۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
سنگ آهن در دل معادن استان می‌ماند

روزنامه همشهری زنجان نوشت: امروزه ساخت بسیاری از اشیای مورد استفاده در زندگی مردم دنیا به نوعی به فلز آهن بستگی دارد. استفاده از این نوع فلز به قدری در زندگی حال حاضر بشر نفوذ یافته است که به امری انکار ناپذیر مبدل شده است. اگر در گذشته خانه‌ها را با چوب و خشت می‌ساختند امروزه با تیر آهن و میلگرد و بتن می‌سازند.

این موضوع اهمیت توجه به معادن آهن به عنوان سر منشاء این فلز پر کاربرد را روز به روز بیشتر می‌کند. به گونه ای که سال گذشته بیش از 63/19 میلیون تن سنگ آهن از معادن کشور استخراج و بخشی از آن در واحد‌های فراوری داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر نیز به خارج از کشور صادر شد.

کاهش قیمت جهانی آهن
معاون مواد معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت استان در گفت و گوی خود با همشهری ضمن اشاره به وضعیت معادن استان زنجان می‌گوید: زنجان، استانی معدن خیز است. گذشته از ذخایر قابل توجه سرب و روی، میزان قابل توجهی هم سنگ آهن در خود جا داده است.
در حال حاضر بیش از 36 معدن سنگ آهن در استان وجود دارد.
«رباب داداشی» با بیان این‌که بیشترین استخراج از معدن سرخ دیزج انجام می‌شود، می‌افزاید: برای آنکه استخراج سنگ آهن از معادن و فراوری آن دارای ارزش افزوده بالایی باشد باید واحدهایی فراوری در نزدیکی معادن ایجاد شوند، زیرا با این کار می‌توان از صرف هزینه بالای حمل و نقل نیز چشم‌پوشی کرد.
اکنون تعداد کمی از معادن سنگ آهن در استان دارای واحد فراوری هستند. یکی از این واحد‌ها، واحد دانه‌بندی در سرخه دیزج است.
معاون مواد معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت ادامه می‌دهد: میزان ذخیره قطعی سنگ آهن استان 13 میلیون و 520 هزارو 50 تن است که سال گذشته 209 هزار و 999 تن از این معادن استخراج شده است. داداشی مهم‌ترین عامل رکود کار در معادن سنگ آهن استان را کاهش قیمت جهانی آهن می‌داند و بیان می‌کند: توجه نداشتن سرمایه‌گذاران در ایجاد واحد‌های فراوری کنسانتره و همچنین ضعف مدیریت برخی از مدیران واحد‌های فراوری عوامل اصلی رکود در معادن استان هستند. وی گفت: با ایجاد واحد‌های فراوری، چرخه معدن سنگ آهن استان به راه خواهد افتاد. اما ایجاد این واحد‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در استان هستند.

بیکاری کارگران معادن
وضعیت معدن در ماه‌های اخیر نه تنها تغییر مثبتی به خود ندیده بلکه رو به افول و کاهش استخراج و تعدیل نیرو نیز رفته است.
معاون معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت با بیان این‌که 2200 نفر در معادن استان مشغول به کار هستند، می‌گوید: سال گذشته 700 نفر شاغل در معادن سنگ آهن استان مشغول بودند که این تعداد روز به روز در حال کاهش است. برداشته شدن تحریم‌ها نیز تاکنون هیچ تأثیری در رونق گرفتن معادن سنگ آهن در استان نداشته است. وی در پایان بیشترین صادرات سنگ آهن را به کشور چین اعلام کرد.

آمارهای کشوری
برابر آمارهای موجود، میزان ذخایر شناسایی شده قطعی سنگ آهن کشور چیزی در حدود 7/2میلیارد تن و ذخایر احتمالی تا 7/5 میلیارد تن تخمین زده می‌شود. در صورت استخراج سالانه 50 میلیون تن و انجام ندادن اکتشاف جدید، از بابت وجود ذخایر کافی تا 100 سال آینده نگرانی وجود نخواهد داشت. مضاف براینکه با پیشرفت علم و تکنولوژی، اکتشاف ذخایر بیشتر دور از انتظار نیست.
زنجیره ارزش افزوده سنگ آهن تا محصول نهایی فولادی بسیار گسترده است و در هیچیک از مراحل نمی‌توان به محصولات تولیدی، مواد خام یا فراوری نشده اطلاق کرد.
سنگ آهن به صورت کلوخه در ابتدا با عیار کمتر از 40درصد و ارزش ریالی بسیار اندک استخراج و ضمن انتقال به واحد فراوری توسط تجهیزات و ماشین آلات منصوبه فراوری و دانه‌بندی به عیارهای بالای 55-60 درصد ارتقا داده می‌شود که همین بخش فراوری به ایجاد ارزش افزوده بالای صددرصدی منجر می‌شود.
برابر آمارهای موجود، عمده کشورهای صاحب نام در زمینه تولید فولاد، صادرکننده عمده سنگ آهن نیز به شمار می‌روند و با مد نظر قرار دادن بسیاری از مولفه‌ها از جمله قیمت جهانی سنگ آهن، محل معادن، نرخ حامل‌های انرژی، مباحث لجستیکی، ملاحظات زیست محیطی به صادرات همزمان سنگ آهن فراوری شده و تولید محصولات فولادی می‌پردازند که از میان آنها می‌توان به کشورهای برزیل، هند، روسیه، اوکراین، ایالات متحده آمریکا و کانادا اشاره کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =