مدیرکل میراث فرهنگی کردستان: همایش ملی غار کرفتو ثبت جهانی آن را شتاب می بخشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برگزاری نخستین همایش ملی کرفتو را نقطه عطفی در توسعه گردشگری کردستان عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاین کردستان، سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در حاشیه اولین همایش ملی کرفتو در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استان با اشاره به کمبود منابع مرجع در خصوص غار کرفتو، برگزاری نخستین همایش ملی کرفتو را نقطه عطفی در توسعه گردشگری کردستان عنوان کرد.
وی افزود: همایش کرفتو فرصتی برای جمع آوری متون درباره کرفتو بود و امیدواریم به ثبت جهانی آن شتاب ببخشد.
علوی اظهار داشت: ثبت جهانی پروسه ای طولانی دارد و نمی توان برای آن زمان تعیین کرد اما امیدوایم این روند برای کرفتو و هورامان در آینده ای نزدیک تحقق یابد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: پرونده ثبت جهانی هورامان به مسیرهای پایانی خود رسیده است و امیدواریم کرفتو نیز به این نقطه برسد.
وی با بیان اینکه در جهان پنجاه اثر برای ثبت جهانی با غار کرفتو رقابت می کنند، گفت: یونسکو به پرونده هایی که مولفه ها را رعایت کند اولویت می دهد.
علوی گفت: استفاده از کرفتو باید با توجه به حفظ آن در دستور کار قرار گیرد و باید در زمینه معرفی آن نیز اقدام کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با تاکید بر لزوم توجه به جاذبیت در حوزه گردشگری گفت: ثبت جهانی یک میراث توجه جهان را به آن جلب می کند و اعتبارات توسعه آن بین المللی می شود.
وی عنایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به حوزه گردشگری را شایسته تقدیر دانست و گفت: امسال وعده هایی برای تخصیص اعتبارات برای گردشگری و تبلیغات در این حوزه در نظر گرفته شده است.
علوی در پایان از برگزاری همایش های تخصصی در حوزه کاری خود خبر داد و اظهار داشت: همایش صنایع دستی، اکوتوریسم و کارگاه های گردشگری و بازاریابی در این حوزه از جمله برنامه های ما برای آینده است.

همایش ملی غار کرفتو، صبح روز پنج شنبه با حضور مسئولان، پژوهشگران و محققان، در شهرستان دیواندره آغاز شد. هدف از برگزاری این همایش کمک به شناخت، معرفی و ثبت جهانی غار کرفتو عنوان شده است. غار کرفتو به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی استان کردستان عنوان بزرگترین غار دست کند ایران و اولین آپارتمان مسکونی جهان را داراست. این غار در 67 کیلومتری شمال غربی شهر دیوان دره واقع است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =