محمد رحمانیان درباره‌ی امکان توقف نمایش تازه‌اش گفت: باید دید مدیرانی که از من خواستند این نمایش را اجرا کنم با اولین حمله‌ی احتمالی برخی، عقب نشینی می‌کنند یا در کنار گروه باقی می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای نمایش «مجلس ضربت خوردن» با حضور محمد رحمانیان به‌عنوان کارگردان، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی، رضا مولایی، یاسر خاسب و سانیا سالاری بازیگران این نمایش روز یکشنبه 16 خرداد در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

محمد رحمانیان در ابتدای این نشست درباره‌ی نمایش تازه‌ی خود که قرار است از 22 خرداد در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه برود گفت: پیش از نوروز به من و آقای امجد پیشنهاد اجرای دو نمایش برای ماه رمضان شد. نمایشنامه‌ی «مجلس ضربت خوردن» را به من و نمایشنامه «مهر و آئینه‌ها» را به امجد پیشنهاد دادند.

او ادامه داد: این صحبت پیگیری نشد و من مشغول تمرین نمایش «عاشقیت» بودم که در اردیبهشت ماه بحث اجرای این نمایش دوباره و این بار برای اجرا در تالار وحدت پیشنهاد شد، اما من بنا به برخی مسائل فنی آن سالن را مناسب نمی‌دانستم و بنابراین قرار شد این نمایش را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه ببریم.

کارگردان «ترانه های محلی» با اشاره به زمان اندکی که برای طراحی صحنه و تمرین باقی مانده بود، خاطرنشان کرد: ما به تمامی کارها رسیدیم، البته قرار بود از 18 خرداد این نمایش را به صحنه ببریم که به دلیل تأخیر در آغاز نمایش قبلی اجرای ما هم یک هفته با تأخیر آغاز می‌شود. قرارداد ما اجرای 30 نمایش است که باید کمبود اجراها را با دواجرایی کردن جبران کنیم.

او ادامه داد: با توجه افزایش نوبت اکران سینماها در ماه رمضان ما تقاضا کردیم که توبت دوم اجرای نمایش ما ساعت 23:30 باشد و در این باره اقدامات اولیه انجام شده است.

رحمانیان درباره‌ی نمایشنامه‌ی «مجلس ضربت زدن» توضیح داد: این نمایشنامه چندین بار چاپ شده و دوستانی که از ما برای اجرای آن دعوت کردند، مسلما با موضوع ملتهب آن آشنایی دارند. بهرام بیضایی خیلی دوست نداشت این تئاتر اجرا شود و زمانی که از او برای اجرا اجازه می‌گرفتم، تاکید کرد که هیچ قسمتی از نمایش نباید حذف شود. من هم به دوستان گفتم که به هیچ وجه حاضر به تغییر دادن نمایشنامه نیستم و نمی‌خواهم زیر قولی بزنم که به بیضایی داده‌ام. نمایش را تعطیل می کنم، اما حاضر به اعمال تغییرات در آن نخواهم بود البته نمایش بازبینی شده و قرار است بدون مشکل اجرا شود.

او درباره‌ی نقش نویسنده‌ی این نمایشنامه گفت: به یکی دو نفر از دوستان برای این نقش پیشنهاد دادم که امکان همکاری با آن‌ها میسر نشد و با اجازه بهرام بیضایی نقش نویسنده را به بازیگر زن تغییر دادم و قرار است مهتاب نصیرپور به ایفای این نقش بپردازد. من تنها بخشی از نمایشنامه را که به جنسیت نویسنده اشاره دارد، تغییر دادم و هیچ جمله دیگری تغییر نکرد.

او با بیان این مطلب که این اولین باری است که من کاری را روی صحنه می برم که پیش از این مردم نمایشنامه آن را خوانده‌اند، از این نمایشنامه‌ی بیضایی به عنوان نمایشنامه‌ای پرمخاطب نام برد که به چاپ پنجم رسیده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد موضوع نمایشنامه «مجلس ضربت زدن» اظهار کرد: این نمایش در دو مقطع زمانی به تجمع یک گروه برای قتل امام علی (ع) و نیز وقایع دوران قتل‌های زنجیره‌ای در اواخر دهه 70 شمسی برمی‌گردد. پیش از این هم آثاری درباره‌ی قتل امام علی (ع) اجرا و به تصویر کشیده شده است، اما تفاوت دیدگاه بیضایی این است که از زاویه قتل یک روشنفکر توسط یک عده خودسر به ماجرا نگاه کرده است. او همچنین درباره‌ی رسم نخبه‌کشی در ایران صحبت می‌کند که فقط محدود به یک زمان مشخص نیست. بیضایی نشان می دهد این نخبه کشی به این چند سال بازنمی گردد، اما هر چه جلوتر آمده‌ایم این نخبه کشی‌ها فجیع‌تر شده است.

رحمانیان تأکید کرد: بهرام بیضایی نه فردی مذهبی است و نه غیرمذهبی اما وقتی نویسنده‌ای مثل او که می‌دانیم چقدر با تاریخ مسئله دارد، این طور به ستایش مردی به نام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) زبان باز می‌کند، شرایط متفاوت می‌شود و باید منتظر همه چیز باشیم. من هم احتمال هر اتفاقی را برای اجرای این نمایش می‌دهم. البته هیچ کاری از بیضایی نیست که با مخالفت روبرو نشود و من مطمئنم بخشی از فشارها برای اجرای این نمایش از طرف وهابیت در ایران خواهد بود که رسم نخبه‌کشی و شیعه‌کشی را در دستور کار دارند. ضمن اینکه افرادی هم هستند که با تغییر کت و شلوار و یقه و نام گروه خود، اعتراضاتی را خواهند داشت اما من نمی‌توانم برای این نمایش‌ انعطاف‌پذیر باشم چون نمایشنامه‌ی خودم نیست.

رحمانیان با اشاره به دعوت مرکز هنرهای نمایشی از بهرام بیضایی برای حضور در تهران و تماشای این نمایش گفت: به دلیل گرفتاری های کاری بعید می‌دانم این کارگردان فرصت داشته باشد که به ایران بیاید؛ زیرا زمان اجرای نمایش ما با فصل امتحانات همزمان شده و با توجه به کلاس‌هایی که بیضایی در استنفورد دارد، احتمالا در این زمان فرصت سفر نداشته باشند. من امیدوارم که ایشان به ایران بیایند چون دل بسیاری از ما برای دیدار با ایشان تنگ شده است.

او درباره وفادار بودن به بهرام بیضایی در اجرای نمایش توضیح داد: بیضایی در نمایشنامه به ارائه راهکارهای اجرایی پرداخته که بسیار شگفت‌انگیز است و من سعی کردم بسیار از آن توضیح بیاموزم.  متاسفانه بهرام بیضایی هیچ گاه موفق به اجرای این نمایش نشد. ما از لاهیجی ناشر نمایشنامه بیضایی دعوت کردیم که هشت صحنه آماده نمایش را ببینند و دوست داشتیم گزارش کار ما را به بهرام بیضایی برسانند اما هنوز نظر مستقیمی درباره کار از آقای بیضایی نشنیدیم.

این کارگردان درباره احتمالات پیرامون لغو نمایش اخیرش تصریح کرد: باید دید مدیرانی که از من خواستند این نمایش را اجرا کنم با اولین حمله احتمالی گروه‌هایی که نامشان را خواهم برد، عقب نشینی می‌کنند یا در کنار گروه باقی می‌مانند. من احتمال هرچیزی را می‌دهم چون مسئولان تغییری نکرده‌اند و تنها ظاهرشان تغییر کرده است. من برای اجرای هر نمایشی این احتمال را می‌دهم که به یک‌باره آن را متوقف کنند. مگر قبلا این کار را نکرده‌اند. بعد از 18 اجرا جلوی نمایش «مجلس‌نامه» را گرفتند. «ماکان» نمایشی بود که در مرز پایان دوره خاتمی و شروع ریاست جمهوری احمدی نژاد روی صحنه رفت و از طرف دستگاه قضایی متوقف ماند.

این کارگردان درباره اجرای نمایش تازه‌اش در خارج از ایران اظهار کرد: ما اسپانسری داریم و قرار است این نمایش را احتمالا در کشورهای آمریکای شمالی به صحنه ببریم. با توجه به اجراهایی که در چند سال اخیر در این منطقه به صحنه رفته است، ذائقه مخاطبان آن‌ها تغییر کرده و معتقدم کارهایی که من و محمد یعقوبی انجام داده‌ایم و نیز حضور خود بهرام بیضایی و برخی هنرمندان دیگر در این‌باره اثرگذار بوده است، به همین منظور تصورم این است که این نمایش در خارج از ایران هم توانایی جذب مخاطبان را دارد.

مهتاب نصیرپور یکی از بازیگران این نمایش هم با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشی که متن آن را بهرام بیضایی نوشته و کارگردانش محمد رحمانیان است، گفت: متن نمایشنامه‌ی «مجلس ضربت زدن» چاپ شده و در فروشگاه‌های معتبر برای خواندن موجود است، ما فقط آن را به اجرا درمی‌آوریم و امیدوارم پس از گذشت این سال‌ها ظرفیت‌ها به حد لازم بالا رفته باشد، اگرچه هنوز می‌بینیم در سینما فیلم‌هایی مانند «رستاخیز» با مشکلاتی برای نمایش مواجه هستند؛ در حالی که در این نمایش دقیقا موضوعات مرتبط با چالش‌های آن فیلم مطرح و درباره آن گفت‌وگو می‌شود.  

 در ادامه اشکان خطیبی مجری طرح و بازیگر این نمایش توضیح داد: تاکنون تلویزیون به طور قطع هر گونه تبلیغ این نمایش را رد کرده است، ولی قول‌هایی از طرف سازمان‌های مربوط در شهرداری تهران داده شده که هنوز عملی نشده است. با توجه به تعویق زمان اجرای نمایش منتظر هستیم سالنی را در اختیار بگیریم تا صحنه‌ای را که آقای شاه‌ابراهیمی طراحی کرده به سالن منتقل کنیم که البته دکور طراحی شده بسیار سنگین است و چهار کامیون اجناس باید منتقل شود که پنج تا شش روز هم زمان برای سوار و نصب کردن آن‌ها احتیاج خواهیم داشت.

یاسر خاسب هم که علاوه بر بازی در این نمایش طراحی حرکات را برعهده دارد، گفت: متن بیضایی فضایی را در اختیار ما می گذارد که ما براساس آن فضا حرکت می‌کنیم. ضمن این که موسیقی زنده به‌صورت کامل با تیم حرکتی هماهنگ است.

۵۷۲۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =