معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مجریان پروژه های اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات به تشریح پروژه " ایجاد یک کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات" پرداخت.

مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات؛ دكتر دوايي، معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اهميت پروژه " ايجاد يك كريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات" در كشور به عنوان يكي از پروژه هاي اصلي اقتصاد مقاوتي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بيان كرد: امروزه وجود كريدورهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در جهان يك ضرورت است و كريدورها در جهان به سه دسته كريدورهاي محله‌اي، كريدورهاي متمركز و كريدورهاي چند پهنه‌‌اي تقسيم مي شوند.

دوايي همچنين در ارتباط با اهداف مربوط به ايجاد كريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات توضيح داد: افزايش توليد ناخالص ملي و افزايش درآمد از طريق صادرات محصولات و خدمات برتر، محيط زندگي با كيفيت با رويكردهاي محيط زيست سبز و انرژي هاي پاك، ايجاد محيط اجتماعي، ارزشي و فرهنگي جذاب براي افراد خلاق و كارآفرين، ايجاد و توسعه خوشه هاي فناوري با هدف كسب مزيت هاي رقابتي در سطح جهان و كمك به رشد متوازن و هم افزايي بين شركت هاي بزرگ و كوچك از جمله اهداف ايجاد مناطق ويژه فناوري اطلاعات و ارتباطات است.

معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه افزود: البته در اين مناطق نيز مي تواند شاهد اشتغال زايي تخصصي و غير متكي به دولت، جذب سرمايه گذاران خطر پذير و ايجاد زيرساخت ها و مشوق هاي قانوني براي جذب و استقرار شركت هاي بين المللي و ايجاد فضاي يادگيري متقابل بود.

دوايي خاطرنشان كرد: در بحث كريدور فاوا، فرمول چند پهنه اي را اعمال كرديم زيرا فاكتورهاي موجود براي يك كريدور بزرگ در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات وجود دارد.

معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان ساخت: منطقه ويژه فرودگاهي پيام به عنوان شهرك صنعتي ICT براي جذب سرمايه گذاران خارجي و داخلي دانش بنيان پارك فناوري فاوا واقع در كيلومتر ۱۹ اتوبان كرج، پژوهشگاه ICT، پژوهشگاه فضايي و پژوهشكده سامانه‌هاي حمل و نقل فضايي به عنوان نهادهاي علمي و پژوهشي و همچنين سايت بومهن به عنوان مجراي ارتباطات اينترنتي كشور و تله هاوس ارتباطات منطقه‌اي از جمله اين فاكتورها هستند.

دوايي افزود: گفتني است كه فاكتورهاي ديگري نظير پست بانك به عنوان بانك تخصصي و خطرپذير براي حمايت از شركتهاي فعال در زمينه ICTو دانشكده علمي-كاربردي پست و مخابرات به عنوان درگاه كريدور براي ارتباط با دانشگاه ها با هدف تربيت نيروهاي متبحر براي صنعت نيز وجود دارد كه مي توان از پتانسيل آن ها در ايجاد كريدور استفاده كرد.

معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در پايان در ارتباط با موفقيت ايجاد كريدور ويژه فناوري اطلاعات و ارتباطات يادآور شد: البته براي موفقيت در يك كريدور الزاماتي نظير تامين زيرساخت هاي راه، انرژي، فيبر و شبكه موبايلي، تجهيزات برتري بخش و آزمايشگاه‌هاي تخصصي، تضمين زيرساخت‌هاي قانوني و مشوق‌هاي لازم، تقسيم كار پوشا بين نهادهاي مستقر در كريدور و وجود برنامه ها و رويه ها براي حمايت از نوآوري شركت‌ها بايد وجود داشته باشد.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =