پایان نشست پشت درهای بسته اوپک/ اوپک برای تعیین سقف تولید تصمیمی نگرفت

وزیران نفت ١٣ کشور عضو اوپک در پایان نشست ١٦٩ اوپک تصمیمی برای سقف تولید این سازمان نگرفتند.

وزیران نفت ١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از پایان نشست پشت درهای بسته این سازمان تصمیمی برای سقف تولید این سازمان نگرفتند.

کشورهای عضو اوپک در حالی برای حضور در نشست ١٦٩ در وین گردهم آمدند که رایزنی هایشان درباره تعیین سقف تولید و سهمیه همانگونه که کارشناسان پیش بینی کرده بودند، بی نتیجه ماند.

این درحالی است که اعضای این سازمان با اجماع توانستند دبیر کل جدید این سازمان را برگزینند که می توان این موضوع را گامی مثبت در جهت همگرایی اوپک برشمرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز پیش از آغاز نشست افتتاحیه، در جمع خبرنگاران گفته بود: به نظر من سقف تولید اوپک بدون سهمیه بندی معنا ندارد؛ این سقف قابل کنترل نیست و امکان نظارت بر آن وجود ندارد؛ بدون سهمیه بندی کشوری، چگونه می توانیم این سطح تولید را کنترل و نظارت کنیم؟

مهدی عسلی هم پیش از رفتن به وین درباره این که آیا در این نشست ایران برای احیای نظام سهمیه بندی دوباره تاکید می کند؟ گفته بود: در شرایط کنونی توجه کشورهای عضو اوپک روی اعاده ثبات بازار نفت حول قیمتهای منصفانه و منطقی نفت خام است. طرح موضوع سهمیه بندی تولید می تواند به بعد از اعاده قیمتهای مناسب نفت و ثبات بازارها موکول شود. در هر حال با توجه به افزایش سریع تولید برخی کشورهای عضو اوپک مانند ایران و عراق و کاهش تولید برخی دیگر از کشورهای عضو بحث بر سر تخصیص تولید موضوعی پیچیده و زمانبر خواهد بود زیرا توافق بر سر سهمیه ها مستلزم ثبات تولید کشورها برای مدت زمان قابل قبول است که در شرایط کنونی حاصل نیست از این رو انتظار می رود در آینده به آن دست یابیم.

بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه آوریل، کشورهای عضو اوپک هم اکنون ٣٢ میلیون و ٤٣٩ هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند و عربستان با تولید ١٠ میلیون و ١٢٥ هزار بشکه در روز بزرگترین تولید کننده و عراق و ایران به ترتیب با تولید روزانه چهار میلیون و ٣٥٤ و سه میلیون و ٤٥١ هزار بشکه در روز دومین و سومین تولیدکننده نفت این سازمان هستند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =