معاون وزیر نفت:عرضه بنزین دو نرخی تا مهرماه / برای ارائه سوخت رایگان به نیروگاه‌ها باید مالیات بدهیم

معاون وزیر نفت گفت: در صورت ابلاغ مصوبه از سوی دولت تا مهرماه بنزین دونرخی عرضه خواهد شد اما همچنان بر این باوریم که بهترین گزینه برای عرضه بنزین، تک نرخی بودن است و قطعا ما پیشنهادی برای دونرخی بودن ارائه نخواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز در نشست خبری که در  بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد گفت: در صورت ابلاغ مصوبه از سوی دولت تا مهرماه  بنزین دونرخی عرضه خواهد شد.

زمان عرضه بنزین دو نرخی

وی گفت: همچنان بر این باوریم که بهترین گزینه برای عرضه بنزین، تک نرخی بودن است و قطعا ما پیشنهادی برای دونرخی بودن ارائه نخواهیم کرد.

کاظمی، در مورد میزان استفاده از بنزین دونرخی در کشور یادآور شد:  براساس تجربه، مردم رغبتی به استفاده از بنزین نرخ دوم ندارند و  کمتر از ٢ درصد مردم مصرف‌کننده این بنزین خواهند بود.

وی، با اشاره به آثار منفی دو نرخی بودن بنزین گفت: آثار منفی این طرح را در بخش حمل و نقل و مناسبات اقتصادی شاهد خواهیم بود  چون متاسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این که قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد، گفت: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می کنیم ؛ ولی برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد.

کاظمی، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشنهاد دهنده طرح نبوده، بنابراین هر زمان که دولت در هیئت دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.

بدهی 3.7 هزار میلیارد تومانی را قبول نداریم

به گفته کاظمی شرکت ملی پالایش و پخش ادعای سازمان امور مالیاتی در خصوص میزان ٣٧ هزار میلیارد ریال بدهی را قبول ندارد و برای رفع ابهامهای موجود رایزنی و گفتگو خواهیم کرد.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش آمادگی تسویه ماهانه مالیات ارزش افزوده فروش فرآورده های نفتی  و مالیات بر عملکرد را دارد.

کاظمی تاکید کرد: ادعای سازمان امور مالیاتی در خصوص ارزش افزوده  فروش نفت خام است که این امر به ما مربوط نمی شود زیرا ما تنها ضامن پالایشگاهها برای دریافت نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدهی مالیاتی شرکت را ناشی از ارائه سوخت مجانی به نیروگاهها می داند.

وی می گوید: این موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش ما نیست چون ما در قبال تامین سوخت نیروگاهها پولی دریافت نمی کنیم که مالیات آنرا پرداخت کنیم.

وی در مورد مسدود شدن حساب حقیقی و حقوقی پالایشگاههای کشور گفت: این امر به شرکت پالایش و پخش ربطی ندارد زیرا ما با پالایشگاهها مراوده مالی نداریم و تنها به عنوان ضامن در کنارشان قرار داریم.

کاظمی ادامه داد: حساب شرکت و مدیران پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به هیچ عنوان مسدود نبوده و نیست.

وی، در خصوص ادعای شرکت فرودگاههای کشور در مورد ٦٠ میلیارد ریال بدهی شرکت پالایش و پخش اظهار کرد: براساس مصوبه دولت ملزم به پرداخت ٢ درصد ارزش افزوده نیستیم و ظاهرا آقایان از این موضوع بی اطلاع هستند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان بدهی شرکتهای هواپیمایی کشور را به این شرکت یکهزار و ٢٠٠ میلیارد ریال اعلام کرد.

پالایشگاهها برای اخذ برند پیشقدم شوند

به اعتقاد معاون امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، برندسازی امتیازی برای پالایشگران با توجه به دانش و توانایی فنی آنها محسوب می شود که امید است صاحبان پالایشگاهها برای حضور در این عرصه پیشگام شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این که هر برندی بیشتر از ٢٠ درصد سهم نازلها را در کشور، ٣٠ درصد در استانها و ٥٠ درصد شهرستانها را نمی تواند در اختیار داشته باشد عملا نگرانی برای انحصار برندها وجود ندارد.

صنعت پالایشی کشور نیازمند ١٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری

کاظمی، با بیان این که پروژه های در دست ساخت پالایشی کشور، بیش از ١٤ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: شرکت ملی پالایش تعدادی پروژه پالایشگاهی در دست اقدام دارد که به لحاظ اهمیت باید هرچه سریعتر تکمیل و یا آغاز شوند که برای تامین منابع مالی آن از روشهای مختلفی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: هفته گذشته تامین مالی طرح توسعه پالایشگاه آبادان در کمیته شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، که با این اقدام  طرح در دو فاز با اعتباری بالغ بر ٣ میلیارد دلار اجرا خواهد شد که برای شروع فاز یکم آن با چینی ها به توافق رسیده ایم.

کاظمی ادامه داد: منابع پیش بینی شده برای اجرای فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه آبادان، حدود یک میلیارد و ١٥٠ میلیون دلار برآورد شده که از طریق خط اعتباری چین (فاینانس) تامین خواهد شد.

معاون وزیر نفت منابع مالی برآورد شده برای اجرای فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان را یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: امیدواریم این میزان اعتبار از محل منابع تامین کنندگان مالی در کشور چین تامین شود.

مدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ، با اشاره به پیشرفت ٢٠ درصدی طراحی تفصیلی طرح گفت: امیدواریم عملیات اجرایی این طرح که با هدف کاهش تولید نفت کوره و افزایش کیفیت دیگر فرآورده ها طراحی شده است، ظرف ٤ یا ٥ ماه آینده شروع شود.

22439

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    2 0
    پول نفت افراد خاص مانند بابک زنجانی ها بردند و خوردند ولی جریمه آن بایت ملت پرداخت کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    2 0
    نتیجه بنزین دو نرخی گسترش هر بیشتر بیکاری و فقر . ایا این خدمت به ملت است ؟