برنا نوشت: معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از تحقیقی در مجمع جهانی اقتصاد خبر داد که در آن ایران در خصوص داشتن شاخص شکاف جنسیتی در رتبه 141 قرار دارد.

شهیندخت مولاوردی با اعلام این خبر گفت: معاونت زنان ریاست جمهوری گزارشی را که مجمع جهانی اقتصاد درباره زنان ارائه داده تحلیل کرده و حاکی از آن است که در برخی از شاخص ها درجا زده ایم.

او گفت: به عنوان مثال در گذشته ایران در بحث آموزش و بهداشت از کشورهای مطرح جهان بود اما اکنون وضعیت متفاوت شده و کشورهای منطقه در این دو شاخص هم از ما پیشی گرفته اند.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه نمی دانیم کشورهای منطقه چه تدابیری را به کار بسته اند که توانسته اند رتبه خوبی کسب کنند و اکنون جلوتر از ما بایستند، گفت: بر اساس تحقیق مجمع اقتصاد جهانی کشور عربستان اکنون 7 جایگاه از ما بالاتر است.

مولاوردی گفت: موضوع دیگر در زمینه داشتن خلاء ها و شکاف های جنسیتی در ایران است. متاسفانه از آنجا که در کشور ما آماری درباره شکاف های جنسیتی وجود ندارد، بنابراین در گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم در رتبه پایین تری قرار داریم. به تبع کشورهایی که در این زمینه آمار دارند، رتبه بالاتری کسب کرده اند.

او اهمیت این تحقیق جهانی را در این دانست که معیاری برای سنجش وضعیت زنان در کشورها محسوب می شود. مجمع جهانی اقتصاد بیش از 6 سال است که هر ساله این گزارش را منتشر می کند و به همین علت مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این گزارش سمت و سویی سیاسی داشته باشد، گفت: بعید می دانم. زیرا این مرکز مجمعی تخصصی بوده و تحقیقات آن بر پایه سیاست نیست.

گفتنی است، گزارش شکاف جنسیتی (The Global Gender Gap Report) در سال2006 توسط «مجمع جهانی اقتصاد» (World Economic Forum) معرفی شد و به عنوان شاخصی برای بررسی شکاف جنسیتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. در این گزارش، میزان برابری بین دو جنس در چهار حوزه بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست به طور سالانه مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. اهمیت این شاخص در کنار دقت عمل بالاو اعتباری که در میان شاخص های جهانی دارد، به دلیل کیفیت بالای اندازه گیری آن است.

شاخص شکاف جنسیتی عددی بین صفر و یک است که هرچه این رقم بالاتر باشد دلالت بر شکاف کمتر جنسیتی و هرچه پایین تر باشد دلالت بر شکاف بیشتر جنسیتی دارد. عدد 0/5بیان کننده شکاف عمیق بین زن و مرد است؛ به طوری که مردان از مزایایی دوبرابر زنان در ابعاد چهارگانه بهره مندند و عدد 0/85رقم خوبی است زیرا نشان دهنده نزدیک شدن زنان و مردان در ابعاد مورد بررسی است.

این شاخص از چهار زیربخش مشارکت و فرصت های اقتصادی (با مولفه هایی مانند مشارکت زنان و مردان در نیروی کار، میزان درآمدهای متوسط هر جنس، درصد هر جنس در مشاغل رده بالاو رده پایین)، دستاوردهای آموزشی (با مولفه هایی مانند نرخ سواد و موقعیت آموزشی زنان در سطوح اولیه، ثانویه و سطح دانشگاهی)، بهداشت و طول عمر و توانمندسازی سیاسی (تعداد زنان در پارلمان و کابینه و میزان واقعی حضور زنان در این پست ها) تشکیل شده است.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 5
    من به شما میگم یکی از روش ها هدیه دادن است مثلا قلم طلا که حدودا بیست هزار دلار آب میخورد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    8 0
    برای دانستن وجود شکاف عمیق جنسیتی در کشورمان نیاز به استناد به آمار جهانی نیست هرکدام از ما زن و مرد ذهنمان را که بکاویم از رفتارهایی که با ما شده و رفتارهایی که حالا خودمان با بچه هایمان می کنیم این شکاف را هولناک تر از هر آماری درمیابیم