مراسم بزرگداشت روزجهانی موزه و میراث فرهنگی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی‌ صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، مدیرکل موزه‌‌ها و اموال منقول تاریخی و جمعی از موزه داران کشور، امروز در موزه ملی‌ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این همایش با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: موزه دوران اسلامی بعد از۱۰ سال افتتاح و موزه منطقه‌ای خراسان نیز بازگشایی شد. علاوه بر اینها قرار است موزه فرش تبریز در شهریور یا مهرماه امسال افتتاح شود. همچنین موزه میراث طبیعی گلستان نیز فعالیت خود را آغاز کرد، موزه مشاهیر فارس از حالت رکود خارج شد و کارش را شروع کرده است.

او گفت: یکی از دغدغه های مسئولان سازمان، حفظ میراث فرهنگی است و معتقدند یک اصل در برنامه ریزی های توسعه ای کشور وجود داشته باشد. امروز می توانم بگویم که حفظ میراث فرهنگی نه تنها یک اصل نیست، بلکه به یک ارزش در بین تمام مسئولان کشور تبدیل شده است و همه مسئولان حفظ میراث فرهنگی و هویت فرهنگی در ذهنشان به عنوان یک ارزش درآمده است. این یک موفقیت است که توانستیم شرایطی به وجود آوریم که وظیفه سایر نهادها و مسئولان را نیز نسبت به حفظ میراث فرهنگی ترغیب کنیم.

سلطانی فر ادامه داد: ۱۵ مکان تاریخی موجود در استان ها با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی، مرمت شده و آن را به عنوان یک دستاورد در هیئت دولت ارائه دادیم. لازم است بگویم منابع ما پاسخگوی حفاظت از آثار کشورمان نیست. بنابراین باید به سمتی پیش رفت که با مشارکت مردم و دستگاه های دیگر از میراث فرهنگی حفاظت کنیم.

او گفت: در سال گذشته ۵۰ بنا با مشارکت بخش خصوصی مرمت و نجات‌بخشی شد. همچنین امسال هدف اصلی این است که ۱۵۰ بنا را مرمت کنیم. غیر از بناهای نفیس که به لحاظ حاکمیتی در مورد آنها مسئولیت داریم. اکنون کمتر روزی است که یکی از مسئولان حتی مسئولان غیرفرهنگی سازمان میراث فرهنگی را مورد خطاب قرار ندهد و به دنبال یک بنای تاریخی برای مرمت و استفاده از آن نباشند. 

ارتباط میان موزه و منظرفرهنگی

در ادامه سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به شعار امسال‌ «موزه و منظرفرهنگی» و ارتباط میان آنها، گفت: باید اشیای موزه‌ها را از متن و منظر فرهنگی ملاحظه کرد. اشیای تاریخی تذکر دهنده و یادآور هستند و نباید تنها به اشیا نگاه کرد و به عقبه فرهنگی آنها توجهی نکرد.

بهشتی گفت: یکی از دغدغه های اهل نظر در میراث فرهنگی این است که آنچه به عنوان مظاهر فرهنگی می شناسیم بدون نسبت‌های فرهنگی دیده شوند. اشیای تاریخی یک آینه و پنجره هستند که مهم‌تر از خودشان، چیزی را معرفی می‌کنند و نباید به پشتوانه فرهنگی و تاریخی آنها بی تفاوت بود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: گاهی موضوع پیچیده تر می شود، مثلا آب برای مردم نوعی میراث ناملموس است، چرا که فقط مفهوم water را ندارد. وقتی به قدیمی‌ها می گوییم چقدر زمین کشاورزی داری؟ جواب می دهد چند ساعت آب. یا وقتی می گوییم آب، به یاد تشنگی سیدالشهداء (ع) یا مهریه حضرت زهرا (س) و یا آناهیتا می افتیم یا شغلی به اسم میراب داریم پس آب هم نوعی میراث ناملموس است. اموال و اشیای تاریخی، تذکر دهنده هستند، پس توجه به پیشینه فرهنگی آنها ضروری است.

اجرای طرح هر خانه یک موزه

در ادامه محمدرضا كارگر مدیرکل موزه‌ ها و اموال منقول تاریخی، با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ٩٤ گفت: اقدامات خوبی در حوزه موزه‌ها انجام شد که برای نخستین بار در حوزه موزه تاریخ کشور اتفاق افتاد. در ۲ سال گذشته ۴۰ موزه توسط شخصیت‌های حقیقی به تعداد موزه‌های کشور اضافه شد. اعتقاد داشتیم موزه که وظیفه آن حفظ فرهنگ است، باید توسط فرهنگ‌آفرینان، حفاظت و معرفی شود اما تا زمانی که دولت متصدی آن باشد، به آرمان‌های خود نخواهیم رسید.

کارگر گفت: در طول سال گذشته هر ٢ هفته یک موزه خصوصی ايجاد شد كه اين امر برای نخستین بار در کشور رخ داد. امیدواریم در آینده هر ۱۰ روز یک موزه ایجاد و به مرور در نهایت هر روز یک موزه در کشور راه‌ اندازی شود تا به طرح هر خانه یک موزه برسیم.

او گفت: طرح هر خانه یک موزه به تصویب رسید و امیدواریم با اجرایی شدن آن، بتوان همه این موزه‌ ها را ثبت کرد. تا زمانی که متصدی امور موزه ها دولت باشد، به هدف خود در ایجاد موزه نمی‌ رسیم، بخش خصوصی در ٢ سال گذشته در این زمینه از دولت پیشی گرفت، به گونه‌ ای که در این مدت ۴۰ موزه در کشور ایجاد شده است.

كارگر گفت: حضور پررنگ مردم در موزه‌ها در طول چند سال گذشته اتفاق مهمي است كه با این اتفاق دیگر سوال نخ‌ نمای قدیمی درباره حضور کمرنگ مردم و بی‌ توجهی به موزه‌ ها از اذهان عموم پاک می‌شود. در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر از بناها و موزه‌های میراث فرهنگی بازدید کردند. همچنين برای اولين بار بزرگترین ساماندهی علمی در حوزه اشياي تاريخي موزه ها در کشور رخ داد و حدود ۵۰ هزار شی از یک مخزن ساماندهی شد. حتی در تعطیلات امسال در برخی از روزها ۱۲ هزار نفر فقط از کاخ سعدآباد بازدید کردند.

او تأکید کرد: بزرگترین ساماندهی کالبدی در سال گذشته انجام شد. فقط در یک مورد ۵۰ هزار ساماندهی شی را انجام دادیم و اشیایی که سال‌ها در موزه نگهداری می‌شد، ساماندهی شدند. همچنین بزرگترین ساماندهی علمی روی اشیا برای اولین بار انجام شد. بزرگترین اهدای مجموعه به موزه ملی ایران نیز اتفاق افتاد و فردی ۹۰۰۰ شی تاریخی را به موزه ملی ایران اهدا کرد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با اشاره به اهدای بزرگترین مجموعه سکه‌ هاي تاریخی به موزه ملی ایران توسط منوچهر خواجه‌نوری گفت: همه این اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و میراث در بدترین شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته رخ داد. امروز مدعی هستیم که موزه‌ داران بیش از همیشه به رسالت خود یعنی توسعه میراث و گسترش دیپلماسی فرهنگی در کشور با دستان خالی می‌پردازند.

كارگر در پایان گفت: سازمان میراث فرهنگی قصد دارد موزه‌ها را به روی مردم باز کند و سنت حفاظت از موزه را که امروز به مثابه یک جایگاه نظامی است، از میان بردارد. درهای موزه تا زمانی که مردم علاقه‌مند باشند، باز خواهد ماند؛ موزه مکانی برای مردم است.امیدوارم در چند سال آینده در هر خانه یک ویترین از ارزشمندترین آثار تاریخی خانواده نگهداری شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =