روز گذشته چهار همایش برای منتخبین مجلس دهم برگزار شد که حاشیه مهمتر از متن همه آنها، بحث «ریاست مجلس آینده» بود.

مرجان سادات احمدي: اولین گردهمایی منتخبان مجلس دهم، صبح شنبه با عنوان همایش دو روزه "فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها" به دعوت علی لاریجانی در محل مجلس قديم برگزار شد که در این همایش همه منتخبان به جز مینو خالقی دعوت بودند و جمعي از وزرا و مسئولين در آن به سخنراني پرداختند.

 همایش دوم و سوم نيز به صورت همزمان و جداگانه توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان مجلس دهم برگزار شد.  اصولگرایان در همایشي با عنوان "فراکسیون فراگیر" در محل مجلس قدیم با حضور آيت الله موحدي كرماني گردهم آمدند و همزمان اصلاح طلبان در همایش "هم‌اندیشی فراکسیون امید" به دعوت محمدرضا عارف منتخب اول تهران در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری کنار یکدیگر نشستند.

شب هنگام نیز تمامی منتخبان مجلس دهم در چهارمین مراسم، به دعوت حسن روحانی رییس جمهور در ضیافت شامی شرکت کردند تا در یک روز چهار گردهمایی توسط منتخبان مجلس آینده تشکیل شود.

در دو نشست صبح و شب كه به دعوت روساي قوا برگزار شده بود تاكيد همه سخنرانان بر همدلي و همراهي مجلس و دولت بود.

اين درحالي است كه به نظر مي‌رسيد همايش هاي فراكسيون فراگير و فراكسيون اميد تنها براي قدرت نمايي و زورآزمايي برگزار شده، به نحوي كه هر دو جريان تلاش كردند با ارايه آمارهايي از تعداد منتخبين جريان خود در مجلس دهم، ثابت كنند اكثريت مجلس را در دست دارند. شايد همه منتخبين به دليل همزماني برگزاري اين دو نشست بايد يك طرف را انتخاب مي‌كردند؛ اما افرادي همچون علي مطهري و محمد دامادي در بخش هايي از هر دو نشست دو طيف حاضر شدند.

رسول خضري كه به صورت مستقل در انتخابات مجلس دهم شركت كرده و منتخب مردم پيرانشهر است به خبرآنلاين گفت كه با توجه به صحبت ها و اظهار نظرات منتخبين در حاشيه اين همايش ها، نظر اكثريت آنها بر رياست علي لاريجاني است و اعتماد بيشتري به او دارند.

او به نقل از برخي اعضاي ليست اميد که تمايلي به اعلام اسامي اشان نداشت، گفت که آنها نيز به رياست لاريجاني متمايلند. خضري اينگونه توضيح مي‌دهد كه حضور افراد در ليست اميد به معناي صرف اصلاح طلبي نيست و افراد زيادي با مشي معتدل و حامي دولت نيز در اين ليست ها حضور داشتند. بنابراين اينگونه نيست كه افراد ليست اميد در سراسر كشور روي رياست محمدرضا عارف اتفاق نظر داشته باشند و چهره هايي چون کاظم جلالي و بهروز نعمتي، قطعا طالب رياست لاريجاني هستند نه عارف.

گفتني است هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم برگزاري انتخابات مجلس، برخي چهره هايي که صبغه اصولگرايي مشخصي داشته اما مشي معتدلي در پيش گرفته بودند در ليست اميد جاي گرفتند. آنگونه که خضري مي گويد، راي آنان در ديگر حوزه هاي انتخابيه نيز به رياست علي لاريجاني است.

محمدجواد كوليوند نماينده مردم كرج نيز با تاييد اين موضوع مي‌گويد در شرايط فعلي كشور، هيچكس بهتر و باتجربه تر از لاريجاني نمي‌تواند مجلس را هدايت كند و بايد ازاين دو قطبي كردن مجلس آينده به بهانه رياست پرهيز كرد. او معتقد است علي لاريجاني شانس بسيار بالاتري براي رياست دارد و رييس مجلس دهم خواهد بود.

چهره‌هاي اصلاح طلب ديگري هم هستند که در عين اشاره به سابقه اجرايي عارف در دولت، از صبغه مديريت لاريجاني در مجلس به عنوان يکي از مزيت‌هاي او ياد مي ‌کنند. مسعود پزشکيان، يکي از اين نمايندگان منتخب مجلس دهم است که مي‌گويد: در شرایطی که لاریجانی تجربه حضور هشت‌ساله در راس مجلس را در کارنامه دارد، عارف نیز معاونت ریاست‌جمهوری و فعالیت در سطح وزارت را پشت سر گذاشته‌ است.  وي، پیش بینی کرد که علی لاریجانی رئیس آینده خانه ملت خواهد شد. 

عابد فتاحی ديگر نماينده اصلاح طلب منتخب مجلس دهم نيز معتقد است که ریاست لاریجانی برای مجلس دهم منافع بیشتری داشته باشد. او با اشاره به اينکه عارف که معاون اول رئیس‌جمهور بوده و تمامی کارهای دولت اصلاحات را به انجام رسانده، به‌خوبی هم از عهده ریاست برمی‌آید، ادامه داد: بحث بر سر ناتوانی ایشان در مدیریت مجلس نیست. بلکه مساله این است با حضور لاریجانی در راس مجلس، شکاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کاهش یافته و این مساله به نفع دولت و مردم خواهد بود.

در عين حالي که برخي منتخبان اصلاح طلب مجلس دهم، به رياست لاريجاني متمايل ترند، منتخبان اصولگرا نيز بر رياست او اجماع نظر دارند. چه آنکه عليرضا يوسفيان ملا منتخب مجلس دهم نیز بعد از پایان جلسه فراکسیون فراگیر، پشت تريبون اعلام كرد که ١٨١ منتخب برای عضویت در فراکسیون فراگیر و راي به ریاست لاریجانی اعلام آمادگی‌ کرده‌اند. سخنان او ناظر بر همه حاضران در اين نشست بود که چهره هايي چون مطهري و دامادي که از منتخبين ليست اميد بودند را نيز شامل مي شد.

به نظر مي‌رسد با اين تفاسير وزنه رياست علي لاريجاني با توجه به داشتن سابقه و تجربه بيشتر و اعتماد كلي منتخبين به او، از وزنه محمدرضا عارف سنگين تر باشد.

1727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    54 15
    فقط عارف
  • بی نام A1 ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 3
    هردوی آنها خوب ودست پاک وخادم ملت ومبغوض احمدی نژادند پس هرکدامشان رییس مجلس بشود خوب وعالی است.
  • بی نام FI ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    2 9
    عارف ديگه ازكجا در اومد