ایرنا نوشت: دولت پاکستان اعدام 'مطیع الرحمان نظامی' رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش را به اتهام جنایات جنگی محکوم کرد و آن را اقدامی نگران کننده دانست.

وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای، اعلام کرد: محافل حقوق بشر جهانی از جمله بسیاری از چهره های حقوقی بین المللی نسبت به عملکرد و شفافیت دادگاه های بنگلادش در بررسی پرونده های قضایی علیه رهبران حزب جماعت اسلامی تردید دارند.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که بنگلادش باید متعهد به مفاد پیمان سه جانبه سال 1974 میلادی مبنی بر جلوگیری از محاکمه ها و تسهیل در مسیر عفو و آشتی باشد.

'چودری نثار علی خان' وزیر کشور پاکستان نیز در واکنش به اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش گفت: سکوت جامعه جهانی نسبت به اینگونه اعدام ها در بنگلادش باعث تاسف است.

بنگلادش روز گذشته (چهارشنبه) مطیع الرحمان رهبر 72 ساله حزب جماعت اسلامی این کشور را به جرم کشتار در جریان جنگ استقلال خونین سال 1971 این کشور اعدام کرد.

شماری از مسلمان پاکستان به ویژه فعالان حزب جماعت اسلامی این کشور روز گذشته در شهرهای اسلام آباد، پیشاور، لاهور و کراچی در اعتراض به اعدام عبدالقادر ملا تظاهرات کردند.

نمایندگان مجلس ملی و مجلس ایالت پنجاب پاکستان نیز در محکومیت این اعدام قطعنامه تصویب کردند. 'محمدنواز شریف' نخست وزیر پاکستان نیز از وزارت امور خارجه، وزارت کشور و دبیرخانه نخست وزیری خواسته تا درخصوص اعدام شخصیت های حامی پاکستان در بنگلادش، مواضع و سیاست های لازم را اتخاذ کنند.

در همین حال پلیس و نیروهای امنیتی داکا و بسیاری از شهرهای بنگلادش به دنبال اجرای حکم اعدام «مطیع الرحمان نظامی » رهبر 72 ساله ،حزب جماعت اسلامی همچنان در حال آماده باش بسر می برند.

 رهبر بزرگترین حزب اسلامی بنگلادش بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی در زندانی در داکا به دار آویخته شد.

دادگاه عالی بنگلادش 16 دی (6 ژانویه ) رای خود را در مورد حکم دادگاه کیفری علیه «مطیع الرحمان نظامی» رهبر حزب جماعت اسلامی اعلام کرد. او به چهار بار اعدام محکوم شد و دادگاه عالی سه فقره از این احکام را مورد تایید قرار داد.

«معروف حسین» سخنگوی پلیس بنگلادش گفت که تمهیدات امنیتی در داکا افزایش یافته و نیروهای پلیس و ضد شورش در مناطق مختلف مستقر شدند.

افزایش تهمیدات امنیتی برای مقابله با طرفداران بزرگترین حزب اسلامی بنگلادش به مرحله اجرا گذاشته شده است .
حزب جماعت اسلامی بنگلادش با ساختگی توصیف کردن اتهامات رهبر این حزب، خواستار اعتصاب سراسری شد.
اعدام رهبران پیشین این گروه سبب بروز خشونت های گسترده و کشته شدن 500 نفر در درگیری طرفداران گروه جماعت اسلامی با پلیس شده بود.

محاکمه رهبر جماعت اسلامی به اقدامات او درجریان جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان درسال 1970 و 1971 ارتباط دارد و او متهم بود که در فعالیت علیه طرفداران استقلال مرتکب جرائم جدی ازجمله قتل و تجاوز شده است.

«مطیع الرحمان نظامی» 72 ساله، درسال 2000 میلادی به رهبری حزب اسلامگرای جماعت اسلامی رسید و در سال های 2001 تا 2006 در کابینه دولت وقت سمت داشت.

از سال 2013 تاکنون،اعدام سه عضو ارشد جماعت اسلامی همراه با رهبر حزب اصلی مخالف دولت به جرم ارتکاب جرائم جنگی مورد تائید دادگاه قرار گرفته و اجرا شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =