واحد مرکزی خبر نوشت: نخست وزیر اسبق عراق، راهبرد فعلی دولت این کشور در مبارزه با گروه تکفیری صهیونیستی داعش را شکست خورده دانست.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث ، ایاد علاوی در مصاحبه با این شبکه، با اشاره به انفجارهای دو روز گذشته در بغداد، علت تشدید خشونت ها در عراق را ناکامی راهبرد نظامی دولت عراق در مبارزه با داعش دانست. 

علاوی گفت: این انفجارها به علت شکست سیاست های راهبردی در مقابله با داعش و گروه های افراطی، قابل پیش بینی بود. روشن است که راهبرد قدرت حاکم در عراق برای مقابله با افراط گرایی کافی نبوده است. ما به طور مستمر در این باره هشدار داده بودیم. نبرد نظامی با داعش بخشی از جنگ با این گروه است، اما نبرد سیاسی گسترده است و ما باید به دنبال پیروزی در جنگ و نه پیروزی در یک نبرد باشیم. آمادگی نظامی برای از بین بردن افراط گرایی و داعش مسئولیت دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است. البته افسران شایسته ای در فرماندهی کل نیروهای مسلح وجود دارند. 
وی افزود: تناقض در موضع گیریهای سیاسی نتیجه طبیعی فرآیند شکست خورده سیاسی در عراق است. بدون شک دشمنان عراق و در راس آنها تروریسم برای سوء استفاده از این شرایط استفاده می کنند. این مسئله باعث قربانی شدن شمار بیشتری از افراد در عراق شده است.  بسته های مطرح شده برای اصلاحات در عراق مناسب نبود و در زمان و به شیوه مناسب هم مطرح نشد و باعث تشدید تفرقه در کشور شد. در حالی که عراق امروز در شرایط جنگ و نبرد با داعش و تروریسم قرار دارد. چهارده سال از زمان سرنگونی رژیم صدام حسین می گذرد و با وجود گذشت این مدت طولانی، آمادگی عراق در سطح چالش های پیش روی آن امنیتی، نظامی و حتی اقتصاد نیست. اختلافات در مجلس نمایندگان عراق، مسئولیت های فرمانده کل نیروهای مسلح را از بین نمی برد. 
علاوی خاطر نشان کرد: اوضاع کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه، یمن و لیبی تاسف آور است. با وجود آنکه از کمک های ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش تشکر می کنیم، اما به اعتقاد من طرح مشخصی برای مقابله با این گروه و نیز پیروزی سیاسی بر آن وجود ندارد. من چند روز پیش با یک هیئت اروپایی در این باره گفتگو کردم. منطقه الخضراء باید حذف شود. چرا باید فقط از یک منطقه در عراق حفاظت شود. من نمی دانم آیا واقعا داعش از نظر نظامی در عراق تضعیف شده است. همچنان بخش هایی از استان الانبار در دست داعش است و ثبات هم در بعضی از مناطق آزاد شده وجود ندارد. حدود صد نفر فقط در انفجارهای روز گذشته بغداد شهید شدند. در چهارده سال گذشته عراق هر روز با بحران های جدیدی روبرو شده است. 
رئیس فراکسیون اتحاد ملی عراق گفت: واقعیت آن است که نمایندگان مجلس و رئیس مجلس عراق در برعهده گرفتن نقش قانونی مجلس برای قانونگذاری و نظارت شکست خوردند. ما مخالف برکناری رئیس جمهور عراق هستیم، زیرا او مدافع قانون اساسی است. سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق به مسئولیت های خود به خوبی عمل نکرد. ما به همین علت به برکناری الجبوری رای دادیم. اصلاحات در دولت عراق هم به تغییر بعضی وزرا محدود شد که بدون شک مشکل را حل نمی کند. مشکل در عراق مربوط به زیرساخت های فرآیند سیاسی در کشور است که روی پایه های نادرستی ایجاد شد. اوضاع در عراق هر روز پیچیده تر می شود. ما خواهان تغییر نخست وزیر و رئیس مجلس عراق هستیم. برای برگزاری انتخابات سالم در عراق باید ستاد برگزاری انتخابات و نیز قانون انتخابات تغییر کند. در شرایط فعلی، تشکیل جلسه پارلمان عراق امکان پذیر نیست. هیچ نشانه ای از اصلاحات واقعی در عراق وجود ندارد. 
۵۰۵۰
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =