ایرنا نوشت: کره جنوبی روز شنبه درخواست کره شمالی برای از سرگیری گفت وگوهای نظامی با هدف کاهش تنش ها میان دو کشور را رد کرد.

کمیسیون دفاعی کره شمالی هفته قبل درخواستی را مبنی بر آغاز گفت و گوهای نظامی دو کشور به کره جنوبی ارائه کرد.

وزارت دفاع کره جنوبی در تارنمای خود بیانیه ای منتشر کرده و در آن آورده است که نخستین اولویت برای این کشور عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته ای است.

این بیانیه می افزاید که اگر کره شمالی صادقانه خواستار مذاکرات در هر سطحی و هر چارچوبی است باید برنامه تسلیحاتی اتمی خود را رها کند.

کره شمالی در جریان اجلاس بزرگ حزب حاکم کارگر در اوایل ماه جاری میلادی نیز خواستار گفت و گوهای دو کره شده بود.

وزارت دفاع کره جنوبی خاطرنشان کرده است: در جریان کنگره بزرگ حزب حاکم کره شمالی، این کشور خود را یک دولت هسته ای نامید و این نشان می دهد در چنین شرایطی دو کشور نمی توانند با یکدیگر گفت وگو کنند.

بنابراین بیانیه، دولت هسته ای با این معناست که کره شمالی برنامه تسلیحاتی اتمی خود را نه تنها رها نکرده بلکه برای توسعه آن تلاش می کند.

کره شمالی برنامه اتمی تسلیحاتی خود را مایه اقتدار ملی خوانده و افزوده است: تا زمانی که خصومت آمریکا با این کشور ادامه داشته باشد دست از این برنامه نمی کشد.

خبرگزاری کره شمالی در مطلبی آورده است که این کشور در زمینه گفت و گوها صداقت دارد و از کره جنوبی می خواهد به این درخواست واکنش مثبت نشان دهد.

کره جنوبی تاکید کرده است که اگر تحولات واقعی در برنامه هسته ای تسلیحاتی کره شمالی مشاهده کند آن زمان درهای گفت و گو میان دو طرف باز خواهد شد.

دو کشور پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاکمیت ژاپن بر کره، تاکنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شکننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.

50261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =