ایسنا نوشت: رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به حمایت‌های مادی و سیاسی برخی کشورها از گروه‌های ترویستی منطقه اظهار کرد: اطلاعات دقیقی داریم که آمریکا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

سردار احمد وحیدی طی سخنانی در همایش ملی آمایش دفاعی- امنیتی مناطق کویری و بیابانی ایران با اشاره به وضعیت امروز منطقه و تهدیدات پیرامونی کشور، اظهار کرد: امروز نیات خصمانه و اقدامات دشمنانه مخاصمین و دشمنان ما امری روشن و بدیهی است و مشاهده می‌کنیم که عده‌ای هم نیت خصمانه دارند و هم آنها را اعلام می‌کنند و همچنین در راستای اعمال آنها تلاش می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این تهدیدات در گذشته در سطح فرامنطقه‌ای مطرح می‌شد ولی امروز در سطح منطقه نیز شاهد این موارد هستیم، خاطرنشان کرد: اینکه آنها می‌توانند علیه ایران دست به اقدامی بزنند یا نه یک موضوع است اما آنچه که مهم است این است که ما باید بررسی کنیم و ببینیم که چه اقداماتی در راستای مقابله با آنها می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به فعالیت جریانات تروریستی در منطقه، گفت: امروز در منطقه با جریانات تروریستی هستیم که دارای سرزمین، حکومت و حمایت‌های مالی و سیاسی گسترده‌ای هستند.

وزیر سابق دفاع با اشاره به پیشنهاد برخی کشورها مبنی بر قرار گرفتن نام داعش در لیست گروه‌های تروریستی،‌ خاطرنشان کرد: اخیراً مشاهده کردیم که بعد از جنایات حلب و پیشنهاد قرار گرفتن نام داعش در لیست گروه های تروریستی، این پیشنهاد از سوی آمریکا،‌ فرانسه و برخی کشورهای دیگر با مخالفت مواجه شد.

وحیدی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از کمک آمریکا به گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه داریم، تأکید کرد: منطقه شرق ایران و آسیای میانه جزو مناطقی است که این گروه‌های تروریستی به دنبال انتقال پایگاه‌های خود به آنجا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات دفاعی راهبردی با اشاره به شرایط ویژه مناطق کویری و شرق کشور،‌ خاطرنشان کرد: وجود پایگاه‌های آمریکا و برخی دیگر از دشمنان در منطقه شرق و کشورهای افغانستان و پاکستان، سواحل دریای عمان و مکران به عنوان یکی از نقاط پیش‌بینی شده برای ورود دشمن، تلاش در سوار شدن بر گسست‌های فرقه‌ای و مذهبی در مناطق جنوبی و کویری کشور و همچنین عدم ثبات و پایداری سیاسی در کشورهای منطقه و ناپایداری‌های کشورهای آسیایی غربی از جمله شرایطی است که نیاز به توجه به مناطق کویری را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وحیدی با تأکید بر اینکه دفاع ما دفاعی همه‌جانبه است، خاطرنشان کرد: دفاع همه‌جانبه صرفاً مختص به بخش نظامی نیست بلکه باید مجموعه قدرت‌هایی را که می‌توانند منجر به دفاعی همه‌جانبه شوند، بازشناسی، بازتعریف و تصویب کنیم.

وزیر سابق دفاع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم توجه به تمدن ایرانی- اسلامی، جمعیت و تعادل منطقه‌ای کشور، خاطرنشان کرد: امروز دیگر تمدن غربی و عثمانی به عنوان یک تمدن مطرح نیستند و خود ترک‌ها و عرب‌ها نیز به این موضوع اعتراف می‌کنند؛ چرا که آنها در حال پیگیری تمدن غرب هستند و در راستای تحقق آن تمدن تلاش می‌کنند.

وی تأکید کرد: بنابراین، می‌توان گفت که امروز تمدن‌های عثمانی و عربی دیگر مطرح نیستند و تنها تمدنی که امروز در منطقه مورد بحث و طرح قرار می‌گیرد تمدن اسلامی- ایرانی است. به همین دلیل ما باید در راستای تحقق این تمدین نوین و باسابقه تلاش کنیم. در همین راستا همه سرزمین ایران باید وظیفه خود را در حوزه تحقق تمدن اسلامی- ایرانی انجام دهد.

وی همچنین توجه به جمعیت کشور را از جمله موضوعات استراتژیک از بعد دفاعی دانست و گفت: متأسفانه امروز در میان کشورهای اسلامی ایران بعد از آلبانی بهترین نرخ رشد جمعیت را دارد و این واقعاً فاجعه‌ای برای کشور است.

وحیدی با اشاره به برخی از اظهارات مبنی بر اینکه ایران ظرفیت جمعیت بیشتر را ندارد، اظهار کرد: برخی به اشتباه اظهار می‌کنند که ایران دیگر ظرفیت جمعیت بیشتر از جمعیت کنونی را ندارد، این در حالی است که فائو برای ایران پیش‌بینی کرده که این کشور دارای ظرفیت تأمین تغذیه برای 500 میلیون نفر است. همچنین در دورنمایی که مقام معظم رهبری برای کشور تعیین کرده‌اند، 50 تا 200 میلیون نفر، جمعیت ایران خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های کویری و شرق کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشور به افزایش جمعیت،‌ مناطق شرقی و کویری از جمله مناطقی است که باید نسبت به افزایش جمعیت و سکونت در آنها اندیشیده شود.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537571

برچسب‌ها