سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

به گزارش خبرآنلاین حسین جابری‌انصاری در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با اتهام‌زنی‌های اخیر آمریکا علیه کشورمان در گزارش سالانه خود و سیاست‌هایی که وزارت امور خارجه در قبال این اتهام‌زنی‌ها و تکرار نشدن آن دنبال خواهد کرد، گفت: گزارش اخیر ایالات متحده آمریکا گزارش بی‌اعتباری است به دلیل آن‌که در واقع یک دستورالعمل ایدئولوژیک را کپی‌ پیست کرده است.

وی ادامه داد: آنها واقعیت‌ها را در گزارش سالانه خود لحاظ نکرده‌اند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم است و 17 تن از اتباع کشورمان قربانی عملیات تروریستی گروه‌های تروریستی شدند که متأسفانه تحت حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا به اعمال خود ادامه می‌دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر جلودار و پیشتاز مبارزه با جریان‌های تروریستی افراطی و تکفیری است،‌ خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر جلودار مبارزه با جریان‌های تروریستی و گروه‌های تکفیری است که امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته‌اند. بدیهی‌ترین مسائل در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین عملاً کمترین اعتباری برای چنین گزارش‌هایی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: این گزارش‌ها به شدت سیاست‌زده بوده و تابعی از نوع رابطه آمریکا با کشورهای مختلف جهان است. این در حالی است که موضوع تروریسم به عنوان مسأله تهدیدکننده امنیت بین‌المللی باید مجرد و جدای از اختلافات و دعواهای سیاسی مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین لازم است که رویارویی همه جانبه، جدی و اساسی با آن در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار بگیرد. 

جابری‌انصاری با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در رابطه با گزارش سالانه آمریکا موضعی روشن دارد، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران بر مدار سیاست‌های راهبردی و استراتژیک خود به سیاستش ادامه خواهد داد. هم در زمینه رویارویی با تروریسم و هم در زمینه تمام مسائل مربوط به سیاست خارجی و توافق در موضوع خاص هسته‌ای، (گزارش سالانه آمریکا) تأثیری در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران ندارد. کشورمان سیاست‌های خود را بر اساس اصول کلی سیاست خارجی کشور در زمینه‌های مختلف و بر اساس واقعیت‌های موجود و نیازها اتخاذ می‌کند. 

انصاری درباره اتهامات عربستان علیه ایران و سردار سلیمانی در عراق و حمایت عربستان از تروریسم و تفرقه شیعه و سنی نیز گفت: عربستان استفاده از تروریسم را به عنوان یک الزام برای تحقق اهداف سیاسی را سالها در دستور کار خودش قرار داده است. گسترش اقدامات تروریستها تهدیدات جدی را متوجه عربستان و سایر کشورهایی که از آن حمایت میکنند خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود مذاکرات محرمانه بین ایران و عربستان در جریان است؟ اظهار کرد: هیچ گفت‌وگوی رسمی بین مقامات ایرانی و عربستانی صورت نگرفته است. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گزارش سازمان ملل درباره اقدامات خلاف حقوق بشر عربستان در یمن تاکید کرد: بارها و بارها یمنی ها اعلام کردند که عربستان و ائتلاف آن هر روز در حال نقض قوانین بین المللی ناظر به جنگ ها است. کشتار کودکان و زنان و مردان غیرنظامی و تخریب مناطق مسکونی نقض قوانین بین المللی است. گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل تایید این امر است. عربستان چاره ای جز این ندارد که واقعیت های یمن و خواسته های مردم این کشور را بپذیرد.

آقای ظریف با انرژی کامل در حال پیگیری امور مربوط به دیپلماسی کشور است

جابری‌انصاری در پاسخ به این سوال که در چند روز گذشته یکی از کارشناسان مطرح عرصه سیاسی خارجی کشور در گفت‌وگویی اعلام کرده‌اند که وزیر خارجه به دلیل برخوردهایی که با وی پس از برجام صورت گرفته دچار یاس، ناامیدی و سرخوردگی شده است؟ گفت: افراد آزاد هستند که نظرات خود را مطرح کنند ولی شخص وزیر خارجه با انرژی کامل و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در حال پیگیری امور مربوط به دیپلماسی کشور هستند. ایشان در طول روز در ساعت‌های مدیدی مشغول انجام وظایف در راستای پیش برد منافع ملی کشور هستند. در ماموریت‌ها و سفرهای خارجی برنامه کاری ایشان از هفت صبح آغاز می‌شود و تا هشت الی ده شب ادامه دارد. برنامه‌های بسیار فشرده و به هم چسبیده به نحوی که گاهی بین این برنامه‌ها فاصله‌ای وجود ندارد. 

وی ادامه داد: آقای ظریف و مجموعه همکاران ایشان تا هنگامی که مسئولیت امور را بر عهده دارند به مقتضی مسئولیت خود در راستای خدمت به اهداف و منافع ملی کشور عمل می‌کند و چنین اتفاقاتی در بیلان کاری وزیر خارجه تاثیری ندارد. 

وی با اشاره به این‌که برخی از نقدها و مطالبی که در ارتباط با عملکرد دستگاه وزارت خارجه مطرح می‌شود همراه با بی‌انصافی و خارج از مرزهای اخلاقی مرسوم است، افزود: متاسفانه این‌گونه رفتارها گویی به یک سکه رایج در این عرصه تبدیل شده است در حالی‌که به طور اخلاقی و قانونی ناپسند هستند. 

این دیپلمات ارشد کشور با انتقاد از جعل اخبار و گروه‌سازی که در برخی از رسانه ها جریان دارد افزود:‌ آن‌ها مثل ملانصرالدین هستند که می‌گوید جایی که من ایستاده‌ام مرکز زمین است و هر کسی شک دارد آن را متر کند. این‌گونه رفتارها به امری رایج در بین برخی از اهالی سیاست و رسانه تبدیل شده است در حالی‌که این برخوردهای غیر اخلاقی و غیرقانونی مخالف قوانین کشور است. 

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =