۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۳

ایران نوشت: نمایشگاه کامپیوتکس 2016 تایوان از سال 1981 تاکنون هرسال در تایپه برگزار می‌شود و یکی از بزرگ ترین رویداهای فناوری در جهان محسوب می‌شود.

این رویداد با همکاری (TAITRA) انجمن توسعه تجارت خارجی و نیز مجمع کامپیوتر تایپه به عنوان بخش خصوصی (TCA) برگزار شد و ابتدا فقط کمپانی‌های متوسط و کوچک فناوری در این نمایشگاه حضور داشتند ولی کم کم به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد. اکنون کامپیوتکس دومین نمایشگاه بزرگ کامپیوتر در جهان پس از CeBIT و بزرگ ترین رویداد مرتبط با فناوری در آسیا محسوب می‌شود وهرسال کمپانی‌های صاحبنام همچون Intel، AMD،NVIDIA و... در کنار کمپانی‌های مطرح تایوانی همچون ایسر و ایسوس حضور دارند.


تایوان امسال برای سی و ششمین بار میزبان بزرگان عرصه فناوری در حوزه‌های مختلف از روبات و کامپیوتر گرفته تا واقعیت مجازی، سرویس‌های ابری و... بود. رویدادی 5روزه که امسال از 31 ماه مه(11خرداد)آغاز به‌کار کرد و دیروز 4ژوئن(15خرداد) با معرفی محصولاتی منحصر به فرد در حوزه فناوری به کار خود پایان داد.


اهمیت بالای اینترنت اشیا
امسال نیز تایپه همچون سال‌های گذشته میزبان کمپانی‌های صاحبنام حوزه فناوری همچون مایکروسافت، اینتل، ایسوس، AMD، NVIDIA، سیسکو،کوالکوم و... بود که در world trade center گرد هم آمدند تاعلاوه بر رونمایی از آخرین دستاوردهای خود، با شرکت در همایش ها،کنفرانس‌ها و نشست‌های متعدد، بازدیدکنندگان را با مباحث روز دنیای فناوری آشنا کنند. امسال علاوه بر پیشگامان حوزه آی تی در مراسم افتتاحیه رهبران دولتی متعددی نیز دعوت شده بودند.


مراسم افتتاحیه این رویداد بزرگ فناورانه با حضور «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان و «شن جونگ چن»Shen Jong-chin، معاون وزیر اقتصاد و... برگزار شد. در این مراسم رئیس جمهوری تایوان گفت:عصر اینترنت اشیا با تمام قوا به ما نزدیک می‌شود و تایوان نیز باید به یکپارچه شدن نرم افزار و سخت افزار توجه ویژه داشته باشد. وی خاطرنشان کرد که دولتش می‌خواهد با اقدامی همراه با نوآوری، تایوان را به «سیلیکون ولی» آسیا تبدیل کند تا زمینه توسعه اینترنت اشیا فراهم شده و با تلاش برای هوشمند تر کردن شهرها،کشوری دیجیتال بسازد. «فرانسیس لیانگ» رئیسTAITRA نیز در این مراسم گفت:کامپیوتکس همیشه با تکامل و توسعه صنعت آی‌سی‌تی همراه بوده و ارتباط داشته است به همین دلیل امسال در اقدامی نوآورانه، غرفه هایی ویژه به این موارد اختصاص دادیم. به هرحال تایوان با همکاری کره، فرانسه، دانمارک و هندوستان فرصت هایی در اختیار دارد تا به «سیلیکون ولی آسیا» و مرکز تبادل تکنولوژی جهانی تبدیل شود و در این راه نباید از هیچ تلاشی فروگذار کرد.


کمپانی‌های بزرگی همچون مایکروسافت و اینتل نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و مدیران این شرکت‌ها به سخنرانی پرداختند. یکی از مدیران کمپانی اینتل در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کامپیوتکس تایوان،از حرکت به سوی سرویس‌های ابری و اشیای هوشمند خبر داد و افزود:در حال طراحی یک تراشه برای حمایت از اشیای رو به رشد متصل به اینترنت هستیم چرا که اینترنت اشیا در آینده نه تنها در خانه بلکه در سیستم حمل و نقل،امور مالی و بانکی، نظارت، تولید و سلامت هم حرف نخست را خواهد زد. البته باید گفت که امروزه زیرساخت‌های دیتاسنترها و شبکه‌های موجود،پاسخگوی نیاز 50میلیارد شیء هوشمند در آینده نیستند و باید فکری به حال این موضوع کرد.در این مراسم همچنین عنوان شد که اینتل در زمینه پهپادها نیز فعالیتی رو به رشد خواهد داشت.


بخش‌های جدید نمایشگاه کامپیوتکس
نمایشگاه کامپیوتکس امسال تفاوت هایی با دوره‌های قبل داشت و به طور مشخص غرفه هایی به اینترنت اشیا و استارتاپ‌ها تعلق گرفت و باعث شد این بخش‌ها در کانون توجه قرار بگیرند. همچنین در نمایشگاه امسال از بخش‌هایی ویژه رونمایی شد که یکی از آنها InnoVEX است که با شعار حمایت از استارتاپ‌ها جایزه‌ای 30هزار دلاری برای استارتاپ برتر در نظر گرفت.


یک بخش جدید دیگر نمایشگاه امسال نیز SmarTEX بود که با حمایت از اینترنت اشیا و اپلیکیشن طراحی شده و در قالب آن، بیش از 160 غرفه دار آخرین اپلیکیشن‌های خود در زمینه اینترنت اشیا و فناوری هوشمند را با تأکید بر خانه هوشمند و تفریح،سیستم کنترل امنیت هوشمند،خودروهای هوشمند و وسایل الکترونیکی اتوماتیک و نیز فناوری‌های پوشیدنی و پرینت سه بعدی ارائه دادند. iStyle نیز بخش تازه دیگری از این رویداد فناورانه به منظور حمایت از راهکارهای تجاری برای فناوری بود که هریک از این بخش‌ها موفق به جذب تعداد زیادی مخاطب شدند.


با توجه به اینکه 70درصد خریداران بین‌المللی در این نمایشگاه،آسیایی هستند و نیز به دلیل توسعه بازار آسیای جنوب شرقی در سال‌های اخیر، امسال این رویداد جاذبه فراوانی برای خریدارانی از سنگاپور،مالزی و تایلند داشت در حالی که در سال 2015، هندوستان در صدر 10کشور برتر خریدار در نمایشگاه کامپیوتکس تایپه محسوب می‌شد. موضوع مسلم، اینکه بهرحال کامپیوتکس دریچه‌ای تازه برای آسیا به سوی غرب و هندوستان باز کرده است.


رونمایی از محصولات جدید
سی و ششمین دوره نمایشگاه کامپیوتکس با ارائه کامپیوترهای خانگی قویتر و لپ‌تاپ‌های ویژه بازی با کارت‌های گرافیکی و پردازشگرهای قویتر همراه بود. امسال تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه که بیش از 5هزار غرفه داشت از مرز 130هزار نفر سال گذشته عبور کرد و برپایی نشست‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی، معرفی محصول و... هریک توانست مخاطبان خاص خود را جذب کند. در این رویداد 5روزه، در دنیای کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و... شاهد تغییرات و پیشرفت هایی گسترده بودیم که از آن می‌توان به zenbook3اشاره کرد که باریک تر و سبک تر ازمک بوک اپل است و با داشتن پردازشگر 7هسته‌ای با 16گیگابایت حافظه و باتری که با هربار شارژ می‌تواند تا 9ساعت به طور مداوم کار کند،یکی از شاهکارهای این رویداد فناورانه محسوب می‌شد. این لپ تاپ همچنین می‌تواند در عرض 49دقیقه تا 60درصد شارژ شود.


امسال دیتاسنتر، محصولات دیجیتال مصرفی،انواع کامپیوتر، شبکه، محصولات مرتبط با اینترنت وایرلس، سخت افزار و نرم افزار، ارائه شد ولی تمرکز اصلی بر هوش مصنوعی،واقعیت مجازی و علم روباتیک بود طوری که بیش از همه روبات خانگیzenbo توجه همه را به خود جلب کرد؛روباتی که می‌تواند بخوبی بشنود و با کاربر تعامل داشته باشد،کنترل وسایل هوشمند خانه را در عصر اینترنت اشیا به دست بگیرد، چهره‌ها را بخوبی به یاد بسپارد و بشناسد و علاوه بر نگهداری از کودکان و سالمندان، یک دستور آشپزی فوق‌العاده در اختیار صاحبخانه قرار دهد.


هدست‌های واقعیت مجازی و محصولات مرتبط با آن هم یکه تاز این میدان بودند. هرچند تاکنون HTC VIVE و Oculus Riftدر این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند ولی وجود کابل‌های ضخیم متصل به کامپیوترهای خانگی،برای کاربر مشکلات فراوانی ایجاد کرده و گاه مانع داشتن یک بازی جذاب می‌شود. برای حل این مشکل، کمپانی MSI با طراحی یک کوله پشتی منحصربه فرد دست به کار شده است. این کوله‌پشتی به پردازنده اینتل Core i7 و کارت گرافیک‌های Geforce GTX980 مجهز شده است و با وجود داشتن وزن حدود 4.5 کیلوگرم، در طراحی آن شیوه‌ای به کار رفته که کاربر هنگام پوشیدن، وزن زیادی احساس نکند و قابل تحمل باشد. غرفهMSI با وجود این کوله پشتی، بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار داشت و کاربران توانستند تجربه یک بازی خوب را با کمک این کوله پشتی و هدست واقعیت مجازی HTC Vive داشته باشند.همه این کاربران معتقد بودند بازی بدون کابل‌های دست و پاگیر بسیارلذتبخش است اما مشکل،عمر کوتاه و 150 دقیقه‌ای باتری این کوله پشتی بود که کمی کاربران را مأیوس کرد. به هرحال انتظار می‌رود این محصول تا پایان سال جاری میلادی راهی بازار شود ولی بهای آن هنوز مشخص نیست.


کوچکترین هارد جهان نیز که توسط کمپانی سامسونگ ساخته شده است در این رویداد رونمایی شد. هاردی یک گرمی با ۵۱۲گیگابایت حافظه که با کمک آن سرعت دسترسی به اطلاعات افزایشی فوق‌العاده می‌یابد طوری که می‌توان ظرف مدت ۳ ثانیه یک فیلم «فول اچ دی» را دانلود کرد. بازی‌های کامپیوتری هم در این نمایشگاه طرفداران پروپاقرصی داشت و از محصولات مرتبط با این بخش که در کامپیوتکس 2016 رونمایی شد می‌توان به مادربرد/کیس هیبرید ROG Avalon، هدست گیمینگ 7.1 کاناله ROG Centurion و کارت گرافیک ROG GTX یاد کرد. این کارت گرافیک از فن‌های لبه‌دار برای جریان بیشتر هوا استفاده می‌کند.


برترین‌های کامپیوتکس
شاید امسال بتوان کمپانی ایسوس را برنده اصلی نمایشگاه کامپیوتکس 2016 دانست چرا که در بخش‌های مختلف موفق شد جوایز متعددی را به خود اختصاص دهد. کسب۴ جایزه‌ «بهترین انتخاب»و ۱۲جایزه طراحی و خلاقیت(d&i) در این نمایشگاه افتخاری بزرگ برای کمپانی ایسوس محسوب می‌شود. یکی از این جوایز به ZenBeam Go E1Z تعلق گرفت که پروژکتوری به‌اندازه کف دست است و نخستین پروژکتور سازگار با سیستم عامل‌های مختلف توسط رابط USB محسوب می‌شود. این پروژکتور می‌تواند با کمک لامپ LED، تصویری تا اندازه ۱۲۰ اینچ به صورت افقی، عمودی و حتی مورب بر روی پرده ایجاد کند، با ویندوزفون و اندروید نسخه ۵ به بالا سازگار است و یک اسپیکر مجهز به فناوری SonicMaster نیز برای خروجی صدا در این مدل در نظر گرفته شده است.


Reco Smart یا دوربین همه کاره ایسوس که با داشتن سنسور دقیق و کارآمد، تصاویری با شفافیت و وضوح بالا خلق می‌کند و دارای وضوح کامل در نور شب یا محیط‌های تاریک است و نیز آداپتور وایرلس جیبی USB-AC68از دیگر محصولات این کمپانی بود که موفق به دریافت جایزه شد. مادربورد ASUS X99-DELUXE II و کیبورد ROG CLAYMORE نیز از دیگر محصولات ایسوس هستند که در این نمایشگاه جوایزی کسب کردند.


امسال در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان، پرینتر سه بعدی Flux Delta نیزجایزه طلا را به خود اختصاص داد چرا که اسکن سه بعدی،پرینتر و لیزر در یک دستگاه طراحی شده و بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =