ایسنا نوشت:

گرچه متقاضی دریافت وام بانکی خودرو باید مدتها در تک تک بانک‌ها به دنبال راهی برای دریافت وام حداکثر 15 میلیون تومانی باشد، اما توافقات برخی بانکها و موسسات با خودروسازان به ارائه تسهیلاتی حتی تا سقف 100 میلیون تومان هم منتهی شده است.

اخیرا بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از بانک‌ها در سطح شهر مشاهده می شود که اجرای طرح واگذاری اعتباری خودروهای داخلی را در دستور کار خود قرار داده و برای آن تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت می کند.

رقم هنگفت اعطای تسهیلات این بانک به خودروسازان در شرایطی جای سوال بیشتری به همراه دارد که در کمتر بانکی می توان وام 15 میلیون تومانی مصوب بانک مرکزی برای خرید خودرو را پیدا کرد و بانکها نبود منابع برای پرداخت این تسهیلات را دلیل عدم ارائه آن اعلام می کنند. حتی اگر بانکی حاضر به پرداخت باشد شرایط سخت و خاصی را برای وام حداکثر 15 میلیون تومانی اعلام می کند.

با این حال در قالب طرح ویژه و یا هر توافقی با خودروسازان فعلا این قبیل طرح ها در شبکه بانکی در حال اجراست. طرحی که می تواند سود بیشتری را نسبت به پرداخت وام 15 میلیون تومانی برای بانکها به همراه داشته و یا شرایط خاص و مناسبی را برای خودروساز فراهم می آورد تا بجای فروش اقساطی که مدتها طول می کشد تا منابع فروش به آن برگشت داده شود، اکنون یکباره تمامی منابع ناشی از فروش خودرو را دریافت کند.

این در حالی است که شرایط فروش خرید خودرو با طرح این بانک نیز قابل توجه بوده و می تواند برای مشتری جذاب باشد. بر اساس توضیحات دریافتی درباره نحوه دریافت وام خودرو، بانک ارائه کننده تسهیلات و یکی از شرکت های خودروساز وارد مذاکره و توافق شده‌اند و فعلا برای دو مدل خودرو تسهیلات پرداخت می شود.

مشتری خرید خودرو برای اخذ این وام که تا سقف 100 میلیون تومان می رسد ، باید 30 درصد هزینه خرید را نقد پرداخت کرده و 70 درصد مابقی به صورت تسهیلات در اختیار وی قرار می گیرد. دوره بازپرداخت تسهیلات سه تا پنج ساله بوده و با سود 20 درصد بازپرداخت خواهد شد. تسهیلاتی که می تواند برای مشتری نسبت به وام 15 میلیون تومانی معمول بانکها جذاب باشد، چرا که متقاضی می تواند بدون سپرده گذاری، وامی با اختلاف بیش از 80 میلیون از مبلغ 15 میلیون تومانی و با سودی برابر و حتی کمتر دریافت کند.

حمایت وِیژه و سودآور بانکها از خودروسازان در سال گذشته نیز با طرح حمایتی بانک مرکزی در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی دولت همراه بود و ظاهرا از آنجا آغاز شد. زمانی که بانک مرکزی اعتباری بالغ بر 2500 میلیارد تومان از منابع خود را در اختیار خودروسازان قرار داد و حدود 130 هزار دستگاه خودرو با وام 25 میلیون تومانی و سود 16 درصد فروش رفت. طرحی که در دوره خود با واکنش‌ها و انتقاداتی هم از سوی کارشناسان و مسئولان سایر حوزه‌ها و بخش‌های تولیدی اقتصاد همراه بود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    کدام بانک هست نام بانک راقیدکنید
  • بی نام RU ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    3 0
    وامی که با سود بالای15درصد باشد به درد هیچ کسی نمیخورد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 0
    شاید به دلیل اینکه خرید فروش خودرو تقریبا صفر شده
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 0
    بالاخره باید یه کاری کنند مردم مقروض بشن دیگه....هر کاری می کنند تا قیمت خودرو به قیمت واقعی و عادلانه نرسه
  • بی نام RO ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    3 0
    موضوع اینه که اولا کسی خودرو گرون داخل رو نمی خره و ثانیا 20 بهره برای باز پرداخت قسط رو هر کسی نمی‌پذیره. مردم خوب میدونن که نهایتا خودرو ساز باید خودرو رو از دم قسط و بدون بهره بده دست مشتری حالا امسال نه سال دیگه. درواقع مصرف کننده نباید گول این وام رو بخوره. خوب کی از این وام استفاده میکنه، معلومه کسی که بلافاصله ماشین رو میفروشه و پولشو میزنه به یه کار دیگه که سود بیشتر از 20 درصد میده. خوب چه کاری سود بیش از 20 میده معلومه، کاری که یا رانت توشه یا سلامت جامعه رو به خطر می‌ندازه. پس اگر به فکر صلاح مردم هستید جلو اینجور وامها رو بگیرید.
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    7 0
    تنفس مصنوعی تا کیییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این مریض زحده ماندنش ظلم به ملت است. مسولینی که از اینها حمایت می کنن یدونه تصادفی از نمایشگاه صفرش رو بخرند تا متوجه بشن اسم تولیدات اینها را نمی توان خودرو گذاشت بلکه اینها فرغون بی کیفیت هستند.