مجلسی: حالا که اسد دست بالا را دارد، وقت سازش است/ رابطۀ ریاض-واشنگتن به گذشته باز نمی‌گردد

یک کارشناس برجسته مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرآنلاین موضوع نشست وین درباره بحران سوریه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

محمد اکبری: نشست های وین برای بررسی موضع سوریه یکی پس از دیگر برگزار می شود و کماکان خروجی از این همه بحث و گفتگو و مذاکره وجود ندارد. در حالی که بسیاری از بازیگران چهانی و همچنین برخی از بازیگران منطقه ای در پی یافتن راه حلی برای خروج سوریه از وضعیت بحرانی کنونی هستند، چند بازیگر منطقه ای دیگر با کارشکنی های خود مانع هر نوع پیشرفت و بهبود اوضاع هستند. ریدون مجلسی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به این موضوع معتقد است سوریه باید تیمی از حامیانش تشکیل دهد تا از تجزیه و ویرانی بیشتر کشور جلوگیری کند. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید. 

نشست وین در مورد موضوع سوریه چگونه برگزار شد؟

دولت و طرفین مذاکره کننده از وضعیت موجود سوریه نارضایتی دارند اما این نارضایتی در حدی نیست که بخواهند برای مردم و کسانی که قربانی این موضوع هستند راه حلی پیدا کنند. همانطور که می دانیم گروه های سلفی بدون حمایت نمی توانند حمله کنند و مسلما این موضوع به عربستان بازمی گردد و حتی اگر دولت عربستان هم شخصا دخیل نباشد به نیروهایی در عربستان بازمیگردد که زور این کشور هم به آنها نمی رسد.
گروه های افراطی به علت نگرانی که از آینده خودشان دارند سعی می کنند با این کارها قدرت نمایی کنند. دولت سوریه باید در مقابل دشمنانش تیم هایی را برای حمایت خود که شامل علوی ها و سنی ها هستند به وجود بیاورد تا بتواند در برابر این آشفتگی بایستد ولی مشکل حامیان سوریه این است که نمی توانند با حکومت ابدی بشار اسد که باعث به وجود آمدن وضعیت استبدادی در سوریه است کنار بیایند.

اظهار نظر های مختلف مقامات کشورهای مختلف حاضر در این نشست، نشان دهنده وجود اختلاف نظر های جدی است، این اختلاف نظر ها ماجرای سوریه را به کجا می کشاند؟

اگر اختلاف نظرها ادامه پیدا کند به ویرانی بیشتر سوریه منجر می شود تا اینکه یکی از طرفین که پشتیبان قوی دارد پیروز شود. می توانم بگویم در نهایت پشتیبانی نیروهای ناتو و غربی که یک سرشان به ترکیه و سر دیگر آنها به عربستان وصل است شانس بیشتری در این موضوع دارند. باید بدانیم در حال حاضر که دولت سوریه دست بالا را دارد زمان سازش است وگرنه قدرت آنها با دخالت طرفین به تدریج فروکش خواهد کرد و سوریه را به سمت جنگ فرسایشی خواهد کشید.

جان کری در صحبت هایش گفته است که به توافق کامل برای توقف درگیریها رسیده اند در حالیکه باقی کشورها چنین چیزی را تایید نمی کنند. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جان کری کسی نیست که بی پایه و اساس صحبت کند. حتما در بحث های خصوصی مطالبی مطرح شده که هنوز علنی نشده است. اگر دولت سوریه قصد سازش دارد باید این کار را در دولت دموکرات فعلی انجام دهد و تا روی کار آمدت دولت بعدی صبر نکند. در حال حاضر سوریه دست بالا را دارد و بخش های مهمی از کشور را آزاد کرده ولی هنوز از پشتیبانی معارضین دیگر برخوردار نیست. حامیان سوریه باید از این کشور حمایت بیش از اندازه ای کنند تا با منزوی کردن گروه های سلفی آشوب را از منطقه دور کنند.

عربستان در روند مذاکرات کارشکنی هایی انجام می دهد آیا منتظر است دولت بعدی آمریکا روی کار بیاید و با جانشین اوباما این مسئله را حل کند یا دلیل دیگری دارد؟

عربستان باید بیشتر نگران دولت بعدی باشد. بی ثباتی این کشور نزد کشور های غربی به اثبات رسیده است. ماجرای نقش داشتن عربستان در حوادث ۱۱ سپتامبر هم بسیار بر میزان نگرانی سران این رژیم افزوده است و در نتیجه بسیار بعید است آینده روابط دو کشور به گذشته باز گردد. نه دیگر آمریکا مانند قبل به نفت عربستان احتیاج دارد و این رژیم همچون گذشته ثبات و پایداری دارد که قابل اتکا و اطمینان در منطقه باشد. بنابراین من فکر می کنم با تغییر دولت آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ هم وضعیت به شرایط پیشین باز نمی گردد و ریاض باید فکرهای دیگری برای مشکلات داخلی و منطقه ای خود بکند. 

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =