محسن جلال پور در یادداشت تلگرامی خود با انتقاد از تصمیم دولت قبل در خصوص ساخت سد گتوند بدون در نظر گرفتن تهدیدات ناشی از غیر کارشناسی بودن آن نوشت: فاجعه سد گتوند یکی از اشتباهات بزرگ نهاد دولت در ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی در این یادداشت تلگرامی نوشته است:

در  نشست صبحانه دیروز اتاق ایران، يكي از افراد حاضر، با اشاره به فاجعه سد گتوند از مهندس چیت چیان وزير نيرو پرسید "هزينه اشتباهات دولت ها را چه كسي بايد بپردازد؟"

پرسش بسيار به جا و قابل تأملی بود. فاجعه سد گتوند يكي از اشتباهات بزرگ نهاد دولت در ایران است.ماجراي گتوند از اين قرار است كه با يك اشتباه محاسبه نشده و تغيير مکان سد، پس ازصرف ميلياردها تومان هزينه براي احداث آن، امروز با فاجعه زيست محيطي وحشتناکی روبرو هستيم.

كوهي از نمك كه توسط آب ذخيره شده در پشت سد تبديل به معدنی از فاجعه شده و بهترين و حاصل خيزترين زمين هاي زراعي استان زرخيز خوزستان را تهديد مي كند.

بمب نمكي اين درياچه به تهديد جدي منطقه تبدیل شده و طبق معمول، دولت ها مشغول پاسکاری تقصیرها هستند و در نهایت، هیچ کس پاسخگوی این اشتباه بزرگ نیست که اگر هم باشد،برای مردمانی که باغ و مزرعه و محیط زیست خود را از دست داده اند، ارزشی ندارد.

سد گتوند و ده ها پروژه اشتباه ديگر ازجمله خطاهای بزرگ نهاد دولت به شمار می روند و با توجه به استیلای سیاست بر اقتصاد و همچنین ضعف کارشناسی سیاست گذار در کشور ما احتمالا باز هم شاهد این اشتباهات فاحش خواهیم بود.

وقتی به این فجایع فکر کنیم متوجه می شویم که هزینه های مالی این خطاهای بزرگ در برابر عواقب وحشتناک زیست محیطی و  اجتماعی ناچیز و بی مقدار است.

وقتی فکر می کنم یاد ده ها طرح و برنامه ای می افتم که به صورت آزمون و خطا در کشور ما اجرایی شده و هزینه های گزافی به دنبال داشته بی آن که به هدف نزدیک شود.مصداق ها فراوان است و شاید بد نباشد که رسانه ها به دور از جهت گیری های سیاسی،فهرستی از اشتباهات فاحش دولت ها را منتشر کنند .

 در نهایت این پرسش در ذهن مطرح می شود که راه حل چیست؟ دنیا برای جلو گیری از این فجایع چه کرده است؟ و این که هزينه اشتباهات دولت هارا چه كسي بايد بپردازد؟

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 0
    چه کسی گفته اشتباه بوده؟ دقیقا درست کار کردند و زمین های خوزستان نابود شد و ایران واردکننده محصولات کشاورزی شد به این در اقتصاد میگن وابسته کردن از طریق نابودی زیرساخت های کشور هدف اونم به دست خودشون
  • رضا A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 1
    هزینش را احمدی نژاد باید پس بده
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 0
    ایرانه دیگه بابا. مگه تا حالا ملت نداده؟ بزرگترین مسئولیتها تو کشورهای پیشرفته بیشترین بازخواست رو هم داره.
    • بدون نام ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      3 0
      نخير، بيشترين مسيوليت دار بايد كمترين پاسخ رو بده يا اصلا پاسخ نده، كلا با صلاحديده.