با در نظر گرفتن میزان سپرده‌ها، تمهیدات جدیدی برای سامان‌دهی سپرده‌گذاران کلان تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج اندیشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی روزهای اخیر، جلسات فشرده ای در بانک مرکزی برای تعیین تکلیف وضعیت سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج در جریان است و به زودی گشایش های مناسبی در این زمینه رخ خواهد داد.

آن گونه که بر می‌آید، بانک پارسیان انتقال سپرده های تعاونی اعتبار ثامن الحجج‌ را طبق برنامه زمان بندی شده، اجرا خواهد کرد مشروط بر این که سپرده های فوق برای مدت تعیین شده، مسدود بماند تا زمان لازم برای تبدیل دارایی های تعاونی فراهم آید.

به نظر می رسد با توجه به بلاتکلیفی طیف وسیعی از سپرده گذاران کلان تعاونی ثامن الحجج که خود را «مالباخته» احساس می کنند، اجرای این طرح می تواند جهش چشمگیری در زمینه تعیین تکلیف سپرده گذاران این تعاونی و صیانت از سپرده های آنان تلقی شود، چیزی که رییس کل بانک مرکزی نیز مدتها قبل قول آن را داده بود.

از سوی دیگر، برخی گمانه زنی‌ها خبر از انصراف بانک پارسیان از ادامه طرح دارد و این گونه استدلال می کند در حالی که در فرآیند تبدیل دارایی های تعاونی، مشکلات عدیده و عدم همکاری به چشم می خورد، در بازپرداخت اصل سپرده های مردم تردید جدی وجود دارد. به هر حال، اجرای طرح که برای نخستین بار اجرا می شود، بسیار دشوار و نیازمند مجوز شورای پول و اعتبار و اخذ دستورات قضایی خاص می باشد.

از دیدگاه ناظران ظرف چند سال گذشته، سامان دهی بازار غیرمتشکل پولی همواره پاشنه آشیل بانک مرکزی به شمار می‌رفت. به نظر می رسد با اقدامات انجام شده در سال های اخیر گام بلندی به منظور حل مشکل غیرمجازها برداشته شود.

شایان ذکر است با نظر کارگروه سامان دهی تعاونی ثامن الحجج، کار رسیدگی به املاک و مستغلات تعاونی به منظور ترهین و در نهایت، پرداخت وجوه سپرده گذاران تعاونی نیز که پیش اسفند ماه سال گذشته آغاز خواهد شده بود، پیشرفت مطلوبی نداشته است و در حالی که قرار بود املاک تعاونی ترهین شود یا به فروش برسد، ولی شنیده ها حاکی است مسئولان تعاونی از همکاری لازم برای ارزیابی املاک خودداری می کنند.

تعاونی ثامن الحجج از جمله موسسات فاقد مجوزی است که در سالهای گذشته با رشد قارچ گونه و گسترش بی‌ضابطه در بازار پولی و بانکی کشور به فعالیت می پرداخت و با قانون گریزی و عدم تمکین از مقررات ناظر و حضور گسترده در حوزه بنگاه داری ، مشکلات عدیده ای را برای بانک مرکزی و  شبکه بانکی ایجاد کرد.

تبلیغات وسیع، حضور در برنامه های پربیننده تلویزیونی ، پرداخت سودهای غیرمتعارف ، بهره گیری از نیروی کار غیرمتخصص، حضور پررنگ در حوزه ورزش و تیم‌داری که هزینه آنها به طور کامل از جیب سپرده گذاران تامین می شد، به تدریج زمینه غلتیدن تعاونی اعتبار ثامن الحجج به دامن بحران را فراهم آورد.

با آغاز بحران تعاونی ثامن الحجج گرچه بانک مرکزی بارها اعلام کرد در این زمینه هیچ مسئولیتی را نمی پذیرد ولی در نهایت، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و قضایی اقدامات خود را برای صیانت از حقوق سپرده گذاران و  بازپرداخت وجوه آنان آغاز کرد و در حال حاضر، بیش از 17000میلیارد ریال از منابع تعاونی و بانک مرکزی به آنان پرداخت شده و 800 هزار حساب یعنی حدود دو سوم حسابها تعیین تکلیف شده است.

این در حالی است که منابع تعاونی نزد بانکها پیش از آغاز سال 95 به پایان رسیده و در حال حاضر منابع بانک مرکزی در حال پرداخت می باشد.

استفاده از منابع بانک مرکزی به دلیل تبعات اقتصادی منفی، مخالفانی دارد و برخی می گویند چرا  پولی که متعلق به بیت المال و 80 میلیون ایرانی است باید به 800 هزار نفر سپرده گذار یک موسسه غیرمجاز پرداخت شود؟

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند سبرده گذار IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    17 10
    دست خبر انلاین درد نکنه که به فکر مردمه
  • محمدکریمی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    20 12
    باسلام.خواستم بدونم این جدول زمانبدی مربوط بموسسه ثامن الحجج مربوط به سپردهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان است یعنی زیر۱۰۰ میلیون پرداخت میشود یا خیر سپاسگزارم
  • سپرده گزار ثامن الحجج A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    28 7
    یعنی چی آخه 9 ماهه پول مردم رو سرگردان کردند حالا میخوان یکسال دیگه هم بلوکه کنن
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
      5 31
      این موسسه تعاونی بوده پس بانک مرکزی نباید ضامنش باشه،بانک مرکزی با چه اجازه ای و غیر قانونی داره پول بی زبون مردم را به سپرده گذاران این موسسه میده؟
  • سپرده گزار ثامن الححح A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    19 5
    یعنی چه آخه بعد از 9 ماه بلوکه کردن پول مردم تازه الان میگن باز تا یکسال نمیتونید به پولتون دسترسی داشته باشید. خدا رو خوش نمیاد والا مردم گرفتارن
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
      5 24
      اتفاقا اگر بانک مرکزی پول سپرده گذاران این موسسه را بده غیر قانونی عمل کرده و مرتکب تخلف شده،بانگ مرکزی فقط میتونه ضامن بانک ها باشه و حق نداره که اگر موسسه مالی اعتباری ورشکست شد پول سپرده گذارانش را بده،این پولی که داره میده مال کشور و مردمه از سازمان بازرسی می خوام که به این تخلف بانگ مرکزی رسیدگی کنه
  • محمد پور A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    20 5
    از خدا بترسید اینقدر طولش میدین جون مردم رو به لب رسوندین
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    22 3
    شما که نمی تونید از بازپرداخت مبالغ دریافتی یک موسسه کوچک بربیاید واقعا باید فکری بس عمیق به حال اقتصاد و سیاست های پولی کرد در حقیق بحران یونانی رخ داده خودمون خبر نداریم
  • ایرانی A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    23 5
    آقا جون من پولمو روزشمار گذاشتم که وقتی لازم دارم برش دارم، این چه معنی داره که باید 2 سال دیگه صبر کنم. تا اون موقع زندگیم از هم میپاشه به خدا
  • ساشا A1 ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    18 15
    تا شماها باشین واسه 2 درصد سود بیشتر اینطوری هول نشین
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    14 7
    می شه بفرمائید مسئولان این موسسه که خطا کردن الان در چه حالی هستند؟ما که نشنیدیم حتی یه نفر هم گرفته باشن
    • فرانك RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      9 2
      شما كه مدعي هستيد بانك مركزي داره از منابع خودش پول مردمو ميده و اين موسسه غير مجاز بوده،از خودتون پرسيديد كه چرا انقدر اين موسسه شعبه زده مثل قارچ و تو صدا و سيما تبليغ كرده؟ وقتي جلوي يه دست فروش بي نوا رو ميگيرن و واسه اجاره ي يه زير پله اي بايد از زمين و زمان مجوز بگيرن چطور يه موسسه ١٢،١٣ ساله داره فعاليت ميكنه و چند صد شعبه داره اونوقت يه شبه شده غير مجاز؟ واي بر شما نظر نديد وقتي سپرده گذار نيستيد.
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    16 15
    آقا تکلیف زیر 100تومن چیه؟بین35تا100 چی شد؟؟
  • رضا A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    16 4
    با،تشکر.لطفا کسانی که سپرده گذار نيستن نظر ندن....ادم خودشو ميزاره جايی ديگران
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 2
    خنده دار است .کدام عدم همکاری ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    2 0
    با سلام،من نزدیک ده ساله حساب داشتم جز اتباع خارجی هستم قبل از اینکه اعلام بشه غیر قانونی مبلغی رو تو موسسه گذاشتم الآن که رفتم تسویه حساب کنم به من میگن بیشتر از سه میلیون تومان به من پرداخت نمیشه دلیلش رو فقط میگن چون خارجی هستم در حالی که من سالی یک بار بیشتر ایران نمیام که خبری از وضعیت موسسه داشته باشم
  • علی US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    8 0
    من از بی اعتماد کردن مردم نسبت به بانکها و سپرده گزاری انان واهمه دارم با این اوصاف هیچ بانکی اعتبار ندارد و مردم باید عاقلانه بیندیشند وقتی امین بانکها یعنی بانک مرکزی چنین کاری در مورد بلوکه کردن پول مردم مرتکب میشود باید فهمید چه سر نوشتی در سر راه است .قبل از التماس کردن بهتر است پولهایمان از سایر بانکها خارج کنیم .
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 0
    من یک زن کارمند. بودم. که. پول بازنشستگی‌ام. را برای کمک خرجی در بانگ گذاشتم. 5ماهه سود که ندادین هر وقت هم بانک میرم کسی جواب درستی نمیده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    5 1
    سلام.من.گول لوح های تقدیر بانک مرکزی را خوردم.که در راستای بانک داری اسلامی از موسسه تشکر کرده بودند هنوز هم لوحها موجود است.صرفا جهت اطلاع آقایان تصمیم گیر.وکار بلد.
  • مالباخته A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    2 1
    توروخداپول مردم رابدهیدمابه خاک سیاه نشستیم ازهمه قرض کردیم برای زندگیمان تمام سرمایه زندگی مابوده مامجبورشدیم قرض که کنیم سودهم به آن کس بدهیم دیگه داریم دیونه می شیم ازاینهمه بدبختی وقرض
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام بخدا من تصادف کردم 130 میلیون پول گیرم امد الانهم افتادم تو جا گفتن تو بانک پامنن الحجج بهتر است ما هم پول رو گذاشتیم انجا من چیکار کنم به خدا گرفتار شدم.....
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    0 0
    توروخداپول ماروبدید
  • نرگس GB ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    0 0
    موسسه ای که بالای ده سال سابقه کار داره بدون مجوز بعد مردم میخوان جوراب بفروشن به صد نفر باید جواب پس بدن؟