بازخوانی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، سحابی، روحانی،خلخالی و... در اثبات بی کفایتی بنی صدر پس از 35 سال

فاصله شعار «بنی صدر، صد در صد» که منجر به ریاست جمهوری او شد تا شعار « بنی صدر، ضد الله» تنها 137 روز بود.

نسرين وزيري: ابوالحسن بني‌صدر، 16 بهمن 58 رئيس جمهور شد و 31 خرداد 60، با راي مجلس به عدم کفايت سياسي‌اش برکنار شد تا روزنامه‎ها 35 سال پيش در چنين روزي تيتر بزنند «177 راي به عدم کفايت سياسي بني‌صدر». او در همين روز يعني اول تيرماه سال 60 با حکم امام خميني(ره) از رياست جمهوري عزل شد.

خرداد سال 60 به نيمه که رسيد از هر تريبوني از نماز جمعه گرفته تا مطبوعات و تجمعات اطراف مجلس، همه و همه از عدم کفايت سياسي بني‌صدر سخن مي‌گفتند. شعارهاي "دادستان ، دادستان ، ابوالحسن درنرود" در روزهاي بعد به "بنی‌صدر، بنی‌صدر، اعدام باید گردد" تغيير يافت و در آستانه ميلاد امام زمان(عج) به اوج خود رسيد که مي‌گفتند "بنی صدر، صد درصد، بدست حزب الله اعدام باید گردد". نمايندگاني که از ميان تجمعات اطراف مجلس به خانه ملت مي‎رسيدند شنونده شعار"بنی صدر ضد الله " و "مرگ بر بنی صدر" نيز بودند.

اگرچه برخي نمايندگان اين تجمعات را مويد حضور مردم در صحنه و مراقبت آنان از دستاوردهاي انقلاب مي‎دانستند اما برخي ديگر از اين روي که او هنوز رئيس جمهور بود، شعار "مرگ بر" او سر دادن و پخش اين تصاوير از رسانه ملي را در شان نظام نمي‌دانستند. فضاي سياسي آن روزهاي کشور به قدري متشنج بود که آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در جلساتي که «طرح دو فوريتي عدم کفايت سياسي بني صدر» در دستور کار صحن علني مجلس بود، بيم آن را داشت که از جايگاه تماشاچي‌ها هم شعارهاي بيرون از مجلس سر داده شود. جلساتي که از نطق‌ها گرفته تا تذکرات، تماما معطوف به اين موضوع بود. چه آنکه احمد همتي نماينده مشکين‌شهر در نطقش به خود مي‌باليد که با وجود مخالفت با بني‌صدر 12 هزار راي کسب کرده و به مجلس آمده و مجيد انصاري نماينده کرمان خرسند بود که مردم حوزه انتخابيه‌اش جلوتر از مسئولين شعار "اعدام بايد گردد" را عليه بني‌صدر سرداده و به وزارت کشور و مسؤولین فرودگاهها و مرزها، نسبت به احتمال خروج بني‌صدر از کشور هشدار مي‌داد. صادق خلخالي هم سفرش به تاشکند و قفقاز را نيمه کاره گذاشت تا در اين جلسه حضور يابد و بگيو حتي اگر تب 40 درجه هم داشتم مي‌آمدم تا به عدم کفايت سياسي بني‌صدر راي دهم.

يک هفته پس از برکناري بني‌صدر از فرماندهي کل نيروهاي مسلح، دو فوريت طرح عدم کفايت سياسي رئيس جمهور، روز چهارشنبه 27 خرداد با راي 143 نفر از 181 نماينده حاضر در مجلس تصويب شد تا در جلسه روز شنبه 30 خرداد در دستور کار قرار گيرد. همان روز اين طرح با امضاي هاشمي رفسنجاني به دفتر رئيس جمهور فرستاده شد. اما او در دفتر نبود و طرح علاوه بر آنکه به ماموران حاضر در آنجا تحويل داده شد، به گفته هاشمي به در دفتر بني‌صدر هم الصاق شد. تا روز بررسي اين طرح در صحن علني، خبري از بني‌صدر نشد و بر اساس قانون اساسي، شورايی مرکب از نخست وزیر، رئیس دیوانعالی کشور و رئیس مجلس وظایف او را برعهده گرفتند. بني‌صدر حتي به جلسه بررسي عدم کفايتش هم نيامد و با آنکه مطابق آيين نامه داخلي مجلس فرصت داشت که 5 ساعت از خودش دفاع کند، حاضر نشد در مجلس حضور يابد.

بررسي عدم کفايت سياسي بني‌صدر در يک جلسه مجلس، به پايان نرسيد و به جلسه دوم در روز 31 خرداد کشيده شد. شب 30 خرداد خيابان‎هاي تهران به عرصه پيکار ميان حاميان بني‌صدر بويژه فدائيان خلق و پاسداران با دو شعار «مرگ بر بني صدر» و «درود بر بني صدر» تبديل شد که حاصل آن شهادت 16 پاسدار و دستگيري همسر بني‌صدر و چهار نفر از همراهانش و انتقال آنها به اوين بود.

مخالفان عدم کفايت سياسي بني‌صدر؛ از سحابي تا روحاني

«تفکيک بين قوا به جاي تنظيم روابط قوا»، «رفتارهاي غير اسلامي و تاکيد بر ملي گرايي»، «عدم صداقت سیاسی »، «ترویج اخلاق استکباری»، «خودمحوری»، «تلاش برای بی اعتبار کردن نهادهای انقلابي و یاران امام» و «متشکل کردن ضد انقلاب زیر چتر دفتر هماهنگی و ایجاد جو روانشناسی تخریب» مهمترين محورهاي طراحان عدم کفايت سياسي بني‌صدر بودند.

«عدم پايبندي به قانون اساسي»، «بي توجهي به نظرات امام» و «غرور و تکبر بني‎صدر»، ترجيع بند سخنان موافقان و مخالفان اين موضوع بود که همگي بر سر آن اشتراک نظر داشتند. موافقان اين طرح به راحتي سخن مي‎گفتند اما مخالفان که مي‌دانستند عدم کفايت او با اکثريت آرا به تصويب خواهد رسيد، تحت فشار افکار عمومي، رسانه‎ها و مخالفان بني‌صدر، سخن مي‎گفتند. از همين رو بود که معين فر در حالي از او حمايت کرد که بارها از تريبون مجلس به او انتقاد کرده بود و محمدمهدی جعفری و اعظم طالقاني  هم با تاکيد بر اينکه از حاميان حبيبي در انتخابات رياست جمهوري بوده، به دفاع از او پرداختند. سحابي هم با مقدمه اختلاف نظرهايش با او در شوراي انقلابف سخنانش را آغاز کرد.

در فاصله روزهاي 30 و 31 خرداد، جنس مخالفت با طرح عدم کفايت سياسي بني صدر تفاوت کرد. در روز نخست نمايندگان ليبرال مجلس و مليون با اين موضع که مجلس در امور قوه مجريه دخالت داشته، نخست وزير را به رئيس جمهور تحميل کرده و قوه قضاييه بايد تخلفات بني صدر را بررسي کند، به دفاع از او پرداختند. اما در روز دوم چهره‎هايي چون حسن روحاني و محمدجواد حجتي کرماني با اين توضيح که بني‌صدر با رفتارش نشان داده که خود به خود از رياست جمهوري معزول است، با ورود مجلس به بررسي کفايت او مخالفت کردند.

در جدول زير مواضع مخالفان طرح عدم کفايت سياسي بني صدر را بخوانيد:

اسامي/ حوزه انتخابيه

چکيده سخنان

علي‌اکبر معين‌فر/ تهران

طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور تحت تاثير برکناري بني‌صدر از فرماندهی نيروهاي مسلح تدوين شده در حاليکه دو مقام ریاست جمهوری و نمایندگی امام در فرماندهی کل نیروهای مسلح از هم متفاوتند و عدم شايستگي در يکي به منزله عدم شايستگي در ديگري نيست.

قوه قضاييه صلاحيت رسيدگي به اتهامات بني‌صدر را دارد نه قوه مقننه. مطابق قانون دیوان عالی کشور نيز با بررسي تخلف وی از وظایف قانونی مي‌تواند راي به عزل او دهد.

مجلسي که رجايي را به بني صدر تحميل کرد و به اين ترتيب قوه مقننه از چهارچوب وظايف قانوني خود خارج شد، چطور مي‎خواهد رئيس جمهور را به همين اتهام عزل کند؟

با برکناری بنی صدر بر طبق قانون اساسی، شورای جمهوری باید ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند که با وجود جنگ و مشکلات دیگر بعید بنظر می‌رسد و باین ترتیب عملا تمام قدرتها در یک گروه خاص متمرکزخواهد شد و دیکتاتوری وحشت‌آوری به کشور تحمیل خواهد شد.

