اندیشکده بروکینگز در گزارشی به موضوع نسبت فاشیسم و ترامپ پرداخته و آثار، تبعات و دلایل حضور و محبوبیت دونالد ترامپ را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می خوانید:

پدیده ای که از دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساخته شده ابعاد وسیعتری از واقعیت خود او دارد. تلاش جمهوری خواهان برای نرمال جلوه دادن ترامپ به عنوان یک نامزد سیاسی عادی اندکی خنده دار به نظر می رسد اما در عین حال او چندان هم خطرناک نیست، اگر او را تنها حافظ منافع اصول محافظه کاران بدانیم.

قطعا پدیده ترامپ ربطی به سیاست و ایدئولوژی ندارد، حتی به حزب جمهوری خواه هم مربوط نمی شود، ترامپ تنها یک تهدید برای روند دموکراسی است. او از آنچه حزب جمهوری خواه مدنظر داشت، فراتر رفته است. حتی حامیان او هم دیگر توجهی به اصول حزب جمهوری خواه ندارند، چرا که خود او هم دیگر چندان پایبند به این اصول نیست. حتی رهبران سیاسی و فکری هم از او تبری می جویند و بعضا رویکرد خصمانه ای نسبت به برنامه های او اتخاذ می کنند. این یعنی ترامپ تا حدی در میان سیاستمداران نامحبوب و منزوی است.

پس حمایت از او از کجا نشات می گیرد؟ ما بر این باوریم که حمایت از ترامپ ناشی از رکود و بحران اقتصادی است. اما وعده هایی که ترامپ به حامیانش ارائه می دهد، وعده های اقتصادی نیست. برنامه های او مدام در حال تغییر است، اما در نهایت آنچه او ارائه می دهد نوعی از قدرت خام مردانه و بی احترامی های متداول در سخنرانی هایش که به گفته او بیانگر فرهنگ دموکراسی در جامعه است. حامیان ترامپ معتقدند او ضعف و بی کفایتی های موجود در سیستم کشور را به چالش می کشد. اما سخنان نامنسجم و ضد و نقیض او تنها در یک چیز مشنرک هستند: آنها تحریک آمیز و تحقیرآمیزند با چاشنی ترس و تنفر و خشم. سخنرانی های عمومی او شامل حمله و تمسخر طیف گسترده ای از جامعه آمریکا اعم از مسلمانان، اسپانیاییها، زنان، چینی ها، مکزیکی ها، اروپایی ها، عربها، مهاجران و پناهندگان است که ترامپ بعضا از انها به عنوان تهدید هم یاد می کند. او رویکرد خشنی نسبت به غیر بومی ها در پیش گرفته و حتی وعده اخراج گروهی از آنها را نیز مطرح کرده است.

این مرد خشن و تا حدی دیوانه، به طرز فزاینده ای در حال رشد است و در حال تبدیل شدن به پدیده ای شگفت انگیز و به معنای واقعی کلمه یک خودشیفته است. و همین خصوصیت او را بیش از آنچه که باید مطرح کرده و او روز به روز خطرناک تر می شود.

سیاسمتداران جمهوری خواه متعجبند که ترامپ چگونه موفق به جلب نظر خیل عظیمی از شهروندان آمریکایی شده است. آنچه او دستاویز قرار داده، آن چیزی است که بنیانگذاران دموکراسی همواره نگران آن بوده اند: ایجاد موجی از اشتیاق و برانگیختن احساسات مردم. محافظه کاران چندین دهه نسبت به بروز چنین پدیده ای هشدار داده بودند. برانگیخته شدن احساسات تهدیدی جدی برای مفهوم آزادی است. الکسی دو توکویل فیلسوف فرانسوی معتقد است مردم در روند یک دوموکراسی هیجان زده، عصبانی و نامحدود ممکن است واکنش های شگفت انگیزی بروز دهند و در نهایت دقیقا چنین شرایطی می تواند منجر به ظهور یک دیکتاتور شود که سوار بر احساسات مردم قدرت را در دست بگیرد.

این چنین است که فاشیسم وارد ایالات متحده می شود، اما نه با چکمه و سلام نظامی، بلکه با چنگ زدن به احساسات و خشم مردم. اینگونه است که وفاداری های کورکورانه حزبی و ترس از سقوط عده عظیمی را پشت سر چنین پدیده ای قطار می کند.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =