پشت‌پردۀ سفرهای تاریخی/چرا اوباما به ویتنام و هیروشیما رفت؟/بیگدلی: مأموریت‌های اوباما چندمنظوره است

یک کارشناس برجسته مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین موضوع سفرهای منحصر به فرد اوباما به کشورهایی چون کوبا، ویتنام و ژاپن را مورد قرار داد.

محمد اکبری: سفرهای اخیر اوباما به کوبا، ویتنام و هیروشیما و اقداماتی که بعد از این سفر ها توسط او صورت گرفت با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. این سفرها بیش از پیش این سوال را در ذهن ایجاد می کند که هدف اوباما از این کار چه بوده است. برای یافتن پاسخ به سراغ علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل رفتیم. او معتقد است سفرهای اوباما دو جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد. این گفتگو را در متن زیر می خوانید.

اوباما در سال های پایانی ریاست جمهوری خود سفرهای خاص و منحصر به فردی را انجام داده است. کوبا، ویتنام و حالا هم هیروشیما، این سفر ها را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

سفر آقای اوباما دو جنبه دارد. یک جنبه تبلیغاتی که در آستانه انتخابات شاید بتواند رأی بیشتری را برای هیلاری کلینتون جمع آوری کند و مسئله دوم به دلیل سوابق بسیار خشونت باری که آمریکا داشته، تلاش کند آن پیشینه را برطرف سازد.  مهمتر از همه اینکه ویتنام خط سیرش را از چین جدا کرده و می تواند در آینده یک پایگاه نظامی مهمی برای آمریکایی ها شود. به همین دلیل آمریکا در تلاش است که با سرمایه گذاری های سخاوتمندانه ای که در ویتنام انجام می دهد بتواند این کشور را به عنوان پایگاهی در چین حفظ کند. به نظر من قسمت دوم اهمیت بیشتری از جنبه تبلیغاتی سفر اوباما دارد زیرا آمریکا با بهبود روابط در میان دو کشور در صدد تلاش است که حوزه های نفوذ چین را محدود کند.

اوباما با وجود تمام شایعاتی که برای عذرخواهی از حادثه بمباران اتمی هیروشیما در زمان جنگ جهانی دوم داشت این کار را نکرد. به نظر شما این عذرخواهی تا چه اندازه می توانست موثر باشد و اساسا چرا اینکار را نکرد؟

بگذارید در ابتدا بگویم که من از این موضوع دفاع نمی کنم و فقط شرحی از اتفاقی که بین ژاپن و آمریکا افتاد را می گویم. با نگاهی به تاریخ درمی یابیم اینطور نبوده که امریکا یک شب تصمیم بگیرد هیروشیما را بمباران کند. اختلافات بین آمریکا و ژاپن شاید 40 سال قبل از جنگ وجود داشت. ژاپنی‌ها، آمریکایی ها را آزار می دادند و آنها را کلافه کرده بودند و به همین دلیل واکنش آمریکا یک مرتبه اتفاق نیافتاد و سابقه ای داشت. سابقه این موضوع به تصرف بخش وسیعی از آسیای جنوب شرقی توسط ژاپنی ها برمی گردد که این موضوع عامل تهدید کننده ای برای آمریکایی ها محسوب می شد و همین موضوع مقدمه ای برای آغاز جنگ و درگیری بین این دو کشور شد. شاید به همین دلیل است که هیچکدام از آمریکایی ها تا به حال راضی نشدند که عذرخواهی کنند. آنها می دانند که چه کردند و چه اتفاق هایی افتاده است و بنابراین ضرورتی نمی بینند که معذرت خواهی کنند.

واکنش نسبت به این سفر و اقدام رئیس جمهور آمریکا در داخل این کشور چگونه بوده است؟

واکنش ها در برابر سفر های اوباما بسیار متفاوت بود به طور مثال در مورد سفر او به ویتنام خیلی ها معتقد بودند که اوباما با توجه به جنگ های خونین آمریکا با ویتنام نباید به این کشور سفر می کرد زیرا هنوز بسیاری از کهنه سربازان آمریکایی زنده هستند و از ستم و جوری که ویتنامی ها نسبت به آمریکا کردند رنج میبرند. ولی اوباما با تمام این واکنش ها کار خودش را انجام داد و حالا اینکه چه نتیجه ای داشته باشد در آینده مشخص می شود.

آیا در مدت باقیمانده از ریاست جمهوری اوباما باز هم باید منتظر چنین اقداماتی از سوی او باشیم یا خیر؟

فکر نمیکنم اقداماتی از این قبیل صورت بگیرد.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =