هفته نامه تجارت نامه نوشت:اسپانسری در والیبال این روزها به صرفه ترین شکل هزینه تبلیغاتی در ورزش است.

تب داغ سرمایه گذاری بانک ها در ورزش والیبال بقدری شده که اسپانسری تیم ملی ایران ، چند برابر تیمی مثل تیم ملی فوتبال است که طالبی ندارد.نتایج درخشان والیبال ایران در سال های گذشته برند این تیم را رویایی کرده و درحالی که برای تیم ملی فوتبال هیچ شرکتی 5 میلیارد تومان هم نمی دهد ، برای والیبال قرارداد جدید 20 میلیارد تومانی بسته شده و شرکت برنده این تبلیغات اطمینان دارد در طول مسابقات لیگ جهانی و در صورت رسیدن ایران به المپیک ، خیلی بیشتر از آنچه هزینه کرده برنده می شود.

نیم قرن حضور بانک ها در ورزش

از بانك ملي كه يكي از نخستين بانك‌هاي تاسيس شده در ايران است گرفته تا بانك دي كه هجدهم ارديبهشت ماه، هفتمين سال تاسيس‌‌اش را جشن گرفت همواره بانك‌ها در كنار ورزش بوده‌اند و سعي كرده‌اند تا با حمايت‌هاي خودشان هم نام بانك مورد نظر را سر زبان‌ها بياندازند و هم اينكه گوشه‌اي از مشكلات تيم‌هاي ورزشي (كه در ايران هميشه با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي‌كرده اند) را گرفته باشند‌؛ معامله‌اي برد - برد.

از روزي كه جرقه تيمداري در ورزش در ذهن بانكي‌ها زده شد شايد زمان زيادي گذشته باشد. خيلي‌ها مي‌گويند سردمدار اين اتفاق بانك سپه به عنوان نخستين بانك ايراني بود اما نام اين بانك هيچ وقت مثل بانك ملي كه در فوتبال تيمداري كرد و چهره‌هاي زيادي مثل مهدي مهدوي‌كيا را تحويل فوتبال اين مملكت داد در يادها نمانده است. آنها با سرمايه گذاري روي رشته‌اي پر طرفدار چنان ميخ‌شان را در ذهن مخاطب كوبيده‌اند كه بعيد است تا سال‌ها سال بعد نام بانك ملي، تيم فوتبالي كه داشت و البته لوگوي مشخص‌‌اش از ياد كسي برود.

اين بانك‌هاي علاقه‌مند به ورزش

فقط كافي است در اينترنت جستجو كنيد و يا صفحه اول بانك‌هاي معتبر را نگاهي بياندازيد. بدون شك  لوگوي يكي از تيم‌هاي ورزشي در گوشه‌اي توجه شما را جلب مي‌كند. تعداد بانك‌ها و موسسات مالي كه علاقه‌مند به تيمداري در ورزش بوده‌اند زياد است و اين بار فراتر از تعداد انگشتان دو دست مي‌رود! بدون شك  و اگر از ديد اقتصادي به قضيه نگاه كنيد دليل اين اتفاق فقط و فقط مطرح شدن نام بانك يا مؤسسه در افكار عمومي براي جذب مشتريان بيشتر بوده است.

طرفداراني كه تيم‌هاي ورزشي در رشته‌هاي مختلف دارند منبع خوبي براي مانورهاي تبليغاتي، فروش محصولات و البته سرمايه گذاري هستند. بارها و بارها اتفاق افتاده كه ستاره‌ها با لوگوهاي مخصوص، تبليغ بانك يا برندي را كرده‌اند و طرفداران ميليوني آنها به تبعيت از ستاره‌ها در اين موج ايجاد شده حركت كرده‌اند. بانك سامان(واليبال)، بانك ملي(فوتبال و واليبال)، بانك سرمايه(واليبال)، بانك تجارت(فوتبال)، مؤسسه مالي ثامن(فوتبال - كشتي)، بانك پاسارگاد(كشتي)، بانك كشاورزي(فوتبال - كشتي)، بانك صادرات(فوتبال)، مؤسسه مالي ميزان(كشتي)، بانك گردشگري(فوتبال)، بانك رسالت(فوتبال)، بانك انصار(فوتبال)، بانك توسعه و تعاون(فوتبال)و البته بانك دي(فوتبال - هندبال) نمونه‌هايي از بانك‌ها و موسسات مالي هستند كه پا به ورزش گذاشته‌اند اما حضور خيلي از آنها مقطعي بوده و تنها به درج نام‌شان روي پيراهن محدود شده است و البته خيلي زود هم خاموش شده‌اند.

 

جدیدترین اسپانسر

واليبال اين روزها طرفداران زيادي دارد و شاگردان لوزانو قرار است اتفاقي بزرگ را رقم بزنند. پس از زانو زدن ابرقدرت‌هاي جهان مثل ايتاليا و برزيل در ليگ جهاني اين بار نوبت عرض اندام در مهمترين رويداد ورزشي جهان يعني المپيك است.

اسپانسري واليبال، براي چند سال در اختيار بانك سامان بود اما هوشمندي مديران بانك دي باعث شد تا پس از به اتمام رسيدن قرارداد آنها و در حالي كه تيم واليبال در رويدادي مهم شركت خواهد كرد حامي تيم ملي ايران شوند‌؛ انتخابي درست در زماني درست. شكي وجود ندارد كه بانك‌ها در رقابت بازاريابي بسيار نزديك به يكديگر حركت مي‌كنند و تفاوت ‏شان فقط درتصويري است كه ازخود نشان مي‌دهند. پس بايد گفت كه ابزار بازارسازي مديران بانك دي در رقابت با بانك سامان كه وعده اسپانسري بلند مدت از تيم ملي واليبال را داده بودند كارساز‌تر بوده است. آنها در شرايطي بايد نقش يك حامي را بازي كنند كه واليبال روي موج افكار عمومي قرار دارد و اين يعني كه مردم به واليبال نگاهي جدي دارند و ديگر شكست دادن تيم‌هايي مثل برزيل و ايتاليا آنها را ارضا نميكند. البته بايد اين حقيقت را قبول كرد كه بخشي از اين جدي گرفتن به نفع اسپانسر است چراكه آنها بيشتر ديده مي‌شوند.

چرا اسپانسری واليبال؟

شايد براي خيلي‌ها اين سؤال مطرح شده باشد كه چرا بانکی با این هزینه اسپانسر واليبال شده است؟ تجربه موفق بانك قبلی يكي از دلايل عمده‌اي بود كه مديران بانك دي را بر اين داشت تا وارد گود شوند و با توجه به ابعاد ملي و بين المللي و تأثيرات اجتماعي اين رشته جريان روبه رشد واليبال را تداوم ببخشند. ضمن اينكه واليباليست‌هاي ايران كه بايد در مرحله انتخابي  جام جهاني‌ تا چند روز ديگر راهي ژاپن شوند شانس اين را دارند كه يكي از نمايندگان ايران در المپيك باشند و اين بهترين فرصت براي جهاني شدن است، براي اينكه لوگوي بانك بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد و اين بار در المپيك، جايي كه نگاه همه جهان به برزيل و شهر ريو است بدرخشند. از یاد نبرید هر مسابقه تیم ملی والیبال بیننده ای اقلا 30 میلیون نفری در ایران و بیش از یک میلیارد نفری در سراسر دنیا دارد و به طور متوسط بیش از 2 ساعت پخش تلویزیونی دارد و در مدت 6 ماه بیش از 20 مسابقه 3 ساعته را با این هیجان دارد و این یعنی چیزی نزدیک به معجزه تبلیغاتی ، فرصتی که هیچ رشته ورزشی ملی دیگری حتی فوتبال این روزها ندارد!

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =