طرح «افطار تا سحر» بدون کمک تلویزیون/مردم نمی دانند سینماها تا صبح باز است

مهر نوشت: امسال هم چون چند سال گذشته طرح اکران فیلم‌ها در ساعات «افطار تا سحر» اجرایی شده که این فرصتی است برای خانواده‌ها تا در کنار هم به سینما بروند ولی تلویزیون امسال همراهی سال‌های قبل را ندارد.

طی سال های گذشته طرح ویژه اکران رمضان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نیروی انتظامی در سینماها برگزار می شود. این طرح که پیش از این به طرح «افطار تا سحر» معروف بود شرایطی را فراهم کرده است تا مخاطبان سینما بتوانند برای دیدن فیلم های مورد علاقه خود تا ساعاتی بعد از نیمه شب نیز به سینماها بروند و همانطور که از نام طرح پیداست سینماها در سانس‌های پس از افطار و تا سحر مشغول خدمات‌دهی به مخاطبان هستند.

در طرح اکران رمضان سال ۹۵، سینماها این امکان را دارند که تا ساعت ۳ بعد از نیمه شب فیلم های سینمایی را نمایش دهند. این طرح در سال های گذشته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود و شرایطی را فراهم کرد تا ماه مبارک رمضان که به فصل مرده سینما تبدیل شده بود به یکی از فصل های مهم سینمایی در کشور تغییر کند به گونه ای که صاحبان فیلم ها برای اکران  آثار خود در این ماه از یکدیگر سبقت می گیرند. این درحالی است که پیش از این تنها فیلم هایی که از ابتدا جزو فیلم های کم مخاطب بودند در طول ماه مبارک رمضان به نمایش در می آمدند.

شورای صنفی نمایش طبق آخرین جلسه بررسی طرح ویژه اکران رمضان، اعلام کرد که سینماها می توانند علاوه بر نمایش فیلم هایی که به تازگی به اکران رسیده‌اند، فیلم هایی که از ابتدای سال ۹۵ در سینماهای کشور اکران شده اند و ۱۰ هفته نمایش آنها به پایان رسیده است ولی پرفروش بوده اند بار دیگر به نمایش گذارند. البته این دسته از فیلم ها باید بعد از سانس های اصلی فیلم های روی پرده، نمایش داده شوند.

امسال این شورا موقعیت تشویقی مناسبی را برای بخشی از فیلم هایی که در نوبت اکران رمضان روی پرده رفته اند، در نظر گرفت و آن این است که هر فیلمی که در این ماه اکران شود، دو هفته اکران تشویقی می گیرد. همچنین در شورای صنفی نمایش تصمیم گرفته شد تا بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها فروخته شود که این امر سبب می شود مردم تا قبل از افطار نیز به دیدن فیلم های سینمایی بروند.

اما فیلم هایی که برای اکران رمضان اعلام آمادگی کردند و موفق به اکران در این ماه شدند، شامل «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان است که در کنار آنها، فیلم هایی که هنوز زمان اکران آنها در سینما به پایان نرسیده نیز همچنان روی پرده سینماها هستند که از جمله این فیلم ها می توان به «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی، «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی شهاب رضویان، «ننه نقلی» به کارگردانی پرویز صبری، «دلبری» به کارگردانی جلال دهقانی اشکذری، «مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی اشاره کرد.

همچنین «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی و «کفش هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد از جمله فیلم هایی هستند که سینماداران براساس تصمیم خود می توانند در سانس های غیر اصلی نمایش دهند.

هرچند این طرح با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه است، اما بی شک برای موفق تر بودن آن پیشنهادهای بسیاری وجود دارد که می توانید در این گزارش بخوانید.

در این گزارش اظهار نظر محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران، رضا سعیدی پور مدیر پردیس آزادی، علی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران، امیر موسی کاظمی مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی چارسو و تعدادی از مردم که برای تماشای فیلم های روی پرده از طرح «افطار تا سحر» بهره برده اند، می خوانید.

اکثر مصاحبه شوندگان در این گزارش معتقدند که هر چند استقبال از این طرح از سوی مخاطبان قابل توجه است، اما گر تبلیغات مناسبی از سوی تلوِیزیون به عنوان رسانه ملی صورت می‌گرفت بی شک این استقبال بیشتر می شد. در واقع بسیاری از افراد جامعه از اجرایی شدن چنین طرحی باخبر نیستند و باید اطلاعات لازم در این زمینه از سوی رسانه های اصلی از جمله تلویزیون مطرح شود.

 

تبلیغات فراموش نشود

محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران درباره اکران ویژه رمضان توضیح داد: در این طرح علاوه بر اکران فیلم های جدید در ماه مبارک رمضان، فیلم هایی که در سال ۱۳۹۵ فروش بالایی داشتند نیز از ساعت ۲۳ به بعد و در سانس های فوق العاده نمایش داده می‌شود تا مخاطبان بتوانند آثار فوق را در سینما ببینند که در این طرح تاکنون «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است.

