ایرنا نوشت: معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: به زودی سفر قریب‌الوقوع شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به ایران را شاهد خواهیم بود.

عراقچی كه در نشست 'زنان، صلح و توسعه پایدار' در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه سخن می گفت، افزود: جمهوری اسلامی ایران تقویت همكاری های دوجانبه و چندجانبه به منظور مقابله با موانع توسعه پایدار را یك اولویت اصلی در سیاست خارجی خود می داند و بدین لحاظ آمادگی خود را برای تقویت همكاری با دیگر كشور ها، بخصوص ژاپن، اعلام می دارد.

سفیر سابق ایران در ژاپن در این همایش كه آكیه آبه همسر نخست وزیر ژاپن و ساساكاوا، رئیس بنیاد صلح ساساكاوا هم حضور داشتند، تاكید كرد: اطمینان دارم كه زنان حامی صلح در ایران، زنان ژاپنی را در كنار خود خواهند یافت. و اكنون حضور سركار خانم آبه در این نشست گویای پیام همكاری بین دو كشور برای صلح و دوستی در عصر مدرن است.

آكیه آبه، همسر نخست وزیر ژاپن و رئیس بنیاد تشویق به سوی مشاركت اجتماعی ، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، معصومه ابتكار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست ، یوهی ساساكاوا، رئیس بنیاد صلح ساساكاوا از جمله شركت كنندگان در این نشست یك روزه بودند.
عراقچی كه سابقه سفارت ایران در ژاپن را دارد ، در ابتدای سخنانش به « میهمانان گرامی از سرزمین آفتاب تابان» خوشامدگفت و از برگزاركنندگان این نشست به خاطر فراهم آوردن فرصت گفتگو و تبادل تجربیات و بیان دیدگاه ها میان نمایندگان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن تشكر كرد.
عراقچی گفت:از این كه روابط دو اندیشكده بنیاد صلح ساساكاوا و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی به این درجه از بلوغ و شكوفایی رسیده است كه نشست های خود را با حضور مقامات بلندپایه از دو كشور برگزار می كنند بسیار خوشوقتم. خوشحال هستم كه این روابط در زمان سفارت اینجانب در توكیو ایجاد و آغاز شد.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: كمتر از سه هفته پیش ، پس از آن كه خانم دكتر كیوكو هوریه مراسم چای سنتی ژاپن را در یكی از موزه های تهران اجرا كرد و نحوه پوشیدن كیمونو را نمایش داد، ایشان را در منزل سفیر ژاپن ملاقات كرد. با خانم هوریه اولین بار از طریق شاهزاده میكاسا عموی محترم امپراطور ژاپن كه از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و هنر ایران است، آشنا شدم.


ایران شناسان شاخص ژاپن و سهم زنان

عراقچی گفت: محققان ژاپنی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی ایران تحقیقات وسیعی انجام داده اند و جالب آن كه در این میان نقش استادان و ایران شناسان خانم بسیار شاخص است. در راس این اساتید خانم امیكو اوكادا قرار دارد كه از پیش كسوتان این حوزه است و شامل جوان ترهایی همچون خانم آیانو ساساكی و خانم بوكو فوجیموتو می شود كه از آثار سعدی و نظامی و خیام و شاهنامه فردوسی گرفته تا آثار نویسندگان معاصر همچون صادق هدایت، جمالزاده و جلال آل احمد را به زبان ژاپنی ترجمه كرده اند.

سفیر سابق ایران در ژاپن اظهار داشت: روابط دو ملت ایران و ژاپن قدمتی بیش از هزار سال دارد و تعاملات انسانی آنها به واسطه جاده ابریشم همواره برقرار بوده است. به همین دلیل است كه قرابت های فرهنگی بین دو ملت بسیار است. علی رغم قرار گرفتن در دو انتهای شرق و غرب آسیا، فرهنگ اصیل شرقی در هر دو ملت بروز و ظهور دارد و اشتراكات زیادی را بین دو طرف ایجاد كرده است. فرهنگی كه از ویژگی های آن تلاش برای حفظ هویت شرقی، استحكام خانواده، حاكمیت اخلاق و از همه شناخته شده تر نوع دوستی و صلح طلبی است. از مثال های بارز این شباهت فرهنگی، روحیه حق طلبی و حمایت از ضعیفان است كه در ژاپن سامواریی ها را پدید آورد و در ایران عیاران و جوانمردان را.

استاد دانشكده روابط بین الملل وزارت امور خارجه گفت: مناسبات نزدیك و خوب ایران و ژاپن ریشه هایی بس عمیق تر از نفت و انرژی ایرانی و یا خودرو و تكنولوژی های نوین ژاپنی دارد. روابط اقتصادی دو كشور كه اكنون و پس از رفع تحریم ها در مسیر یك تحول بنیادین قرار گرفته است، میوه ای است كه بر شاخسار روابط انسانی و فرهنگی دو كشور روییده است.
وی اضافه كرد: جای خوشوقتی است كه ملاقات های چندباره سران دو كشور در حاشیه اجلاس های بین المللی تا آن میزان مفید بوده كه به سفر قریب الوقوع جناب آقای آبه نخست وزیر محترم ژاپن به تهران منجر شده است. همچنین سفرها و ملاقات های وزرای خارجه، جناب آقای ظریف و جناب آقای كیشیدا، روال مستمری پیدا كرده و مناسبات سیاسی دو كشور را تثبیت نموده است.
عراقچی خاطرنشان كرد: با تشكیل شورای همكاری ایران و ژاپن، امضای سند حمایت متقابل از سرمایه گذاری، سفر وزیر اقتصاد ایران به توكیو، سفر مقامات وزارت متی به تهران، و بسیاری رفت و آمدهای دیگر، مسیر بالفعل شدن ظرفیت های بالقوه در روابط دو كشور، كه بی شمار هستند، آغاز شده است.


اراده و آمادگی ایران برای تقویت مناسبات

سفیر سابق ایران در ژاپن تاكید كرد: برگزاری نشست حاضر، اقدام دیگری در مسیر تحول بنیادین مناسبات دو كشور در حوزه اجتماعی و مردمی بویژه زنان است و استقبال معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نشانه اراده و آمادگی طرف ایرانی برای آغاز این مسیر است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: آرمان برقراری توسعه پایدار به عنوان برآیند نهایی اهداف 2030 بر مبنای توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و محیط زیست پایدار استوار است و این سه هر كدام به نوبه خود به سطح مشاركت فعال جمعیت زنان تكیه دارند. بی شك دستیابی به این سه هدف به صورت موازی و همزمان، بدون حضور فعال، متناسب، و متوازن این جمعیت در هر سه عرصه ناممكن خواهد بود.
عراقچی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تكیه بر پشتوانه اعتقادی خود مبنی بر برابری زن و مرد در شأن و كرامت انسانی، كه در اصول20 و 21 قانون اساسی تجلی یافته است، طی سی و هفت سال گذشته به ارتقا جایگاه زنان و توانمندسازی آنان اهتمام بسیاری نموده و در برنامه های توسعه ای خود همواره این امر را مورد توجه قرار داده است.
وی گفت: حاصل این توجه، رشد چشمگیر سطح مشاركت زنان در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده است.

تجربه مشابه ایران و ژاپن در جنگ

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاكید كرد: معتقدم در اجرای كامل و مؤثر دستوركار 2030 توسعه پایدار، دو ملت ایران و ژاپن فرصت های خوبی برای همكاری دارند. تجربیات دو ملت از آثار و نتایج جنگ بر زنان و كودكان- به ویژه كه هر دو كشور قربانی سلاح های كشتار جمعی بوده اند - استفاده از سلاح هسته ای علیه مردم ژاپن توسط ایالات متحده و به كارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم ایران توسط رژیم صدام- و سیاست های صلح طلبانه دو كشور علیه اشاعه سلاح های كشتار جمعی، زمینه خوبی را برای همكاری های ایران و ژاپن در سطوح دولتی، مردمی، و سازمان های غیردولتی فراهم آورده است و در این میان افق همكاری در حوزه زنان و كودكان روشن تر است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: جای تاسف بسیار است كه اكنون خشونت و افراط گرایی به عنوان بزرگترین دشمن توسعه پایدار باعث شده است تا پیشرفت و ارتقای زنان در مناطق درگیر مناقشه در خاورمیانه و به ویژه در فلسطین، سوریه،‌ عراق و ‌یمن افول پیدا كرده، و در برخی موارد حتی متوقف گردد.
وی گفت: در آستانه برنامه ریزی و تلاش جامعه بین الملل برای نیل به 'آینده ای كه می خواهیم'، زنان این كشورها شاهد متلاشی شدن خانواده های خود در جریان حملاتی هستند كه با نابودی زیرساخت های ملی و گسترش ناامنی، آنان و كودكانشان را بی خانمان و سرگردان كرده و در معرض مرگ، معلولیت، گرسنگی، محرومیت از آموزش، فقر و مهاجرت اجباری قرار داده است. چالش هایی كه تاثیرات منفی خود را تا سال ها و حتی نسل ها بر زنان و كودكان این كشورها بر جای خواهد گذارد.

وی اظهار داشت: واقعیت آن است كه توسعه پایدار جهانی منوط به صلح پایدار است و در فضای جنگ و ناامنی، خشونت و افراطی گری، و فقر و عقب ماندگی، فرصتی برای توسعه و توانمند سازی انسان ها باقی نخواهد ماند.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران تقویت همكاری های دوجانبه و چندجانبه به منظور مقابله با موانع توسعه پایدار را یك اولویت اصلی در سیاست خارجی خود می داند و بدین لحاظ آمادگی خود را برای تقویت همكاری با دیگر كشور ها، بخصوص ژاپن، اعلام می دارد.
عراقچی اضافه كرد: اطمینان دارم كه زنان حامی صلح در ایران، زنان ژاپنی را در كنار خود خواهند یافت. و اكنون حضور سركار خانم آبه در این نشست گویای پیام همكاری بین دو كشور برای صلح و دوستی در عصر مدرن است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =