سایت الف در تحلیلی نوشت که اصلاح طلبان اگرچه ظاهرا یک رئیس اصلاح طلب را در مجلس دهم ترجیح می دهند اما راه حل دیگری را در پیش گرفته اند.

در اين تحليل آمده است: دربحث انتخاب رئیس مجلس دهم اگر چه اصلاح طلبان برای نشان دادن نفوذ اجتماعی خویش و پیشبرد گفتمان اصلاحات یک اصلاح طلب تمام عیار رابرای ریاست مجلس ترجیح می دهند، اما با استفاده از تجربه های گذشته ظاهرا راه دیگری را طراحی کرده اند.

در واقع، گاه دستیابی به اهداف مهمتری، همچون به انزوا کشیدن تندروهای دو جناح و رفتار سیاسی پوپولیستی آقای احمدی نژاد بهایش ائتلاف است واین امر تنها با استمرار ریاست لاریجانی بر مجلس ممکن است. و اما دلایل:

1)       لاریجانی به خوبی توانمندی خود را در همراه کردن مجلس، برای مقاصد معین نشان داده است. در این مسیر چندان به آئین نامه هم وفادار نمی ماند. هنوز قدرت نمایی ایشان در تصویب برجام در مجلس در مدت زمان بیست دقیقه را به یاد داریم. درست یا غلط و حتی بدون توجه به مخالفت برخی موافقین مشروط برجام این کار را به پایان برد. این توانایی برای دولت و اصلاح طلبان معتدل ضروری است؛ کاری که از آقای عارف نمی آید.

2)      علت دیگر ترجیح لاریجانی نزد دولت، توانایی او برای تلطیف روابط با قوه قضائیه و احیانا سایرارکان و اجزاء حکومت است. این کار هم از عارف نمی آید.

3)       همکاری دولت و حامیانش واصول گرایان معتدل یا منتقد برای جلوگیری از گفتمان عامه پسند احمدی نژاد ضروریست. احمدی نژاد با تکیه بر فشار های اقتصادی و وعده پرداخت یارانه بیشتر از محل درامد نفت بین مردم به دنبال رای توده ها و به ویژه مستضعفین از یک طرف و همچنین با دامن زدن به شایعاتی که در مورد نهادهای انقلابی وجود دارد، به دنبال رأی اسیب دیده گان ازنظام، از طرف دیگر است. یکشنبه سیاه مجلس را به یاد اورید که در جلسه استیضاح شیخ الاسلام وزیر کار چگونه روسای قوای مقننه وقضاییه را متهم به فساد کرده بود. او قبلا ریاست مجمع تشخیص مصلحت را متهم نمود، او پیش تربا دوقطبی کردن فضا آراء مخالفین آقای هاشمی را بیدار ودر کیسه خود ریخته بود. چند روز پس از یکشنبه سیاه در سخنرانی که در اهواز کرد یک نهاد نظامی فعال در عرصه اقتصاد را تلویحا متهم به قاچاق گسترده کالا کرد. اینها همه موج سواری بر امواج شایعاتی است که ممکن است بعضا بی بهره از واقعیت هم نباشند واین یعنی جلب آراء کسانی که با نظام قهر کرده اند ودر انتخابات شرکت نمی کنند. البته احمدی نژاد این شگرد را به بهای کاهش مشروعیت نظام بکار می گیرد.

4)      رفتارهای نسنجیده برخی اصلاح طلبان ممکن است نهاد های قدرت را نسبت به بازگشت این جناح به قدرت حساس نماید. لذا ریاست مجلس علی لاریجانی علاوه بر انکه توقعات نا بجای اصلاح طلبان را کم می کند از پرداختن مجلس به حواشی پرهزینه وکم منفعت جلوگیری میکند. حکمت اقتضا می کند امور موكول به زمانش باشد.

1727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    0 1
    از اینکه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و اخیرا مجلس بسیار فعال و البته تاثیر گذار عمل نموده اند شکی نیست اما بحث ریاست مجلس چیز دیگری است اگر لاریجانی ریاست مجلس را در دوران رسیدگی برجام بر عهده نداشت میتوان گفت با همه خیمه ای که گروه دلواپسان روی کمیسیون ویژه برجام زده بودند تنش بسیار عجیبی پیش می امد اما ان درایت و ارتباطهای لاریجانی بود که توطعه دلواپسان را خنثی نمود و این امر یقینا از دست خوشخیم ترین اصلاح طلب یا حتی اعتدالی ساخته نبود لاریجانی ادم بسیار پخته و کار بلدی است
  • dynamics IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    6 8
    تحلیل درستی است. اصلاح طلبان می توانند در سایه به راحتی کار خود را انجام دهند و حساسیت نهادهای قدرت را در پی نداشته باشند
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    11 3
    پروژه شورای شهر تهران و انتخاب مسجد جامعی می تواند در اینجا نیز انجام شود ما نباید از تندروها بترسیم نمی شود کسی با بیش از یک ملیون رای را با کسی که نفر اول شهر خودش نشده است یکی کرد هر چند لاریجانی فداکاریهای زیادی در 4 سال قبل انجام داد و این در تاریخ ایران باقی خواهد ماند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    4 6
    واقعا چه تحلیل های آبکی بود
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    7 10
    ریاست لاریجانی اصولگر بر مجلس و عدم ریاست اقای عارف میخ اخر بر تابوت امید مردم به تغییر است....