۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۴

افشین علاء

هنوز چند روز از خبرسازی رسوای بی‌بی‌سی پیرامون ارتباط بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی با رؤسای جمهور ایالات‌متحده امریکا! نگذشته است که این شبکه در گزارشی به بهانه درگذشت استاد حمید سبزواری، با اشاره به کلاسیک بودن سبک آثار ایشان، از قول رهبر انقلاب نقل کرد: هر شاعری که در قالب نو شعر بگوید، ضدانقلاب است!

به‌راستی پناه آوردن یک بنگاه حرفه‌ای به چنین دروغ‌پردازی‌های عوام‌فریبانه (و شاید هم خواص فریبانه!) عجیب نیست؟! بی‌شک هر کس اندک آشنایی با مشرب ادبی ایشان داشته باشد، به بی‌پایه بودن این ادعا خواهد خندید! درست است که ایشان اقبال بیشتری به اشعار کلاسیک نشان داده‌اند و خود نیز غزل‌های نابی در این حیطه سروده‌اند، اما هرگز و در هیچ گفتار و نوشتاری به شعر نو تعریضی نداشته‌اند.

اصلاً یکی از وجوه امتیاز ایشان بر سایر فقها و علما، اشراف توأمانشان بر مبانی ادبیات مدرن و کلاسیک است. حتی زمانی که ایشان در عیادت هنرمندان در بیمارستان، با اشاره به شعری از پروین اعتصامی، بعضی‌ها را نکوهش کردند که به خاطر برجسته کردن شعر فروغ، پروین را «شاعر نخود و لوبیا» دانسته‌اند، بلافاصله بر قوت شعر فروغ هم تأکید کردند. درحالی‌که تمجید یک روحانی -چه برسد به مرجع و ولی‌فقیه- از شعر شاعر آوانگاردی چون فروغ، با منطق خیلی‌ها جور درنمی‌آید!

علاوه بر این، همگان می‌دانند که ایشان در برهه‌ای از دوران جوانی خود با شاعران نوپردازی چون جناب اخوان و استاد شفیعی کدکنی نیز محشور بوده‌اند. در دیدارهای سالانه بعضی شاعران با ایشان نیز بارها شاهد قرائت اشعار نیمایی و سپید بوده‌ایم؛ بنابراین روی آوردن بی‌بی‌سی به چنین تبلیغات دروغین و غیرحرفه‌ای، جای تأمل دارد! فکر می‌کنم منتقدان سیاسی و ادبی در برابر حرکات ناشیانه و متعصبانه یک رسانه به‌ظاهر حرفه‌ای، نباید سکوت کنند و اجازه ندهند ساحت انتقاد و اعتراض با دروغ و سفسطه و عوام‌فریبی در هم آمیزد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545763

برچسب‌ها