اعتراض اپتومتریستها به تعیین نمره چشم در نمایشگاهها؛ مردم آگاه باشند این کار خطرناک است

تعیین نمره چشم باید تنها توسط اپتومتریستها( متخصصین سنجش بینایی ) انجام شود و در مراکزی مانند نمایشگاه یا کارخانه ها این کار غیر تخصصی انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی ازاپتومتریستها( متخصصین سنجش بینایی ) نسبت به برپایی غرفه های رایگان یا ویزیت پایین برای معاینه چشم در نمایشگاهها و کارخانه ها توسط افراد تجربی و بدون مدرک معتبر تحصیلی اعتراض دارند .


براساس طبقه بندی که سازمان بهداشت جهانی در زمینه تخصصها وعلوم مختلف در زمینه بهداشت ودرمان ارائه داده است، اپتومتریستها اولین ارائه دهندگان خدمات بینایی هستند اما اخیرا که نمونه آن در نمایشگاه کتاب مشاهده شده، برخی دانشجویان یا کسانیکه به صورت تجربی این کار را آموزش دیده اند با برپایی یک غرفه و دستگاه دیجیتالی این کار را رایگان یا با هزینه کم انجام می دهند.


دکتر علی میرزاجانی رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در این باره گفت: متاسفانه دستگاههایی که در این مراکز استفاده می شود برای غربالگری بینایی هستند و اصلا دقیق نیستند که بتوان با آنها شماره عینک داد.
او ادامه داد: اما این موضوع تنها به تعیین نمره چشم ختم نمی شود و آنها عینک های غیراستاندارد که قابلیت عرضه در موسسات عینک طبی ندارند را با شعار عینک ارزان به مردم عرضه می کنند که می تواند در کوتاه مدت و یا در مواردی در دراز مدت بعد از چند سال می تواند عوارض خطرناکی برای آنها داشته باشد.
میرزاجانی تاکید کرد: حتی کسانیکه در مدارس و کارخانه ها یا در عینک فروشی ها و تنها با یک تابلو تعیین نمره عینک توسط اپتومتریست این کار را انجام می دهند اپتومتریست نیستند و مردم باید آگاهی کامل نسبت به این موضوع داشته باشند.
او با اشاره به اینکه عوارض معاینه نادرست چشم سالها بعد اثرات سویی دارد گفت: متاسفانه آنقدر تعداد مراکز غیر قانونی افزایش یافته که وزارت بهداشت امکان نظارت بر تمام آنها را ندارد مثلا نمی تواند در یک غرفه چند روزه در یک نمایشگاه کتاب، صنایع دستی و .... که اقدام به معاینه و بینایی سنجی کرده است و یا در یک مغازه که با جواز کسب تعمیرعینک کار را شروع کرده و بتدریج به ساخت عینک طبی توسعه داده نظارت کند.
میرزاجانی یادآورد شد: از این رو مردم باید این آگاهی را داشته باشند که حتما برای معاینه چشم به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کرده و برای ساخت عینک به موسسات عینک طبی با مجوز از وزارت بهداشت مراجعه کنند.

 


23232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنفشه A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    2 1
    واقعا تو اين مملكت هيچ چى سر جاش نيست مثل اين ميمونه كه كنار خيابون عمل جراحى كنن مگه تعيين شماره به همين راحتيه كافيه ٢٥ صدم بالا پايين بدن تا آدم سردرد و چشم درد بگيره بدبخت اونايى كه اينجورى عينك گرفتن البته اسم رايگان كه مياد مردم از خود بى خود ميشن فكر نميكنن هيچ ارزونى بى حكمت نيست