تسنیم نوشت: وزیر خارجه ترکیه بار دیگر هشدار داد که ترکیه مجبور خواهد شد تا توافقنامه مهاجرت با اتحادیه اروپا را لغو کند، اگر هیچ توافقی بر سر سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه وجود نداشته باشد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی آر تی تاکید کرد: اگر قراردادی در خصوص سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به اروپا وجود نداشته باشد، انکارا نیز مجبور خواهد بود تا توافقنامه با اتحادیه اروپا در خصوص مهاجرت را لغو نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت آلمان باید این مساله را شفاف کند که موضع آن مطابق و هماهنگ با قطعنامه پارلمان این کشور نیست که کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی توسط نیروهای عثمانی را یک نسل کشی ارزیابی کرده است.

یک یا دو نشست دیگر تا عادی سازی روابط با اسرائیل باقی مانده است

وزیر خارجه ترکیه در خصوص عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو گفت: ترکیه یک یا دو نشست دیگر تا عادی سازی روابط با اسرائیل فاصله دارد و این مساله مهم است که اسرائیل موانع موجود برای ارسال کمک به نوار غزه را برطرف کند.

اسرائیل تاکنون لغو محاصره نوار غزه را رد کرده است. روابط آنکارا و تل آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای نوار غزه که منجر به کشته شدن 10 نفر از شهروندان ترکیه شد، به شدت متشنج شده است.

تلاش ها برای بهبود روابط دو طرف تاکنون پیشرفت هایی داشته ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. ترکیه سطح روابط سیاسی با اسرائیل را کاهش داده و در سال 2011 میلادی نیز سفیر اسرائیل را اخراج کرده است.

اسرائیل در سال 2013 میلادی از ترکیه عذرخواهی کرد و بسیاری تصور می کردند که این عذرخواهی موجب بهبود روابط آنکارا و تل آویو خواهد شد ولی تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه بار دیگر موجب تشدید تنش بین دو طرف شد.

ترکیه از عملیات احتمالی در موصل حمایت می‌کند

وزیر خارجه ترکیه در خصوص تحولات عراق نیز گفت: آنکارا به طور قاطع از عملیات احتمالی برای بازپس گیری شهر موصل در شمال عراق از تروریست های داعش، حمایت خواهد کرد.

نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا قصد دارد اواخر امسال برای بازپس گیری شهر موصل از تروریست های داعش، تلاش کند.
ارتش عراق هم اکنون در حال حمله به مواضع داعش در شهر فلوجه در نزدیکی بغداد است.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =