ایسنا نوشت:رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیش بینی می‌کنیم که در حال حاضر 10 تا 12 هزار معتاد رها شده در تهران و کف خیابان‌ها وجود داشته باشند اما با این حال ساماندهی حدود 4000 معتاد طی طرح ساماندهی معتادان متجاهر و سپس نگهداری آنها در 24 مرکز بهاران شهری اقدام خوبی بوده است که نیاز است این چرخه در کشور ادامه یابد.

انوشیران محسنی بندپی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه روشندلان جهان اسلام برگزار شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت طرح ساماندهی معتادان متجاهر که از آذر ماه سال گذشته آغاز و تا چندی پیش ادامه پیدا کرده بود، گفت: سازمان بهزیستی کشور بیشترین نقش را در زمینه نگهداری، مراکز ماده 15، مراکز درمانی اجتماع‌محور (TC)، مراکز کاهش آسیب و غیره را در کشور بر عهده دارند.

وی ادامه داد: از یک میلیون و 230 هزار معتاد رسمی کشور، 705 هزار نفر تحت دریافت حمایت‌های کاهش آسیب، درمان و بازتوانی سازمان بهزیستی قرار دارند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص طرح ساماندهی معتادان متجاهر، عنوان کرد: در این طرح شهرداری مسئولیت تامین فضای نگهداری این افراد را به لحاظ فیزیکی پذیرفت و در کنار آن سازمان بهزیستی متعهد به تامین مددکار و ارائه خدمات روانشناسی در این مراکز شد.

بندپی گفت: به موجب این طرح که از آذر ماه سال گذشته تا سه هفته پیش ادامه پیدا کرد حدود 3480 معتاد مرد و حدود 400 معتاد زن با همکاری بهزیستی و نیروی انتظامی ساماندهی شده و به مراکز تامین شده توسط شهرداری فرستاده شدند.

وی ادامه داد: در ادامه این طرح شهرداری تهران با در اختیار داشتن 24 مرکز بهاران فعال از 44 مرکز آماده نگهداری، این افراد پس از سم‌زدایی و طی کردن فرآیند درمانی بعد از دوران بهبودی به مدت پنج الی شش ماه فراهم کرده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: در این دوران در مراکز بهاران نسبت به اشتغالزایی و مهارت‌پذیری و همچنین اجتماع پذیری این افراد توسط تیمی متشکل از شهرداری، بهزیستی و سایر نهادها اقدام می‌شود.

بندپی در ادامه ضمن بیان آنکه طرح ساماندهی معتادان متجاهر در پایلوت موفق عمل کرده است و اقدامات خوبی انجام شده، اظهار کرد: امیدواریم با فعال سازی این چرخه و تداوم نگهداری‌های طولانی مدت شاهد اثربخشی این اقدامات باشیم.

وی گفت: طرح ساماندهی معتادان متجاهر در پایلوت موفق بوده اما می‌خواهیم این افراد به سمت نگهداری‌های بلندمدت سوق داده شوند زیرا بازدهی مراکز بلندمدت TC موفق‌تر از مراکز کوتاه مدت است و مراکز کوتاه مدت اثربخشی لازم را ندارند.

بندپی ادامه داد: مراکز ماده 15 به علت آنکه فرد داوطلبانه به آنها مراجعه می کند اثربخشی بیشتری دارد به همین دلیل انگیزه و اراده فرد در این بین دارای نقشی اساسی و تعیین‌کننده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: نیاز است برای حضور این افراد در این مراکز انگیزه لازم در آنها ایجاد شود زیرا در این طرح همواره از حدود 4 هزار نفری که ساماندهی شده‌اند همواره عده ای از مراکز فرار می‌کردند به همین دلیل نیاز است انگیزه کافی برای جلوگیری از چنین اقداماتی در آنها ایجاد شود.

بندپی ادامه داد: با انجام این اقدامات می‌توانیم چهره کشور را از این مساله غیرخوشایند که زیبنده جمهوری اسلامی نیست با اقدامات علمی و تخصصی پاک کنیم.

وی در ادامه در خصوص تفاوت ماده 15 و ماده 16 نیز اظهار کرد: در مراکز ماده 15 فرد به طور داوطلبانه و یا با تشویق خانواده برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه می کند این در حالی است که مراکز ماده 16 به صورت اجباری هستند.

وضعیت پرداخت شهریه تحصیلی معلولان دانشجو

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص وضعیت پرداخت شهریه تحصیلی معلولان دانشجو نیز اظهار کرد: بر اساس لایحه اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف به پرداخت کامل شهریه دانشگاه مددجویان معلول سازمان بهزیستی است اما به علت آنکه این قانون هنوز تصویب نشده بر اساس تفاهم سازمان بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر فقط شهریه دانشگاه آزاد به مددجویان معلول پرداخت می‌شود اما به دنبال آن هستیم که پرداخت شهریه مراکز جامع علمی کاربردی و شبانه را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

بندپی در خصوص وضعیت لایحه اصلاحیه قانون حمایت از معلولان که چندی پیش از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شد، گفت: لایحه بازنگری شده قانون حمایت از حقوق معلولان از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگردانده شد زیرا شورای نگهبان معتقد است که به علت وجود یک قانون دائم در کشور نمی توان قانون آزمایشی آن را نیز داشته باشیم به همین ترتیب طی جلساتی با کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی این قول داده شده که تصویب لایحه اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان به عنوان یک ضرورت و اولویت در دستور کار مجلس دهم قرار گیرد.

وی در خصوص وضعیت اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش این نهاد نسبت به سالهای گذشته، اظهار کرد: در سال 94 نسبت به سال 93 و سالهای پیش از آن در اشتغالزایی و استفاده از تسهیلات دارای رشد چشمگیری بوده‌ایم به طوریکه 45 هزار شغل برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور ایجاد که از این تعداد 32 هزار نفر دارای معلولیت در رده‌های مختلف بوده‌اند.

افزایش اعتبارات تامین لوازم کمک توانبخشی

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص افزایش اعتبارات تامین لوازم کمک توانبخشی نیز اظهار کرد: در حال حاضر افزایش اعتبارات تامین لوازم کمک توانبخشی را در دستور کار بهزیستی قرار دادیم و در کنار آن ستاد مناسب‌سازی کشور را نیز با همکاری خوب وزارت کشور سرعت بخشیده تا بتوانیم تمامی اعضای این ستاد را مکلف کنیم که نسبت به مناسب سازی در سطح معابر شهری اقدام کنند تا از این پس معلولان بتوانند با حداقل مشکلات در محیط‌های شهری فعالیت کنند.

بندپی در خصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز اظهار کرد: در مصوبه برنامه ششم آمده است که به خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد معادل 20 درصد حداقل حقوق و مزایا مستمری پرداخت شود این در حالی است که در حال حاضر حداقل حقوق و مزایا در کشور 810 هزار تومان است و 20 درصد آن رقمی معادل 160 هزار تومان است که بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه در ازای اضافه شدن هر فرد به خانواده باید 10 درصد به رقم مستمری اضافه شود به طوریکه برای مثال مستمری پرداختی به خانواده سه نفره باید 30 درصد حداقل حقوق و مزایا در کشور باشد.

وی گفت: در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی و دولت به دنبال آن هستیم که با خلق منابع، مستمری مددجویان امداد و بهزیستی را افزایش دهیم اما با توجه به بودجه سال جاری این نهادها این مهم در سال جاری محقق نخواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت معلولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: طی جلسه مشترکی که با کمیته امداد داشته‌ایم مقرر شد که هر مددجو فقط از یک نهاد حمایتی مستمری دریافت کند اما این مساله نافی آن نیست که چنانچه معلولی تحت پوشش کمیته امداد باشد و مستمری خود را از آن نهاد دریافت کند از دریافت خدمات تخصصی سازمان بهزیستی ویژه معلولان اعم از خدمات توانبخشی محروم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و لرستان تا پایان سال 94 وسایل کمک توانبخشی برای تمامی معلولین ثبت شده در سامانه را تامین کرده‌اند و همچنین تامین وسایل کمک توانبخشی معلولین سایر استانهای کشور نیز در سال 95 تحقق خواهد یافت.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =