مهر نوشت: مدیرکل سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، جزئیات استانداردهای مدنظر در تشعشعات آنتن و گوشیهای موبایل وسایر امواج الکترومغناطیسی را تشریح کرد و گفت: پارازیت دارای سیگنال قوی نیست.

عظیم فرد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تشعشعات آنتن های موبایل و نگرانی هایی در مورد تهدید سلامت افراد جامعه به تشریح نحوه نظارت و استانداردهای این بخش پرداخت و اظهار داشت: استانداردهای حدود تشعشعات آنتهای موبایل را سازمان انرژی اتمی برمبنای ضوابط و مقرراتی که در منابع بین المللی بکار گرفته می شود تعیین کرده و به تمامی سازمانها ابلاغ می کند و همه نیز مکلف به اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه این استانداردها از گذشته تاکنون وجود داشته و در دسترس عموم نیز قرار دارد، گفت: استانداردهای مرتبط با حدود تشعشعات امواج الکترومغناطیسی تاکنون رعایت شده و همچنان نیز رعایت می شود .

بررسی شدت میدان الکترومغناطیسی آنتن های موبایل

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه حدود تشعشع آنتن های موبایل را موسسه ملی استاندارد براساس کدی که به این استاندارد داده است، محاسبه می کند، افزود: این میزان تشعشع متنوع بوده و در باندهای فرکانسی مختلف، اعداد مختلفی است که برحسب توان و شدت میدان الکترومغناطیسی مقادیر مختلفی دارد. به طور کل این حدود تشعشع با استفاده از جدول و منحنی اعلام شده، به دست می آید.

وی با تاکید بر رعایت استانداردها در آنتن های موبایل خاطرنشان کرد: بخشی از این استانداردها توسط سازنده این تجهیزات رعایت می شود و زمانی که تجهیزات خریداری و وارد کشور شد، باید گواهی تایید نمونه اندازه گیری تشعشعات داشته باشد. از سوی دیگر در زمان نصب آنتن نیز دقت می شود تا در محیط اطراف سیگنال قوی تر از حد استاندارد تولید نکند.

فرد تصریح کرد: برای رعایت حدود تشعشعات آنتن ها در زمان نصب، علاوه بر اینکه اپراتورهای موبایل با ضوابط آشنایی دارند و دوره می گذرانند و از سازمان انرژی اتمی گواهی می گیرند، این سازمان نیز این حدود را اندازه گیری می کند. در مواردی هم که نگرانی و یا ادعا و شکایتی باشد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ورود پیدا می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ترکیبی از سازمان انرژی اتمی و رگولاتوری آزمون های محیطی را انجام می دهند تا توان حد سیگنال از حدود استاندارد تعریف شده، بیشتر نباشد ادامه داد: در این زمینه قطعا منظورمان نقاطی است که مردم در آن تردد می کنند.

وای فای کمترین میزان تشعشع را دارد

وی با اشاره به میزان شکایت مردمی از نگرانی بابت نصب آنتن های موبایل خاطرنشان کرد: اطلاعات مردم در بسیاری موارد کافی نیست و برحسب شنیده ها از وجود آنتن در محل زندگی خود نگران هستند. برای مثال چندی است شنیده می شود که گیاه کاکتوس می تواند امواج غیرمجاز وای فای را جذب کند. این به هیچ عنوان درست نیست.

فرد با بیان اینکه وای فای ربطی به کاکتوس ندارد تاکید کرد: به طور کل جذب محیط شدن امواج رادیویی، تابع مشخصات ماده است که آن ماده هم با چند پارامتر محدود مشخص می شود. به بیان دیگر مشخصات اساسی ماده چند پارامتر است و با توجه به این پارامترها مشخص می شود که جذب امواج چگونه است و به اینکه کاکتوس باشد و یا درخت گردو، ارتباطی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: وای فای دارای توان بسیار ناچیزی است و مانند دستگاههایی است که در حد باتری ساعت کار می کنند یک سیگنال ضعیف دارد. بلوتوث و لپ تاپ نیز همینطور است. این دستگاهها پرقدرت به حساب نمی آیند و حداکثر برد وای فای برای قوی ترین سیگنال ۵۰۰ متر است که بیشتر از آن هم امکان ندارد.

این مقام مسئول در رگولاتوری با اشاره به اینکه توان وای فای خیلی پایین است و قابل مقایسه با گوشی ها و ایستگاههای رادیویی نیست، اضافه کرد: وزارت بهداشت هم این موضوع را تایید کرده است. البته این به این معنا نیست که خودمان را در مجاورت این دستگاهها قرار دهیم، بلکه بهتر است در حد نیاز از آن استفاده کنیم.

موبایل قوی ترین سیگنال را دارد

وی با اشاره به اینکه قوی ترین سیگنال مربوط به گوشی موبایل است تاکید کرد: ما گوشی را به گوشمان نزدیک می کنیم. مثل اینکه یک لامپ روشن را نزدیک صورتمان کنیم. به طور قطع یک نورافکن خطر کمتری نسبت به لامپی که نزدیک صورتمان کرده ایم دارد و اگرچه نور نورافکن بیشتر است اما این لامپ است که پوست را می سوزاند. چرا که فاصله نورافکن زیاد بوده و چگالی انرژی و حد توانش آزار دهنده نیست. البته امواج رادیویی با امواج نوری به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و ذکر این مثال، تنها برای آسانتر کردن درک موضوع است.

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به موضوع نگرانی مردم از آنتن های موبایل اشاره کرد و گفت: دکل به خودی خود فقط یک پایه فلزی است و نصب آن بدون ایستگاه فرستنده و گیرنده رادیویی (BTS ) به هیچ عنوان خطری ندارد اما در برخی مواقع شاهد دریافت شکایت از دکل های موبایلی هستیم که هنوز هیچ آنتن فرستنده و گیرنده ای بر روی آن قرار داده نشده است.

وی ادامه داد: یا مواردی داشته ایم که دکل و آنتن وجود داشته اما هنوز روشن نشده است اما شکایت مردمی از بروز مشکلات سلامتی مانند سردرد و یا سقط جنین حکایت دارد که در نهایت به ناچار، اپراتور، آنتن را از آن منطقه جمع آوری کرده است.

فرد اظهار داشت: با تمام این تفاسیر تاکنون به موردی برنخورده ایم که حدود تشعشع بیشتر از حد مجاز باشد اما با این وجود، در برخی مواقع به دلیل نگرانی شاکیان، اپراتور مجبور شده دکل را از آن نقطه جابجا کند که این موضوع منجر به عدم پوشش دهی منطقه و سیگنال رسانی ضعیف می شود .

امواج پارازیت قوی نیست

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد تعریف پارازیت و تفاوت آن با سایر امواج رادیویی که نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: پارازیت در اصطلاح رادیویی به نویز اطلاق می شود و یک طیف کاملا شناخته شده دارد اما آنچه که مردم به عنوان پارازیت نام می برند از نظر ما تداخل فرکانسی است و ما آن را به اسم تداخل فرکانسی می شناسیم. جنس آن از امواج رادیویی است و در باندهای فرکانسی متنوع رخ می دهد.

وی اظهار داشت: پارازیت به معنای تداخل فرکانسی است. به این معنی که هر چیزی دارای یک سیگنال واقعی و در کنار آن ممکن است یک سیگنال اضافه نیز تولید شود که سطح پایین تری دارد اما باعث ایجاد تداخل می شود.

فرد تاکید کرد: امواج پارازیت از نظر ما آنقدر قوی نیست که بر روی سلامت مردم تاثیر بگذارد. چرا که این امواج اضافه از نویز محیط ایجاد می شوند و بدون اینکه فرستنده ای نصب شده باشد از طبیعت ساطع می شود. به این مساله پارازیت گفته می شود.

وی در پاسخ به اینکه این نویزها برای سلامت افراد مشکلی ایجاد نمی کند توضیح داد: سلامت به توان امواج برمی گردد. هر چیزی که توانش از حد مجاز بیشتر شود و از حد استاندارد فراتر رود می تواند یک عامل برای تهدید سلامت باشد.

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه ما سطح نویز را اندازه گیری می کنیم، گفت: باید مشخص شود که فرستنده ها تا کجا سیگنال دارند و باید بدانیم نویز محیط چقدر است. نویز تابع طبیعت است و البته نویز هر محیط با محیط دیگر متفاوت است. به دلیل تراکم جمعیت و وجود تجهیزات و ماشین ها، میزان نویز در هر محیط متفاوت است.

فرد به مردم توصیه کرد که قبل از اینکه مستقیما روی این مباحث حرفه ای نظریه بدهند، به دست اندرکاران این بخش اعتماد داشته باشند و گفت: مردم باید قبول کنند که در کشور، نهادهایی برای سلامت آنها وقت می گذارند و هزینه می کنند. این اعتماد باید جلب شود و از سوی دیگر نیز سیستم نیز باید قدرت رسیدگی داشته باشد.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =