ایسنا نوشت: یک پایگاه خبری – تحلیلی گزارش داد: مقامات آمریکا برای متقاعد کردن بانک‌های بین‌المللی برای داد و ستد با ایران چندین نشست برگزار کرده‌اند اما تاکنون در این کار ناتوان بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری المانیتور، از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ماه ژانویه تاکنون، مقامات آمریکایی میزگردهایی را با مسوولان بانک‌ها در بیش از 15 کشور دنیا برگزار کرده‌اند اما نتوانسته‌اند به بانک‌های خارجی بزرگ اطمینان دهند که اکنون می‌توانند به ایران بازگردند.

یک منبع اقتصادی مطلع از موضوع که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت که کنفرانس تجاری اخیر در زوریخ که در روزهای 3 و 4 ماه مه برگزار شد، متوجه شده است که دو بانک بزرگ سوییسی شامل کردیت سوییسه و یو بی اس از جمله بانک‌هایی بودند که مقامات وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا به آن‌ها نزدیک شده‌اند. بسیاری از بانک‌های بزرگ خارجی هم‌چنان به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا نسبت برای بازگشت به ایران تردید دارند.

به گزارش المانیتور، بانک یو بی اس تعاملات تجاری خود را با ایران در سال 2005 پس از آن که به دلیل همکاری با ایران 100 میلیون دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرد، به حالت تعلیق درآورد. بانک کردیت سوییسه نیز در سال 2009 به دلیل محرمانه نگه داشتن نام مشتریان ایرانی‌اش پذیرفت که 536 میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

بازرگانان ایرانی نیز از این که آمریکا نتوانسته است به بانک‌های اروپایی تضمین دهد که می‌توانند به طور قانونی تامین مالی قراردادهای تجاری را با نهادهای و سرمایه‌گذاری در ایران انجام دهند، شکایت دارند.

از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دولت اوباما مقاماتی را به سوییس، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، امارات متحده عربی، کویت، عمان، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، تایلند و هنگ کنگ فرستاده است تا این وضعیت را برای آن‌ها تشریح کنند. مقامات آمریکایی علاوه بر این با بانک‌های کشورهای متعدد دیگری از جمله در افغانستان، مالزی و اندونزی ویدئو کنفرانس‌هایی را انجام داده‌اند، تا درباره‌ی تجارت با ایران تضمین دهند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در نیویورک گفت که واشنگتن مانع تعامل بانک‌ها و شرکت‌های خارجی با ایران تا زمانی که این شرکت‌ها و بانک‌ها در فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای ما قرار ندارند، نخواهد شد.

وی تاکید کرد که بانک‌ها نباید تصور کند که فعالیت‌های مورد نظر هم‌چنان شامل محدودیت‌های آمریکا نسبت به عوامل خارجی می‌شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =