سهم سینمای ایران از 69 سال جشنواره کن / یک نخل و یازده جایزه

سینمای ایران طی 21 سال گذشته موفق به دریافت نخل طلای بهترین فیلم، جایزه هیئت داوران، نوعی نگاه، دوربین طلایی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد شده است.

سمانه فراهانیدر واقع سینماگران کشورمان تنها در بخش های جایزه بزرگ، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و فیلم کوتاه موفق به جلب توجه هیئت داوران به فیلم‌های خود نشدهاند.

عباس کیارستمی تنها نخل طلای کن را برای سینمای ایران به بار آورده و سینمای ایران در بخش‌های نوعی نگاه و دوربین طلایی موفق‌تر بوده است.

اولین بار در سال 1995 جایزه ای از جشنواره فیلم کن نصیب سینمای کشورمان شد. فیلم «بادکنک سفید» ساخته جعفر پناهی در این سال جایزه دوربین طلایی را گرفت.

دو سال بعد فیلم «طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی موفق به دریافت نخل طلای این فستیوال شد اما از سال 1997 تا 2000 هیچ جایزه ای از این فستیوال نصیب سینمای ایران نشد.

در سال 2000 فیلم «تخته سیاه» ساخته سمیرا مخملباف جایزه هیئت داوران کن را دریافت کرد. در همین سال حسین یکتاپناه با ساخت فیلم «جمعه» و بهمن قبادی با ساخت «زمانی برای مستی اسب ها» موفق به دریافت دوربین طلایی کن شدند.

سه سال بعد باز هم فیلمی از سمیرا مخملباف موفق به دریافت جایزه شد. «ساعت پنج بعدازظهر» در سال 2003 جایزه هیئت داوران این فستیوال را گرفت و «طلای سرخ» ساخته جعفر پناهی در همان سال جایزه نوعی نگاه را از آن خود کرد.

سال بعد محسن امیریوسفی با ساخت فیلم «خواب تلخ» موفق به دریافت جایزه ویژه دوربین طلایی شد.

«کسی از گربه های ایرانی خبر نداره» به کارگردانی بهمن قبادی در سال 2009 و «ناهید» ساخته آیدا پناهنده در سال 2015  جایزه نوعی نگاه جشنواره کن را از هیئت داوران گرفتند.

و البته در سال 2016 اصغر فرهادی با نگارش «فروشنده» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه این فستیوال شد و شهاب حسینی اولین جایزه بهترین بازیگری سینمای ایران در جشنواره کن را از آن خود کرد.

58241 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • »هران A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    2 0
    آناهیتا قزوینی زاده رو جا انداختین. برای فیلم سوزن جایزه سینه فونداسیون رو 2 سال پیش برد.