با انتشار فیش های حقوقی اسفند ماه 1394 تعدادی از مدیران بیمه مرکزی در سایت ها و شبکه های اجتماعی ، موجی از هجمه‌ و انتقاد را به این نهاد حاکمیتی دولت در صنعت بیمه ایجاد شده است.

به گزارش خبرآنلاین، موجی که بررسی ها نشان می دهد که بیشتر ناشی از تعجیل در اطلاع‌رسانی و متعاقب آن تخریب نادرست فضای شغلی  به بهانه‌ حمله به صنعت بیمه کشور است.چه آنکه همین دو هفته پیش نقدهایی متوجه افزایش قیمت بیمه شخص ثالث مطرح شد که به نظر می رسد این انتقاد ها از این بخش نشات می گیرد.

اما بررسی های خبرآنلاین نشان می دهد که در واقع آنچه سبب این هجمه ها شد، ، شامل برخی از معوقاتی است که طی 84 ماه منتهی به اسفندماه  (ازسال 87 ببعد) به این مدیران پرداخت نشده بود، بصورت کلی و در یک فیش تجمیع و صادر شده است .یعنی این میزان پاداش بدهی است که بیمه مرکزی باید به مدیران خود پرداخت می کرده و از سالهای قبل باقی مانده است.در نتیجه آنچه در قالب فیش های میلیونی منتشر شده،پرداخت بدهی در پایان سال و مطابق با مجوزهای قانونی لازم و با نظارت مراجع نظارتی به این افراد پرداخت شده است..

 پیامدهای اجتماعی و اقتصادی

فارغ از در نظر گرفتن پیامدهای نه چندان مثبت اقتصادی و اجتماعی که این موضوع در مرحله  اول بر مدیریت کشور و پس از آن بر افکار عمومی گذاشت،  نکته‌ای که می توان به آن توجه کرد تاکید موج آفرینان بر فیش اسفند ماه این مدیران بوده است.

تیترهایی همچون « حقوق ناچیز مدیران بیمه مرکزی» ، « دریافت حقوق و اضافه کار نجومی» ، « حقوق چند ده میلیون تومانی مدیران بیمه » و... جز مسموم کردن فضای رسانه ای کشور و دامن زدن به نا امنی و بی اعتمادی به مسئولان کشور،پیامد دیگری در بر ندارد.در واقع دامن زدن به این قبیل شایعات می تواند،فضای کسب و کار کشور را نیز تحت شعاع قرار داده و امور عادی اقتصاد کشور را مختل کند.

ریشه های یک بحران ساختگی

انتشار این مدارک و فضاسازی و انتشار شایعات در خصوص آن، از نگاه کارشناسان از دو جنبه قابل بررسی است:

در نگاه نخست باید دید شخص یا اشخاصی که به طور قطع از معوق شدن بخشی از حقوق این مدیران طی سال‌های قبل مطلع بودند، با چه هدفی پس از پرداخت این معوقات به مدیران مورد نظر اقدام به انتشار فیش حقوقی مربوط به آن کرده اند.

و در مرحله دوم، از جنبه بعد نگاهی به میزان حقوق و دستمزد سایر مدیران در صنعت بیمه  طی سال های گذشته و با در نظر گرفتن کلیه مقررات کار و حقوق و دستمزد گویای این مطلب است که در فیش های کارکنان دولت عناوینی وجود دارد که حقوق ماهانه بر پایه آنها عناوین محاسبه می‌شود این عناوین شامل « حقوق پایه» ،« حق جذب» ، اضافه کاری» ، کمک هزینه عائله مندی» ، « کمک هزینه اولاد» ، « فوق العاده ویژه» و بعضا « تفاوت تطبیق» است که جمع این ارقام برای یکی از فیش های منتشر شده 99.088.053 ریال است.

بدین معنی که جمع عناوین مرتبط با حقوق این مدیران که در بالاترین رده های مدیریتی بیمه مرکزی قراردارند، در حدود 10میلیون تومان است البته با دریافتی ماهانه برخی از مدیران یا مشاوران بیمه در بخش خصوصی قابل قیاس نیست.

قانون چه می‌گوید؟

بر اساس ماده یک قانون تاسیس، بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی دولت در صنعت بیمه کشور، موظف است که حامی حقوق بیمه گذاران و بیمه گران باشد .

در ماده ۴ همین قانون، بیمه مركزي ايران تابع قوانين و مقررات عمومي مربوط به دولت و دستگاههايي كه با سرمايه دولت تشكيل شده اند ،نبوده مگر آنكه در قانون مربوط صراحتا از بيمه مركزي ايران نام برده شده باشد.

نفس افشای اخبار و اطلاعات محرمانه -  از جمله فیش ها و احکام حقوقی کارمندان دولت  - بر اساس قوانین و مقررات ازجمله  ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری و ماده ششم قانون مطبوعات کشور تخلف محسوب شده و ممنوع است که  بیمه مرکزی می تواند از این حق خود استفاده کند.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    34 1
    اين يه حقيقته يه عده بدون هيچ زحمتي يا فشار رواني ماهي خداميليون حقوق ميگيرن يه عده هم مثل ما بزور در امد ماهيانشون به يك ميليون ميرسه
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
      21 50
      خیلی جالبه به راحتی می گید بدون هیچ زحمتی طرف حداقل بیست سال سابقه کار داشته تا به اینجا رسیده بالاترین فشار های کاری رو مدیران تحمل می کنن مشکل اینجاست هر کارمند ساده ای خودش رو با هیات مدیره مقایسه می کنه
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
      5 0
      با سلام بحث حقوق بالایی نیست که این مدیران مکی گیرند بحث این است که آیا این افراد این پول را در یک چرخه آزاد اقتصادی و کیک بازار رقابتی براساس شایستگی های خود دریافت می کنند و یا اینکه این درآمد را در یک سیستم بسته و رانتی دریافت می کنند که با توجه به دولتی بودن و عدم شایسته سالاری های معمول سیستم دولتی ایران حتی یک میلیون تومان ماهیانه نیز برای برخی از این مدیران با عملکردهای بسیار نامناسب آنها زیا است. خواهشها خبرآنلاین اینقدر سانسور نکن و چاپ کن
  • بی نام EE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    35 3
    من استاد مدعو دانشگاه قم هستم.... الان 2 ساله و جمعا چهار ترم من اونجا درس دادم و هنوز به من پولی ندادن.... به اسم اینکه بودجه نداریم... اونوقت این اقایون چطور به خودشون حق میدن این پول ها رو بگیرن
  • مهدی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    21 1
    حرف شما درست ولی ای کاش معوقات بازنشستگان ، کارگران ، و غیره نیز به همین صورت پرداخت می شد
  • امیر A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    16 1
    ماست مالی ؟
  • سید ح A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    4 25
    نوش جان شون . هرکی خوب مدیریت کنه حق اونه
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    13 1
    به فرض مربوط به چند سال باشد مبلغ وام واقساط ان را چطوری توجیه میکنید
  • فرهان DE ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    13 0
    والا این فیش که درست نیست اما من با اطمینان عرض میکنم که فساد اصلی در این موارد است که در دستگاههای دولتی میباشد . ۱ ، مسئول خرید سازمان . ۲، درخواست کننده ی خرید ۳، فراینده نوبت دهی و روان کردن پرونده جهت گرفتن مجوز ۴، رییسی که اجازه ی انتخاب پیمانکار را دارد. اینها شاه گله فساد در سازمانهای دولتی است.
  • بی نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    4 0
    از كجا معلومه اين فيشها مربوط به همون افراد باشه؟
  • ﻧﺎﺩﺭ A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    10 1
    ﺧﻮﺏ ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﻛﺮﺩﻳﻦ ﻭاﻻ ﻣﺎ 20 ﺳﺎﻝ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ اﺯ اﻳﻦ ﻣﻮﻗﻪ ﻫﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻴﻢ.
  • عباس IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 2
    حتما اضافه ای بوده که پرداخت میشده جلوی آن گرفته شده بود الان دوباره راه افتاده چه خدماتی مدیران ارائه می کنند که نیاز به این اندازه پاداش دارند مگر حقوق کمی دریافت می کنند هر سال که حق بیمه را افزایش می دهند یا بهتر نبود به جای پرداخت این پول به مدیران بیمه افراد ی را که بیمه خسارت آنها را پرداخت نکرده به علت ورشکستگی بیمه های فوق بیمه مرکز ی از بیمه گذار خود حمایت می کرد و آنها را آزاد می کرد فقط موقع افزایش پرداختی بیمه بیمه مرکزی از بیمه ها خود فقط حمایت می کند
  • بی نام A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    10 0
    اگر حرف شما درست است پس چرا همه جا تیتر زده اند مدیران بیمهذمرکزی امروز دویست میلیون تومان به دولت برگرداندند؟ اگر معوقاتشون از ۸۷ بوده چرا برگردوندن؟
  • بی نام IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    9 1
    این فیش ها که هفته قبل تو فضای مجازی پخش شده بود الان به دستتون رسیده؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    8 9
    بهرحال حقوق این مدیران هم مثل پزشکان زیاد است وباید منطقی شود و جامعه نمی پذیرد یک عده اینهمه در رفاه باشند ان وقت کارگران بازنشستگان در وضعیت بد معیشتی باشند وحقوقشان با اینکه هزینه های زندگی تا سه میلیون است صد هزار تومان اضافه شود شما هم نا عادلانه دفاع می کنید.
  • بی نام IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    7 0
    سازمانهاي ناظر بايد دستور دهند كه كپي فيشهاي حقوق بالاتر از يك مبلغ خاص براي آنها هم ارسال شود تا بهتر بتوانند به اين موضوع نظارت كنند.
  • بی نام IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    12 1
    من كه با اين توضيحات قانع نشدم
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    15 0
    یعنی ما خبرگزاری بدون سانسور نداریم. چرا نیمه دوم فیش حذف شده چرا درباره وام چهارصد میلیونی چیزی ننوشتین
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    7 21
    احسنت به خبر آنلاین که واقع گرایانه با مسئله برخورد می کنه.ما مردمی هستیم که بردن آبروی افراد واسمون شده عین خوردن یه لیوان آب،نمیگیم این افراد هم خانواده دارن،نمیگیم کسی که بخواد دزدی بکنه نمیاد تو فیش حقوقی همه چی رو ثبت بکنه و می یاد مثل خیلی ها که الان شما ها نمی دونین دزدی می کنه،نمیگیم تو فیش نوشته معوقه یعنی مجموع چند سال،نمیگیم فیش حقوقی ماه های قبل رو هم بزارین ببینیم و خیلی راحت تو اخبار تلویزیون میگیم حقوق ماهیانه هشتاد میلیون،نمیگیم مگه میشه بدون موافقت دولت حقوق پرداخت کرد، بردن آبروی افراد راحت ترین کار تو این کشور شده متاسفانه
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    6 1
    اگه به فیشها توجه کنید ملاحظه میکنید که هر ماه 175 ساعت اضافه کاری ساختگی و بدون حضور میگیرن . یعنی یه نفر خودشو بکشه بیشتر از 80 ساعت نمیتونه "اضافه بیکاری" وایسه.
  • امیرعلی A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    4 0
    سلام این بخشی از متن است: بررسی های خبرآنلاین نشان می دهد که در واقع آنچه سبب این هجمه ها شد، ، شامل برخی از معوقاتی است که طی 84 ماه منتهی به اسفندماه ازسال 87 ببعد به این مدیران پرداخت نشده بود، بصورت کلی و در یک فیش تجمیع و صادر شده است .... سوال: چرا همه را در یک فیش واریز کرده اند؟ مگر پولدار شده اند؟ چرا در بقیه موارد یعنی کارمندان دست پایین تر بیمه و یا در بخش های دیگر دولت هیچ وقت یکجا واریز نمی شود؟ یعنی این بخش دولت آن اندازه پولدار شده و دیگر بخش ها همچنان در مشکل اقتصادی هستند؟ و یک سوال مهمتر : چرا فیش حقوقی ماه های قبل و بعد را منتشر نمی کنید؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
      1 10
      جواب : این مبلغ برای همه کارمندای بیمه مرکزی واریز شده است و وقتی اطلاعات ندارید نظر ندهید لطفا. ضمناً میخواهین فیش حقوقی ده سال آخر رو واستون بزنن تا باور کنید
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    3 1
    الان كارمندان ساده دولت و شهرداي ها هم با با فوق العاده مسكن و فوق العاده فلان و فلان56 ميليون مي گيرند .
  • ناصر A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    2 0
    اگرهمه مطالب بالا قانونی باشد.درآموزش وپرورش طبق بخشنامه ها به مدیران مدارس متوسطه بایستی هرماه 60ساعت اضافه کار اداری بدهند اما شش سال 72ماه پرداخت نشده حال فرق این مدیر بامدیران بیمه درچیست ؟