ایسنا نوشت: لزوم بازنگری قوانین نظارت بر عرضه دخانیات، هشدار نسبت به افزایش مصرف مواد دخانی در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی و همچنین اعلام تدوین برنامه جامع پیگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مهم‌ترین موارد مطرح شده در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات بود.

دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با حضور 24 نماینده از ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط و همچنین غیبت نماینده سازمان صداوسیما و قوه قضاییه برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به ارائه گزارش اقدامات خود در خصوص کنترل و مبارزه با مصرف مواد دخانی پرداختند.

سمانه زمانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در خصوص اقدامات شهرداری تهران در راستای کاهش مصرف سیگار، گفت: راه‌اندازی کمپین شهروند سالم، ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری اقدامات نمادین و همچنین تلاش برای درگیر کردن ارگان‌های دیگر از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران بود.

وی در خصوص نگرانی وزارت بهداشت از فروش مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر، گفت: شهرداری مجوز پلمب این دکه‌ها را ندارد؛ چرا که رابطه مالک و مستاجری میان آنها برقرار است. این وظیفه بر عهده اتحادیه روزنامه‌داران است و ما این آمادگی را داریم که بتوانیم دکه‌هایی را که خلاف قاعده رفتار می‌کنند ساماندهی و در صورت لزوم پلمب کنیم.

در ادامه عباس نخعی، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصویب برنامه جامع پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: برای اولین بار موضوع طرح یکنواخت پاکت‌های سیگار در این ستاد بررسی شد. همچنین بحث استفاده از سامانه نرم‌افزاری و آنلاین برای ردیابی مواد دخانی نیز راه‌اندازی شد.

وی افزود: ما سال گذشته 2.4 میلیارد نخ سیگار را با همکاری شهرداری منهدم کردیم و قرار است چندین میلیون نخ سیگار دیگر نیز منهدم شوند.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه امروز برندهایی که در کشور نمایندگی ندارند، بیش از 30 درصد قاچاق را انجام می‌دهند، گفت: طی دو روز آینده به طور رسمی اعلام می‌کنیم که ترانزیت بیش از 28 برند ممنوع می‌شود؛ چرا که ضریب استعمال سیگار از طریق ترفندهای برخی از شرکت‌ها در میان جوانان بالا می‌رود.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه ما در اجرای قوانین نظارت بر عرضه دخانیات از مسیر ارشادی برخورد می‌کنیم و در بحث قوانین نیز کسری داریم، اظهار کرد: باید در قوانین این حوزه تجدیدنظر کنیم؛ چرا که بازدارنده نیستند. ما اشکال مختلفی از برخورد با تخلفات را داریم. در برخی استان‌ها با تشدید و در برخی دیگر با تسامح روبرو هستیم.

در ادامه نماینده آموزش و پرورش نیز از طرح مباحث آموزشی مرتبط با منع مصرف دخانیات با همکاری وزارت بهداشت خبر داد.

وی همچنین برگزاری کمپین آموزشی جامعه‌ عاری از دخانیات در مقطع متوسطه و همچنین ارائه آموزش از طریق سفیران سلامت را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه مبارزه با مصرف دخانیات اعلام کرد.

محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز به بررسی‌های انجام شده در خصوص میزان مصرف سیگار و مواد دخانی در آثار سینمایی و تلویزیونی تولید شده در کشور اشاره کرد و گفت: این بررسی طی سه دهه گذشته انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد در دهه دوم مصرف این مواد در مردان دو برابر و در زنان چهار برابر شده است. همچنین این رقم در دهه سوم در میان مردان چهار برابر و در زنان 10 برابر افزایش پیدا کرده بود.

وی افزود: در دو جشنواره سینمایی اخیر در اکثر فیلم‌ها از سیگار استفاده شده است. من از آقای ایوبی خواهش کردم که در زمان صدور پروانه برای این فیلم‌ها، این نکته کنترل شود. ایشان نیز قول دادند جلسه‌ای را با حضور تهیه‌کنندگان برگزار کنند. وزیر ارشاد نیز باید از سازمان سینمایی بخواهد که در فیلم‌ها این موارد نشان داده نشود که نوجوانان و جوانان به استفاده از سیگار ترغیب نشوند.

در ادامه این جلسه محمدرضا مسجدی مدیرعامل جمعیت مبارزه با دخانیات از حضور کم‌رنگ سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌های این ستاد انتقاد کرد و گفت: به وزیر بهداشت پیشنهاد می‌کنم موضوع دخانیات را در شورای عالی سلامت مطرح کند تا به دغدغه و مطالبه رییس‌جمهور تبدیل شود.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ماکویی A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خودمان را گول نزنیممشکل این نیست که بعضی از دکه ها "سیگار" می فروشندمشکل این است که بعضی دکه ها "سیگار" هم می فروشند