۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۸

این روزها شرکت در کارناوالی که شبکه های اجتماعی به راه می اندازند درست مثل یک فریضه الهی شده. با این تفاوت که اگر کسی از انجام فرایض الهی سرباز زند مورد سرزنش دیگران قرار نمی گیرد اما اگر کسی به خود جرئت دهد و در این کارزار هیاهوی بسیار برای هیچ نقشی ایفا نکند آماج تمسخر و تحقیر دیگران می شود. بخشی از این مسابقه جنون آمیز قابل فهم است.

لج بازی با فضای رسمی و ادبیات خشک و مصلحت طلبانه رسانه های رسمی بخش قابل توجهی از آنان را که با فضای شبکه های اجتماعی سر و کار دارند به واکنش وا می دارد. این واکنش ها البته فقط به فیس بوک و اینستاگرام و تلگرام محدود نمی شود.
حتی در خبرگزاری های رسمی و مجوز دار هم شما وقتی مخاطب پیدا می کنید که یکی از شرکت کنندگان فعال این کارناوال باشید. در حقیقت این فضای شبکه های اجتماعی است که برای روزنامه نگار و نویسنده موضوع را تعیین می کند. این موضوع می تواند ستایش از مرحوم حبیب محبیان باشد و یا دشنام دادن به احسان علیخانی. من با هیچ یک از این موضوعات مشکل خاصی ندارم.
مشکل این جاست که اولا در این فضای احساسی و هیستریک هیچ موضوع مهم دیگری به چشم نمی آید. یعنی اگر در یک شهری و یا روستایی زلزله ای و یا سیلی بیاید و از بخت بد هیچ کس تصویر فاجعه آمیزی از آن واقعه ثبت نکرده باشد، کسی به اخبار آن وقایع وقعی نمی نهد. دوم این که در چنین فضایی هیچ کس گوشش به حرف حساب بدهکار نیست. حبیب محبیان را خدا رحمت کند. چهره نجیب و دوست داشتنی موسیقی امروز ایران تا همین یکی دو روز پیش جزو فراموش شدگان تاریخ بود اما همین که دار فانی را وداع گفت در شمار اسطوره های این سرزمین در آمد. اگر حقیقتا آن عزیز این قدر در تاریخ موسیقی این سرزمین مهم بود پس چرا تا دیروز کسی حتی نامی از او به میان نمی آورد؟ مسئله چیزی ورای مرده پرستی و این حرف هاست. طرف با چنان حدت و شدتی برای حبیب سینه چاک می داد که با خودم گفتم احتمالا آرشیو کاملی از آثار او را در اختیار دارد و به زیر و بم آثارش اشراف. اما جز مرد تنهای شب هیچ چیز دیگری را به خاطر نداشت. ای کاش همه ما فقط در چنین مواقعی جو گیر می شدیم و فقط به ستایش های افراطی و اغراق شده بسنده می کردیم. مشکل این جاست که ما به همان اندازه که می توانیم در ستایش و اظهار علاقه به دیگران اغراق و افراط کنیم می توانیم خشونت به خرج دهیم و بی رحم باشیم. این که یک آدم بی رحم و عاطفه سگی را کتک بزند و آن وقت ما هرچه فحش در زندگی آموخته ایم نثارش کنیم قابل درک و فهم است اما این که انتظار بکشیم که ماه رمضان فرا برسد و آن وقت ما هرچه خشم و نفرت داریم بر سر برنامه ماه عسل و مجری آن خالی کنیم جای تعجب دارد. چرا؟
تلویزیون ما سال هاست که دیگر دوست داشتنی نیست. نه تنها دوست داشتنی نیست که تماشایش آدم را عصبانی می کند. بی ذوقی و تکلف و تصنع و تبختر و چند چیز دیگر که نمی توانم در این جا بگویم وقتی با یکدیگر آمیخته می شوند حقیقتا به پدیده ای آزار دهنده بدل می شوند. با این حال این شکل از دشمنی با یک برنامه و مجری آن طبیعی نیست. این که ما انتظار بکشیم تا خطایی از آن برنامه سر بزند و ما نیز به خیل دشنام دهندگان بپیوندیم نشانه خطرناکی است.

قبلا هم گفته ام که احسان علیخانی هیچ چیزی که نداشته باشد دو ویژگی دارد که کمتر مجری تلویزیونی از آن بهره مند است. اول ظاهری مناسب و دوم لحن و بیانی طبیعی. غالب مجریان تلویزیون از این دو ویژگی که اصل و اساس کار مجری گری است بی بهره اند. اما وقتی دشنام دادن به احسان علیخانی جزو وظایف یک کاربر شبکه های اجتماعی می شود کسی به این حرف ها اعتنایی نمی کند.
ماه عسل البته مثل خیلی از برنامه های دیگر تلویزیون عیب و ایراد کم ندارد اما توجه کنیم که این برنامه دارد در تلویزیون ایران تهیه می شود. زمانی که فریدون جیرانی برنامه هفت را می ساخت خیلی ها به او ایراد می گرفتند و برنامه او را برنامه ای سخیف می دانستند. برنامه جیرانی هم خالی از عیب و خطا نبود اما وقتی همگان قدر جیرانی را دانستند که سر و کله افخمی و دوستانش پیدا شد. حالا خیلی ها فهمیدند که جیرانی چه کار دشواری انجام می داده و آرزوی برگشتن به آن روزها را دارند. احسان علیخانی در ماه مبارک رمضان و با همه محدودیت ها و موانعی که در تلویزیون وجود دارد برنامه ای را روی آنتن می برد که خیلی ها آن را می بینند. من بیننده برنامه علیخانی نیستم.

فقط گاهی از سر اتفاق چشمم به این برنامه می افتد و یا گاهی که در فضای مجازی سیل دشنام به سوی او روانه می شود کنجکاو می شوم و نگاهی به برنامه مورد نظر می اندازم. بی حوصله تر و خسته تر از آن هم هستم که بخواهم با دفاع از علیخانی دشمنان جدیدی برای خودم بتراشم اما یک چیز را نمی توانم نگویم و آن این که اگر حواسمان را جمع کنیم می بینیم که کلا آدرس را دارند به ما عوضی می دهند. به جای احسان علیخانی خیلی های دیگر هستند که می توانند در فهرست لعن و نفرین ما قرار بگیرند. خیلی ها که حقیقتا مستحق دشنه و دشنامند و اگر فضای مجازی چشم و گوشمان را نبندد می توانیم چهره کریه شان را ببینیم و صدای نکره شان را بشنویم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546062

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    27 7
    چون مشهور است
  • همنوع A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    37 4
    ممنون ممنون واقعا همینطوره
    • بانوی ایرانی... A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
      4 0
      کاش کاری بیشتر از دشنه و دشنام ازمون برمیومد...
  • بی نام RU ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    در قامت چاپلوسی "به عنوان یک دوست"، در اصل"به عنوان یک مخاطب" بایستی خدمت شما جناب موسوی ابتدا عرض ارادت کرده و بگویم: این در عصر کنونی نشان از سواد نیست که لغات ناملموس را در جملات" محاوره ای رسمی قاطی پاتی" یک جایی ول کنیم." کسی به اخبار آن وقایع وقعی نمی نهد." من به شخصه به سواد شما ایمان آوردم و چون حوصله ندارم دیگر در گوگل دنبال معنیش نمیگردم. در کل بی خیال اینو نوشتم خودت بخونی
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    3 2
    سید عزیز این حق رو به ما هم بده که شوی هندی احسان علیخانی رو دوست نداشته باشیم. این حق رو به معدودی از مردم بده که در برابر تهاجم هجویات عاطفی اعم از اون نوعی که در شبکه های ترک تزریق میشه تا اون نوعی که احسان علیخانی تحمیل میکنه از چشم و سلیقه سمعی و بصری خودشون محافظت کنند. بگذار اگر خواستیم هنرمندی هنروران رو ببینیم به تاتر بریم و اگر خواسیم نسخه غیر ساختگی عجایب روزگار رو ببینیم به دیدن فیلمهای ارشیوی دیدنی های استاد مقامی نگاه کنیم تا نه دیگران به شعورمون توهین کنند و نه خودمون به چشم و گوشمون خیانت کرده باشیم. سید فکر نمیکنی زردشدن سلیقه های مردم در اثر تماشای برنامه هایی مثل ماه عسلهای احسان علیخانی عامل اصلی ظهور پدیده هم سلیقگی با سریالهای زرد ترک باشه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    23 6
    . . . بخواهم با دفاع از علیخانی دشمنان جدیدی برای خودم بتراشم . . . همیشه حدس میزدم که ایشان مطالب خود را بگونه ای تنظیم میکند که فقط مورد تائید مردم واقع شود ؛ معیارش عموما" پسند مردمان است .
  • محمد EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    82 60
    حالم از علیخانی به هم میخوره ... با اون برنامه گریه اندازش ... هیچی نداره
    • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
      54 37
      اگه حالتون بهم میخوره نبینید تا انقدر اذیت نشید .کانالای دیگه با برنامه های مفرحشونو می تونید دنبال کنید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    64 12
    چون مردم فیلم بازی کردن جلو دوربین رو دوست ندارند.
  • مری A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    32 1
    افرین ..ادرس اشتباهی ...
  • محسن A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    48 0
    اگر حواسمان را جمع کنیم می بینیم که کلا آدرس را دارند به ما عوضی می دهند. به جای احسان علیخانی خیلی های دیگر هستند که می توانند در فهرست لعن و نفرین ما قرار بگیرند. خیلی ها که حقیقتا مستحق دشنه و دشنامند و اگر فضای مجازی چشم و گوشمان را نبندد می توانیم چهره کریه شان را ببینیم و صدای نکره شان را بشنویم. واقعا" همینه خوشحالم که یک نفر بلاخره اصل مطلب رو عنوان کرد خیلی خوشحال شدم که در این هیاهوی دروغین و فریبکارانه که متاسفانه در فضای اینترنت بیشتر به گوش می رسد کسی با این دقت و صراحت موضوع اصلی رو بیان کرد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    13 8
    شما که دنبال دشنه و دشنامی چه فرقی با داعش داری؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    27 32
    درود به شرافتت. سید اهل قلم ما تو این زمونه تویی...واقعا احسان علیخانی مجری خوبیه.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    37 4
    من هم کلا برنامه ها با موضوعات غمگین نمیبینم ولی این حق رو به خودم نمیدم که اگه از برنامه ای خوشم نیومد، سعی در خراب کردنش بکنم
  • حسین IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    42 2
    مشکل مردم ایران ‌ کلا از زندگی همینو یاد گرفتن مسخره کردن و فحاشی و ... ‌ متاسفانه اعتراض کردنم بلد نیستن .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    16 0
    ادرس همون خیلی ها رو بدین....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    4 3
    عالی
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    47 36
    ما که از برنامه ماه عسل لذت میبریم کسی بدش میاد نگاه نکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    36 9
    باز برنامه ماه عسل از بقیه برنامه های تلویزیون بهتر است که وخانواده ام تنها برنامه های که وی بینیم همین است
  • مینو IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    7 1
    راضیم ازت
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    39 0
    کلا ما ملتی فحش بده و مرگ بر و زنده باد هستیم
  • reza A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    9 2
    آقا سید به خدا حرف دل منو زدی. به خصوص اون قسمت مربوط به مرحوم حبیب
  • سینا A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    12 16
    کور شه هر کسی که نمیتونه موفقیت اینو اون رو ببینه.
    • مینو IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
      7 7
      تا موفقیت رو چی و چگونه ببینی
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    16 10
    واسه اینکه لیاقتش بیشتر از این نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    6 4
    مثلا کی؟ شما بگو ما آماده انجام وظیفه ایم. احسان جان را هم خیلی دوست داریم . دیگه چی
  • بی نام RO ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    12 2
    "خیلی ها که حقیقتا مستحق دشنه و دشنامند و اگر فضای مجازی چشم و گوشمان را نبندد می توانیم چهره کریه شان را ببینیم و صدای نکره شان را بشنویم." آفرین بر این جمله، امیدوارم بتونیم در مقابل این چهره های کریه کاری بکنیم ، که وطن رو دارند نابود می کنند ...
  • دکتر اثناعشری IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    16 2
    "به جای احسان علیخانی خیلی های دیگر هستند که می توانند در فهرست لعن و نفرین ما قرار بگیرند" جانا سخن از زبان ما می گویی
  • sajad A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    5 2
    به نظرم اگه صداوسیما خصوصی بشه معلوم میشه کارای علیخانی درسته یا نه.در اون شرایط اگه هزینه فایده برنامه علیخانی جواب بده از نظر من کارش درسته. اما در شرایط فعلی هزینه ایدویولوژی مبنای کاره.
  • ماهان A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    5 1
    نویسنه عزیز متن بسیار خوبی نوشتی به شرطی که خوانندگان هم کمی تامل کنند... به امید روزی که شاهد دشنام ندادن هم وطنامون به هیچ هم وطنمون باشیم...
  • عماد A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    5 2
    حرف حساب جواب نداره.آفرین
  • بی نام RU ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    2 2
    عالیخانی در سال های اخیر برنامه ای در حد سیرک موجودات عجیب الخلقه روی آنتن برده و مخاطبینی در همین سطح جذب کرده و آنطور مخاطبی آنطور واکنشی نشان میده. خلایق هر چه لایق.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    5 1
    آ سیدآقا نکته مهمی را اشاره کردی چه بسا این غیر قابل پیش بینی بودن رفتارهای جمعی ما مردم در همین نکته نهفته باشه در همین که وقتی ما دل مان از یک کلیتی آن قدر پر می شود و طاقت مان از دیده نشدن چنان طاق می شود که بعضا حرکت های خوب تا متعادل تا خنثی را یا نمی بینیم یا نمی خواهیم ببینیم و به عمد خودمان را به ندیدن می زنیم تا جایی که انصاف خودمان را هم ذبح می کنیم بلکه بر مدار مقابله و مبارزه با آن کلیت بمانیم و این طور خودمان را دچار خسارت می کنیم باید که مثل شمایی طبق وظیفه رسانه ایی هشدار بدهید
  • هاشم IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    شما حبیب رو نمیشناسی خیلیا باهاش زندگی کردن. ماه عسل رو یه سال تعطیل کن ببین چه اتفاقی رخ میده؟ یه سواله خواهشا یه یادداشت در موردش بنویسین. تاثیر ماه عسل در جامعه ما چیه؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 2
    این کسایی که معروف می شن میان توایران به هر نحوی پول در می آورند بعد تمام خوشیاشون توخارجه امثال علیخانی ها
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    15 8
    برای اینکه مردم دروغ و فریب و ریاکاری در برنامه و حرف زدنش حس میکنند. هیچکس در دنیا آدم ریاکار و متظاهر رو دوست نداره. یک کلام چون اصلا صداقت نداره
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
    0 2
    من خودم ماه سل نمیبینم ولی اخه همه ی مردم یک کشور باید یه برنامه رو دوس داشته باشن که اون برنامه رو انتن بره این که یه اقلیتی از تیپ و ظاهر احسان علیخانی خوششون نمیاد قطعا در مقابل اکثریت طرفدار چندان اهمیتی ندارن به اونایی که طرفدار علیخانیین توصیه میکنم الکی وقت خودتونو هدر ندید شما برای اثبات خوبی کسی که بدی از او دیده نشده وظیفه ای ندارید اگر کسی میخواد توهین کنه و تهمت بزنه پس خودش باید سند ومدرک بیاره تایپ کردن فحش چیزی رو ثابت نمیکنه