ایسنا نوشت: به گفته منابع آگاه در آنکارا، چندین مورد اختلاف میان رجب طیب اردوغان و احمد داووداغلو از زمان اعلام کناره‌گیری نخست‌وزیر ترکیه مطرح شده اما مساله ضمانت‌های مالی پروژه‌های غول‌آسا جزو اختلافات اصلی است.

به گزارش پایگاه خبری حریت، همزمان با اجرای سیاست مالی سنگین در ترکیه در پی بحران اقتصادی 2001 تقریبا هیچ ضمانتی بابت اجرای پروژه‌ها ارائه نشد. با پایان نقدینگی بالا در بازارهای جهانی و افزایش مشکلات مالی خصوصا در بازارهای نوظهور، ترکیه مجددا از آوریل 2014 ارائه ضمانت مالی 100 درصدی برای پروژه‌های مهم که بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشت، آغاز کرد.

بسیاری از شرکت‌های مسوول ساخت پروژه‌های عظیم از ساخت سومین فرودگاه در استانبول گرفته تا ساخت سومین پل بر روی تنگه بسفر و ساخت بیمارستان‌ها متعاقبا ضمانت مالی و تمهیداتی به شکل هزینه‌های کمتر و تنوع منابع مالی دریافت می‌کردند. به گفته منابع آگاه، احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اخیرا فرمول دیگری برای این مساله در نظر گرفته بود که با رویکرد کلی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مغایرت داشت. به گفته آنها، داووداوغلو و تیم اقتصادی وی می‌خواستند سهم ضمانت را به دلیل شرایط اقتصادی شکننده از 100 درصد به 80 درصد کاهش دهند.

این منابع تاکید دارند، حتی داووداوغلو حدود یکماه پیش از وزیران مرتبط خواسته بود تا گزارشی درباره این مساله برای نشست کابینه آماده کنند. با این حال زمانی که این درخواست شنیده شد، برخی از افراد نگرانی خود را در رابطه با اثرات منفی این حرکت در پروژه‌های عظیم ترکیه ابراز کردند. طرح کاهش ضمانت مالی 20 درصدی نهایتا لغو شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =