آن‌که هزینه قطع درخت را باید بدهد، مکلف می‌شود در جایی دیگر درخت بکارد و البته در برخی موارد ٦ ماه حبس هم باید بکشد. اما این بند قانونی مانع سوزاندن نهال‌های تازه کاشته شده در زابل نشد و ریشه بیش از ٣٠٠ اصله نهال در زابل با اسید سوخت.

در این باره سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس هم با اشاره به این‌که اسید پاشی روی درختان در منطقه زابل کاری بسیار عجیب بوده است، می‌گوید: «فضای سبز در سطح شهر جهت رفاه مردم ایجاد می‌شوند، این عمل ناپسند باعث از بین رفتن فضای سبز و آسیب دیدن درختان شده است.

او، واقعه اسیدپاشی روی درختان در این شهرستان را ناپسند‌ترین اقدام در حق محیط‌زیست می‌داند و به ایسنا می‌گوید: «افراد مرتبط با کار اسیدپاشی روی درختان درواقع فعالیت‌های شهرداری را زیر سوال برده و در مقابل زحمات مسئولان کارشکنی کرده‌اند.»
نماینده مردم زابل، در پاسخ به سوالی درباره دستگیری عوامل سوزاندن ریشه نهال‌ها با اسید، یادآوری می‌کند که «در حال حاضر اطلاعاتی در رابطه با دستگیری این افراد داده نشده است.

در حالی‌که یکی از فعالان گروه حامیان آبادانی سیستان، صراحتا می‌گوید که تقریبا تمامی ٣٠٠ تا ٤٠٠ اصله نهالی که توسط این گروه کاشته شده بود، به دلیل ریختن اسید پای نهال‌ها سوخته و خشک شده‌اند و به این ترتیب خسارت زیاد بوده است، حسینی درباره میزان خسارت‌های وارد شده به نهال‌ها می‌گوید: «تعداد و میزان خسارت مهم نیست بلکه نفس عمل زشت و ناپسند بوده است.

سوزاندن نهال‌های تازه کاشته شده توسط افراد ناشناس باعث شد تا واحد فضای سبز شهرداری زابل با انتشار اطلاعیه‌ای این اقدام ناپسند را دور از انسانیت اعلام کند. نرگس میرشکار مدیر این واحد در این اطلاعیه که خطاب به مردم زابل نوشته بود، اعلام کرد: «معضل خشکسالی چند سالی است که سیستانمان را در بر گرفته است و طوفان‌های شن و گرد و غبار ناشی از این بحران بیش از یک دهه است که از مردمانمان پذیرایی و روان هموطنانمان ازاین مورد آزرده خاطر شده
است.

تا این‌که در ماه اخیر سیلابی،‌هامونمان را نجات داد و سیرابی‌هامون تنها نکته صحبت محفلمان بوده و ازاین برکت و لطف خداوند به‌شدت خوشحال بودیم و یک ماهی می‌شود که ازهمکاری دوستان نهاد‌های مردمی با واحد فضای سبز شهرداری زابل درخصوص درختکاری خیابان شهید باقری می‌گذرد ولی متاسفانه خبری مبنی بر خرابکاری عده‌ای افراد نادان و ناشناخته به اطلاعمان رساندند که به شدت از این موضوع ناراحت و ابراز تاسف به علت این رفتار شنیع و ناپسند داشتم؛ فلذا به مردم عزیز و فهیم سیستان عرض می‌نمایم که از هدف والایمان که آبادانی سیستان است به هیچ عنوان دست برنداشته و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    3 0
    باید دید کی از گردو خاک کاسبی میکنه دیگه....