بر طبق آمار منتشر شده، در سال 1388 بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار موالید وجود داشته و تخمین زده می شود و به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که طرح تشویقی 1میلیون برای هر نوزادبه اجرا در آید، آمار موالید از این رقم هم بالاتر می رود.

این روزها، محمود احمدی نژاد از طرح های زیادی سخن به میان می آورد که نظر خیلی ها را جلب کرده است. طرح هایی مثل دادن یک میلیون به کودکان متولد در سال 89، لزوم خروج 5 میلیون نفر از شهر تهران، قریب الوقوع بودن زلزله در شهر تهران و... . یکی از این طرح ها که بدون هیچ خبر قبلی در سفر استانی رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی از سوی او اعلام شد، اختصاص یک میلیون تومان به هر کودک تازه متولد شده ایرانی در سال 89 است. بنا به اعلام  رئیس‌جمهور صندوقی به نام " صندوق آتیه فرزندان " برای متولدان سال 1389 تشکیل می شود که سالانه نیز 100 هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود و به دلیل اینکه نوع حساب آن سرمایه گذاری است سالانه سود تعلق خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور از والدین فرزندان نیز درخواست کرده تا والدین نیز ماهیانه حداقل 20 هزار تومان به این حساب فرزندشان واریز کنند. او هدف از این اقدام را، در اختیار قرار گرفتن حدود 120 میلیون تومان برای اشتغال و خرید خانه و ازدواج فرزندان‌شان عنوان کرده است.

بعد از این اظهارات رئیس جمهور، کارشناسان زیادی به انتقاد از این طرح پرداختند و آن را غیرکارشناسی خواندند و آن را دارای تبعات و موانع عمده ای دانستند. از طرف دیگر، پس از این اظهارات، تعدادی از نمایندگان مجلس بیان کردند که این طرح برای اجرایی شدن نیاز به تصویب مجلس دارد.

بودجه نداریم، طرح پیشنهاد ندهید
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی، یکی از این نمایندگان است. او در این باره می گوید: «اجرای طرح پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان متولد شده در سال  89 بدون مصوبه قانونی مجلس امکان پذیر نخواهد بود.»

او ضمن تشریح ابعاد منفی و تبعات اجرای طرح پرداخت پول نقد به نوزادان متولد شده در سال 89 ، ادامه می دهد: «اجرای اینگونه از طرح‌ها که با بودجه و مبالغ کلان سرو کار دارد با مصوبه مجلس امکان پذیر است و اعلام این خبر بدون پشتوانه علمی و کارشناسی انجام شده است.»
 
در حالی که برخی سایت های نزدیک به دولت نوشته اند که دولت برای اجرای این طرح مبلغ 500 میلیارد تومان بودجه در لایحه بودجه سال 1389 اختصاص داده است ، مخالفان ، وجود نداشتن بودجه ای برای این طرح  و توصیب کردن آن را  به عنوان یکی از موانع عمده اجرایی شدن آن ذکر می کنند .

اما بیشترین انتقادی که در مورد این طرح از سوی مخالفان مطرح می شود این است که با توجه به تلاش های بسیار سال های اخیر مبنی بر کنترل زاد و ولد در کشور و کم کردن رشد جمعیت، اجرایی کردن چنینن طرح هایی می تواند این روند را کُند کند.

دادن پول به متولدان جدید، افزایش چندبرابری جمعیت کشور
بر طبق آمار منتشر شده، در سال 1388 بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار موالید وجود داشته و تخمین زده می شود و به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که چنین طرح  تشویقی به اجرا در آید،  آمار موالید از این رقم هم بالاتر می رود و در صورتی که در سال جاری حدود 1 میلیون و پانصد هزار موالید داشته باشیم ( که مورد انتظار است ) اجرای این طرح بیش از 1500 میلیارد تومان بودجه می خواهد . با توجه به اینکه مجلس چنین بودجه ای را تصویب نکرده و دولت نیز با بدهی های هزاران میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می کند مشخص نیست که دولت محترم بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح را از کجا تامین خواهد کرد؟

سیاست کلی توسعه کشور بر اساس " کنترل موالید " بنا نهاده شده و این سیاست بیش از دو دهه است که اجرا می شود و سوال اینجاست که اجرای این طرح مغایر با سیاست کلی کنترل جمعیت بر چه اساسی و برای پاسخ دادن به چه نیازی پیگیری می شود ؟ آیا کشوری که بیش از 70 درصد جمعیت آن زیر 30 سال دارد و جوان ترین کشور دنیا است ،آمار شد جمعیت متوازن ( و حتی بالایی دارد ) و  از سوی دیگر رو به توسعه است ، به چنین طرحی نیاز دارد ؟

به نظر می رسد با توجه به اظهارات گذشته رییس جمهور و برخی از همفکران و مدیران دولت های نهم و دهم ، مشی دولت های نهم و دهم در زمینه سیاست های موالید و جمعیتی، سیاست تشویق موالید است. چرا که پیش از این نیز رئیس جمهور دو سال پیش اعلام کرده بود که کشور ایران با پتانسیل های موجود می تواند از عهده پاسخگویی نیازهای جمعیتی 120 میلیون نفر بر آید . او در عین حال افزوده بود که سیاست کنترل موالید یک سیاست غربی -  استعماری و برای کم نگهداشتن جمعیت  کشورهای مسلمان  است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۴
    0 0
    یعنی 20 سال دیگه با 120 میلیون تومان میشه هم ماشین خرید و هم خونه خرید هم اینکه سرمایه کار داشته باشی و هم ازدواج کنی
  • شهاب IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۵
    0 0
    مسلمان گدا و بدبخت و لخت به چه کار اسلام می آید؟؟؟
  • رحیمی IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۵
    0 0
    به نظرمن آمار موالید دربین اهل سنت یعن نواحی زاهدان وبندرعباس و..... نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم داشته ودراین چندسال اخیرکه شعارفرزند کمتر زندگی بهتر فقط نواحی شیعه نشین رعایت میکردند. بنابراین به نظرم خوب نیست که درکشورما آمار موالید شیعه کاهش واهل تسنن موالیدشان بیشتر باشد. این رابایستی رویش کار کارشناسی صورت بگیره تا کشور ماازکشور شیعی به کشور سنی تبدیل نشده .