رییس سینما «ماندانا» تاکید کرد: صدا و سیما می تواند نقش موثری در موفقیت طرح اکران رمضان داشته باشد و به ویژه تلویزیون می تواند با اطلاع رسانی درباره برنامه سینماها و سانس‌ها و جزئیات طرح اکران «افطار تا سحر» کمک کند تا مردم بیشتر به سینما بروند. در سال های ابتدایی اجرای این طرح تلویزیون خبررسانی خوبی در این زمینه انجام داد و باعث شد طرح با موفقیت اجرا شود، اما در سال های اخیر این حمایت از سوی تلویزیون صورت نمی گیرد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن باید تلاش شود سیستم های نمایشی سالن های سینما ارتقا پیدا کند تا مخاطب برای دیدن فیلم ها در سینما ترغیب شود. به هر حال کیفیت سیستم هایی که چند سال پیش به عنوان سیستم دیجیتال در سینماها نصب شد، پایین آمده و نیازمند تغییرات جدید است تا مخاطب از تماشای فیلم در سینماها رضایت کامل داشته باشند.

قاصداشرفی در بخش دیگری از صحبت های خود از همکاری نیروی انتظامی با این طرح تشکر کرد و گفت: با همکاری نیروی انتظامی، شورای صنفی نمایش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایطی فراهم شده است که مردم بتوانند تا سحر به تماشای فیلم های مورد علاقه خود بنشینند و این امر توانسته است در جذب مخاطب بسیار موفق باشد.

 

با طرح «افطار تا سحر» خانواده ها فرصت سینما رفتن پیدا می کنند

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی نیز گفت: یکی از اتفاقات خوبی که با اجرای طرح اکران رمضان به وجود آمده این است که خانواده ها این فرصت را پیدا می کنند تا بتوانند در کنار هم به دیدن فیلم های روی پرده سینما بروند و این مساله بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به استقبال از این طرح توضیح داد: استقبال مخاطبان از سینما در شب های رمضان به گونه ای است که در برخی از شب ها نمایش فیلم در این پردیس تا ۱۰ دقیقه قبل اذان صبح ادامه داشته است. به گونه ای  که ضریب اشغال صندلی در آزادی کاملا بالااست. با توجه به اینکه این پردیس دارای ۵ سالن است که در مجموع ۱۱۰۰ صندلی دارد و بعد از افطار ۴ سانس نمایش برای هر کدام از این سالن ها در نظر گرفته شده است، می توان گفت این پردیس در یک روز از ۴۵۰۰ نفر مخاطب میزبانی می کند.

مدیر سینما آزادی بیان کرد: هر طرحی برای موفقیت نیازمند تبلیغات مناسب است. متاسفانه در سال جاری هیچ نهادی برای تبلیغ اکران های ماه مبارک رمضان پیش قدم نشد و شرایط برای اطلاع رسانی در این زمینه فراهم نشده است. رسانه ملی می تواند هر شب اجرا شدن این طرح را زیرنویس کند تا مردم از اجرای آن مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که تلویزیون از تبلیغ فیلم ها در شبکه های مختلف خودداری می کند شبکه های ماهواره ای از این فرصت سو استفاده می کنند، توضیح داد: این روزها اگر صاحبان فیلم ها تبلیغ فیلم خود را به شبکه های ماهواره ای ارایه دهند به شدت با آنها برخورد می شود. این درست نیست که فیلم های ایرانی که با توجه به خلق و خوی مردم کشورمان ساخته شده است از رسانه ملی تبلیغ نشود و مردم فرصت حضور با خانواده خود در سینماها را نداشته باشند.

سعیدی پور گفت: فکر می کنم فیلم دیدن در سینما یک فرصت و امکان است که می توان آن را با خانواده خود تجربه کرد.

 

اکران رمضان نیازمند تنوع در فیلم ها است

علی سرتیپی تهیه کننده سینما و مدیرعامل شرکت پخش «فیلمیران» که با ۶ فیلم در اکران رمضان بیشترین تعداد فیلم در این طرح دارد گفت: هرچند سینماها با طرح ویژه اکران رمضان مورد استقبال مردم قرار گرفته است، اما هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که چنین طرحی در رمضان اجرا می شود و می توانند تا سحر به سینما بروند و از دیدن فیلم های روی پرده لذت ببرند. در چنین شرایطی علاقمندان به سینما می توانند شب ها بدون وجود گرمای روز و ترافیک های معمول به تماشای فیلم های مورد نظر خود بروند و اگر اطلاع رسانی دقیق در این زمینه صورت گیرد، بی شک اسقبال بیشتری از این طرح می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر تبلیغات مسائل دیگری نیز می تواند در جذب مخاطب موفق باشد به عنوان مثال در این طرح باید فیلم هایی اکران شود که مردم آنها را دوست داشته باشند. همچنین تنوع فیلم ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته فکر می کنم اگر شرایطی فراهم می شد که قیمت بلیت سینماها بعد از افطار نیز با تخفیف همراه بود، می توانستیم در جذب مخاطب موفق‌تر باشیم.

مدیرعامل شرکت پخش «فیلمیران» با اشاره به اینکه سانس های نیمه شب معمولا مورد استقبال مردم قرار گرفته است، تاکید کرد: من به عنوان یک پخش کننده اگر شرایط اکران یک فیلم را خوب ببینم، بی شک فیلم مورد نظر را در زمان اکران رمضان روی پرده می برم.

وی توضیح داد: طی سال های گذشته، فیلم های خوبی توسط شرکت «فیلمیران» در اکران رمضان روی پرده رفته است، امسال نیز فیلم های «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را اکران کرده ایم. هچنین از هفته آینده فیلم «دراکولا» به کارگردانی رضا عطاران را اکران می کنیم.

سرتیپی گفت: تجربه ما در اکران های رمضان نشان داده است که مردم معمولا بیشتر از هر زمان دیگر به دیدن فیلم ها می آیند و فکر می کنم با تبلیغات بیشتر این استقبال ها نیز افزایش پیدا می کند.

 

«سینما تک» چارسو هر شب سانس فوق العاده دارد

امیر موسی کاظمی مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی «چارسو» نیز درباره سطح استقبال از این پردیس در ماه مبارک رمضان گفت: سانس های پردیس سینمایی چارسو در ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۷ آغاز می شود و در این پردیس ۲ سانس قبل از افطار با بلیت نیم بها فیلم نمایش داده می شود که تا امروز استقبال بسیار خوبی از آن شده است.

وی ادامه داد: سانس های بعد از افطار نیز ۳ سانس است که شامل ساعت های ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد است که مخاطبان خاص خود را دارد. هرچند قیمت بلیت ها بعد از افطار بدون تخفیف است، اما این ساعت ها نیز مخاطبان خاص خود را به سینما جذب می کند به گونه ای که با مخاطبان قبل از افطار به خوبی برابری می کند.

مدیر روابط عمومی پردیس «چارسو» تاکید کرد: خوشبختانه پردیس «چارسو» نه تنها در ماه مبارک رمضان با افت مخاطب همراه نبوده بلکه نسبت به اردیبهشت ماه با رشد مخاطب مواجه شده است.

وی ادامه داد: پردیس «چارسو» در کنار برنامه نمایش فیلم های روز سینمای ایران، در ماه رمضان برنامه «سینما تک» را نیز دنبال می کند که با استقبال بسیار خوبی همراه است. آخرین سانس «سینما تک» پاسی از نیمه شب بود اما به دلیل استقبال مخاطب از این فیلم ها، هر شب یک سانس فوق العاده نیز برای آن در نظر می گیریم. این استقبال نشان می دهد که مردم همچنان به تماشای فیلم های خاطره انگیز علاقمند است و ما هر شب شاهد حضور مخاطبان بسیاری برای تماشای این فیلم ها هستیم.

کاظمی در پایان صحبت‌هایش گفت: فکر می کنم با آغاز موج جدید اکران فیلم ها می توان شاهد افزایش استقبال مخاطبان سینما شد.

 

طرح اکران رمضان به رنگ و بوی خاصی به شهر داده است

پریسا عبدالعظیمی از مخاطبان سینما نیز با اشاره به اجرای طرح ویژه رمضان گفت: شاید حضور در ساعات نیمه شب در سینما برای بسیاری از افراد مقدور نباشد ولی با توجه به ساعت کاری اکثر افراد جامعه، این افزایش ساعت کار سینماها بسیار خوب است و عده دیگری می توانند از این فرصت استفاده کنند. علاوه بر آن طرح اکران ویژه رمضان رنگ و بوی خاصی به شهر داده است که من به شخصه چنین فضایی را دوست دارم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فیلم های خوبی در حال اکران است و می توان گفت فیلم هایی که روی پرده سینما هستند، هر سطح سلیقه ای را پاسخ می دهد و هرکدام از مخاطبان با هرنوع سلیقه می توانند به تماشای هرکدام از این فیلم ها بروند.

این مخاطب سینما تاکید کرد: خوشبختانه استقبال مردم هم از سینماها خوب است و می توان گفت هر بار که از کنار سینماها رد می شویم با تعداد بسیاری از مخاطبان مواجه می شویم که این اتفاق در طول سال معمولا مختص آخر هفته ها است. فکر می کنم مردم از سانس های شبانه به خوبی استقبال کرده اند.

عبدالعظیمی در پایان گفت: یکی از اتفاق های خوبی که در این طرح رخ داد این است که فیلم هایی که از ابتدای سال با استقبال خوبی از سوی مردم همراه بود به اکران خود در سینماها در طول ماه مبارک رمضان ادامه می دهند و این مساله سبب شده است تا کسانی که فرصت دیدن فیلم های مورد نظر خود را به دلایل مختلف بدست نیاورده اند، بتوانند از این فرصت برای دیدن این فیلم ها استفاده کنند.

در نهایت آنچه که مشخص است، مخاطبان سینمای ایران از طرح اکران ویژه رمضان استقبال می کنند، اما موفقیت این طرح پیش از هرچیز نیازمند تبلیغات مناسب است. در صورت تبلیغات مناسب بی شک تعداد بیشتری از صاحبان فیلم ها برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی می کنند.

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =