ایرنا نوشت: سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، مجلس دهم را متشکل از دو فراکسیون یا دو قطب دانست.

حسین مرعشی در گفتگویی به بررسی وزن‌کشی سیاسی و گزینه‌های ریاست در مجلس دهم، عملکرد مجلس نهم و ... پرداخته است که اهم آن در ادامه می آید؛

* در مجلس نهم متاسفانه برخی رویكردها بر اساس منافع ملی نبود و برخی نمایندگان منافع شخصی و جناحی را در طرح بحث ها لحاظ می كردند كه امیدواریم مجلس دهم شاهد این قبیل جهت گیری ها نباشد و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهد.

*مسلما فراكسیون اصولگرایان و فراكسیون امید؛ دو فراكسیون اصلی مجلس دهم خواهند بود. اینكه كدامیك از فراكسیون ها در اكثریت یا در اقلیت قرار دارند، این مسئله بستگی به میزان جذب نیروهای مستقل دارد. تا آنجا كه من خبر دارم فراكسیون امید تا این لحظه حدود 35 نفر بیشتر از فراكسیون اصولگرایان عضو دارد.

*در حال حاضر برتری عددی با اصلاح‌طلبان است اما باید ببینیم نیروهای مستقلی كه وارد مجلس شده اند به كدامیك از دو فراكسیون اصلی مجلس گرایش پیدا خواهند كرد.

*تا امروز هیچ كسی تصمیمی در مورد ایجاد فراكسیون مستقلین در مجلس نگرفته است. تا آنجا كه من خبر دارم تا كنون هیچ كدام از منتخبان تصمیم خود را برای راه اندازی چنین فراكسیونی اعلام نكرده است. دیر یا زود و با تشكیل مجلس دهم؛ نمایندگان مستقل به سمت یكی از فراكسیون ها گرایش پیدا می كنند. برنده نهایی وزن كشی سیاسی در مجلس كسی است كه بتواند مستقل ها را جذب كند.

* تركیب مجلس آینده را دو فراكسیونی یا دو قطبی می بینم. فراكسیون امید كه متشكل از اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و حامیان دولت است تا امروز بیشترین تعداد نماینده را در خود جای داده است. هر چند تا آغاز فعالیت مجلس دهم فراكسیونی می تواند مدعی اكثریت شود كه مستقل های مجلس را جذب كند.


* اگر بنای آقای لاریجانی و آقای عارف بر رقابت باشد باید منتظر رقابت نهایی این دونفر در مجلس باشیم. البته راهكار دیگری هم وجود دارد؛ آقایان لاریجانی و عارف می توانند قبل از رسیدن به نقطه رقابت، با یكدیگر توافق كنند. به هر حال تلاش هایی در جریان است كه در بحث ریاست مجلس میان آقایان لاریجانی و عارف توافق صورت بگیرد. فراكسیون ما شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت اكثریت مجلس را خواهد داشت. ولی اینكه ما بتوانیم این فراكسیون را به گونه‌ای دموكراتیك اداره كنیم كه انسجام آن بیشتر شود، مسئله‌ای است كه پیش روی ما است و باید روی آن كار كنیم.

*{در پاسخ به این سوال که رویكرد حزب كارگزاران در بحث حمایت از لاریجانی یا عارف چیست؟}: حزب كارگزاران تلاش می كند در چارچوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گام بردارد و در بحث ریاست مجلس با نظر جمعی اصلاح طلبان همراه باشد اما نگاه حزب كارگزاران به توافق میان آقایان لاریجانی و عارف بر سر ریاست مجلس جدی است. یعنی حزب كارگزاران تلاش می كند كه میان آقایان عارف و لاریجانی در خصوص ریاست مجلس توافق صورت بگیرد. توصیه می كنیم دو طرف در خصوص هیات رئیسه مجلس با هم همكاری هایی هم داشته باشند.

*تعداد نماینده های نزدیك به جبهه پایداری در مجلس دهم یك اقلیت حداكثر 15 نفره در مجلس دهم دارد. این گروه اثر گذاری خاصی بر رفتار فراكسیون اصول گرایان مجلس نخواهد داشت. به معنای بهتر این اقلیت راه یافته اصلا در معادلات مجلس تاثیر گذار نخواهند بود. نمایندگان نزدیك به جبهه پایداری مجبورند در مجلس آینده در ذیل چتر اصولگرایان میانه قرار بگیرند تا بتوانند اثر گذار باشند.

23216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    7 1
    15 نفر پایداری ؟؟؟ واقعا برای این مردم متاسفم هستم......مخصوصا مشهد و ورامین و همدان و قم......