محمد مهدی جعفری/دشتستان

امام هم بعد از انتخاب شدن آقای بنی صدر به ریاست جمهری دستور فرمودند که همه مسؤولین با او همکاري کنند.

مخالفتم با طرح عدم کفایت سیاسی به هیچ وجه به معنای طرفداری از آقای بنی صدر نیست، بلکه در دفاع از جايگاه رياست جمهوري است. نیرويمان را صرف سازندگی انقلاب و بیرون راندن دشمن متجاوز و رشد فرهنگی وعقیدتی مردم بکنیم نه صرف اختلاف‎ها.

رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهوری به نفع این جمهوری تمام نخواهد شد.

بني‌صدر در هماهنگي بسيج و ارتش و سپاه و نيروهاي مردمي در جبهه‎هاي جنگ نقش داشت.

عزت الله سحابي/ تهران

با وجود آنکه همه اعمال بني صدر را تاييد نمي کنم اما دفاعم از او برای آن است که براي ما اصل، بقاء و حفظ کیان جمهوری اسلامی است.

نی صدر عیبش این بود یا هست که حرف زیاد می‌زند، مرتب پرده‌دری می‌کند، خیلی جاها هم از حدود احساس مسؤولیت خارج می‌شود و کیان جمهوری را در معرض خطر قرار می‎دهد. اما مخالفانش در حزب جمهوري اسلامي هم همينطورند و مدام با هم در جدلند. طرف مقابل در ايجاد زمينه عدم کفايت سياسي او موثر است.

مجلس اختيارات رئيس جمهور را کم کرد و بني صدر آن را به منزله حذف خودش قلمداد کرد.

با موضع‌گیری‌هایی اخیر بنی صدر،او دیگر نمی تواند رئیس جمهور باشد. حداقل به عنوان تنظیم کننده قوای ثلاثه بايد در میان این سه قوه از اعتبار وحیثیت واحترامی برخوردار باشد وامروز این وجود ندارد. چه خوب بود که ایشان خودش استعفا می‌داد و نمی‌گذاشت کار به اینجا کشیده بشود.

اعظم طالقاني/ تهران

حضور سمپات‌هاي امریکا، شوروی وانگلیس در دفتر رئيس جمهور از توطئه‌هاي دشمن است.

براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئيس جمهور تنظیم کننده قوای سه گانه است. او مسؤولیت اجرای قانون اساسی به عهده اش است اما اختیار لازم براي آن را نداشت.

روزنامه انقلاب اسلامي -روزنامه منتسب به بني‌صدر- تیترهایی می‌زند و  مطالبی داشت که مورد سوء استفاده دشمن قرار مي‎گرفت اما ديگر روزنامه‌ها از جمله صبح آزادگان نيز از اين مطالب داشتند.

خودخواهي بني صدر و تکبرش از آرايي که کسب کرد او را به اينجا رساند.

بهتر است اول قوه قضاييه درباره بني صدر حکم بدهد و سپس مجلس با تيپ خاطر او را برکنار کند.

از اين موضوع بیش از همه دشمنان این انقلاب خوشحالند، اينکه راديوهاي بيگانه عليه بني‌صدر چه مي‌گويند که طبيعي است. آنها هميشه به دنبال سوء استفاده و بزرگ نمايي مشکلات ما هستند، نبايد به استناد اظهارات آنها تصميم گيري کنيم.

محمدجواد حجتي‌کرماني/

تهران

قبلا در مصاحبه‌اي رئیس جمهور را به پیروی از امام دعوت کردم. راه توبه را من تا پیش از صدور فرمان امام براي بني صدر باز می‌دانم، ولی اگر چنانچه کسی تا پیش از صدور فرمان عزل امام تسلیم در برابر امام نشد،‌ همین در بی کفایتی سیاسی او کافی خواهد شد.

حسن روحاني/ سمنان

بر اساسا اصل 110 قانون اساسي، عدم کفايت سياسي زمان معني مي‌يابد که بپذيريم آقای بنی صدر دارای همه صفات ریاست جمهوری در قانون اساسی هست، منتها عرضه کافی ندارد.

معتقدم که آقای رئیس جمهور خود بخود از ریاست جمهوری معزول هست و احتیاجی به این طرح و بحث ندارد.

من آقای ابوالحسن بنی صدر را توطئه‌گر برعلیه جمهوری اسلامی می‌دانم و جای بحث در مجلس نیست که این کفایت دارد یا ندارد. این خودبخود معزول است.

صلاح‌الدين بياني/ خواف

برای من الان ثابت است که ملت ایران هنوز بنی صدر را می‌خواهد. امام هم تا به حال ایشان را رد نکرده است. اگر نظری داده‌اند به عنوان یک نظر مشورتی بوده و در اسلام نظر مشورتی تمام نظرها مساوی است.

اگر به جای بنی صدر بودم و صد مرتبه هم مجلس نخست وزیر را رد می‌کرد باز من برای صد و یکمین مرتبه فردي را معرفی می‎کردم. این فشار مجلس بود که بنی صدر آقای رجائی را انتخاب کرد و این عدم سیاست بنی صدر نبود.

او به عنوان تنظيم کننده روابط قوا حق داشت به شورایعالی قضائی تذکر دهد.

  • اسامي افراد به ترتيب نطق در مجلس قيد شده است.
  • صباغیان و نقوی هم قصد داشتند در مخالفت با طرح عدم کفايت سياسي بني‌صدر سخن بگويند اما در اين دو جلسه مجلس غيبت داشتند. شبستری و رحمانی هم از صحبت کردن منصرف شدند.

موافقان عدم کفايت سياسي بني صدر؛ از ولايتي تا برادران خامنه‌اي

صف نمايندگاني که از صبح سحر در مجلس حاضر مي‎شدند تا در مخالفت با بني‌صدر سخن بگويند، بيش از ظرفيت مجلي در ارائه تريبون به آنها بود. در حالي 13 نماينده در موافقت با طرح عدم کفايت سياسي بني صدر نطق کردند که 55 نفر ديگر همچنان در نوبت بودند و فرصت به آنها نرسيد.

نهايتا پس از سخنان موافقان و مخالفان اين طرح، از ميان 190 نفر نماينده حاضر در جلسه، 177 نفر به عدم کفايت سياسي بني‌صدر راي دادند. يک راي مخالف، يک راي ممتنع و 11 نفر هم در راي گيري شرکت نکردند که به جمع ممتنعين افزوده شدند.

نمايندگان و تماشاگران مجلس با شعارهاي "الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر ضد ولایت فقیه، درود بر رزمندگان اسلام، سلام بر شهیدان، مرگ بر بنی صدر، صد درصد اعدام باید گردد، بدست حزب الله، پیشمرگ روح الله، انشاءالله انشاءالله" از اين راي استقبال کردند و هاشمي رفسنجاني در کسوت رئيس مجلس به آنها گفت: «از این به بعد آقای بنی صدر به عنوان رئیس جمهور از قاموس جمهوری اسلامی حذف شده، از اين رو شعارها برگردد بطرف آمریکا». با همين شعار هم جلسه مجلس به پايان رسيد.

در جدول زير اهم اظهارات موافقان طرح عدم کفايت سياسي بني صدر را بخوانيد:

اسامي/ حوزه انتخابيه

چکيده سخنان

علي‌اکبر ولايتي/ تهران

بني‌صدر اولين رئيس جمهور يک حکومت اسلامي است و وقتي رفتار و سلوکش بر موازین اسلامی منطبق نيست، مقداری از کفایت سیاسی او متزلزل می‎شود.

او پيش از حضور در اين پست در مساجد و محافل مذهبی ديده مي‎شود و بعد از انتخابات با ملحدين کنار مي‌آيد که گوياي نفاق و دورويي اوست.

او مروج اخلاق استکباری و تشريفاتي در جمهوری اسلامی است و اين از اسکرتش در خيابان‌ها پيداست.

او فرماندهي کل قوا را داشت پس چرا ارتش از هم گسيخته بود و چرا نيمي از خرمشهر را تخليه کرد که زودتر توسط عراق اشغال شود؟ ایشان بجای اینکه موجب حفظ آبروی مملکت بشوند نه تنها معایب را زیر ذره‌بین می‌گذاشت، بلکه از مواردي مثل شکنجه ياد مي‌کرد که اصلا وجود نداشت و ئست مايه رسانه‌هاي بيگانه مي‌شد.

دلائل عدیده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه اصلا قضیه بی کفایتی نیست، بلکه قضیه توطئه است. نظير بی اعتبار کردن نهادهای انقلابی و یاران امام، همچون ادعاي ترور وي از سوي آقايان هاشمي و بهشتي که در رسانه‌شان چاپ شد.

موسي زرگر/ تهران

بني‌صدر مهره یک توطئه سیاسی بزرگ امپریالیسم و جریان ضدانقلاب شده که نشان از عدم کفایت سیاسی او دارد.

در انتخابات رياست جمهوري هم به او راي ندادم چون آقاي اشراقي برايم استخاره کرد و بسيار بد آمد.

او با جانشینی فرمانده کل قوا (قدرت نظامی) و با ریاست شورای انقلاب و تعیین وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به میل خود (قدرت اقتصادی) و با گماشتن یارانش در رادیو و تلویزیون (قدرت تبلیغاتی) را انحصارا به دست گرفت.

او نه تنها مجري قانون و پاسدار نظام نبوده، بلکه به صورت جریانی همراه با سایر نیروهای ضد انقلاب حرکت کرده است.

صادق خلخالي/

بني‌صدر بهانه به دست ضد انقلاب و راديوهاي خارجي داده و با قانون اساسی، مجلس و نهادهای انقلابی سرسختانه مخالفت دارد. دفاع بيگانگان از او نشان مي‎دهد که بني صدر کفايت سياسي ندارد.

مجاهدین و فدائیان خلق، تاجران محتکرو فراري‌ها در دفتر او جمع مي‎شوند.

او همیشه از نهادهای انقلابی از جمله سپاه چه قبل از جنگ و چه بعد از جنگ انتقاد می‌کرده و مدعي شده که سه میلیون اسلحه را سپاه برداشته برده یک جائی قایم کرده!

تعزیر رادر دادگاههای انقلاب اسلامی اسمش را شکنجه می‌گذارد و بعدهم بوقش را می‌زند، جوری که بهانه به دست ضد انقلاب در خارج وداخل می‌دهد.

مردم هم وقتي ديدند که او در خط امام نيست، از راي به او برگشتند.

به بنی صدر گفتم، دولت آقای بازرگان غیرانقلابی است ولي او گفت اینها ضد انقلابند. حالا امروز همين بازرگان و قطب زاده از او حمايت مي کنند!

سيدمحمد خامنه‌اي/ مشهد

بني‌صدر همواره در مقام مقابله برمی‌آمد و هر ناسزائی را به ناسزائی و گاهی بالاتر جواب می‌گفت و قدرت تحمل و تسلط بر زبانش نداشت. اين‌ها نشان از بي کفايتي او دارد.

او به جاي صفات رياست جمهوري دال بر مدير و مدبر بودن، کبر دارد و پرده دري مي‎کند که صفات شايسته اي براي رياست جمهوري نيست.

او از حدود خودش و مقررات حاکم بر خودش و از سوگندی که در قانون اساسی خورده بود کراراً تعدی کرده است.

بني‌صدر پول‌هایی به اشخاص مخصوص حواله کرده در سفارت فرانسه و سفارتهای دیگر و اموال بانک مرکزی را حیف ومیل کرده است.

او که از مخالفان مجاهدين بود با حمايت از آنها نشان داد که خودش هم منافق است.

 

فواد کريمي/ اهواز

در اسناد لانه جاسوسي کشف شد که آمريکا مي‌خواسته دولتي پس از دولت موقت تشکيل شود که ناسیونالیسیت و مخالف روحانیت باشد. دولت بني‌صدر به دليل ليبرال مذهبي بودن، ضد روحانيت بودن و سازش با آمريکا، منطبق با خواسته‌هاي آنان است.

او به دنبال نابودی سپاه و جهاد و دادگاه‌های انقلاب و سقوط دولت و انحلال مجلس بود تا پس از آن مردم را به قیام بر علیه نظام وانقلاب دعوت کند.

اعضاي دفتر بني‌صدر از جاسوسان آمريکا و متهم به فساد اخلاقي و مالي هستند.

گفته بودم که بنی‌صدر مهره‌ای از مهره‌های آمریکا است ولی متاسفانه برخی باور نمی‌کردند. تا اينکه او در صف منافقین و پیکاری‌ها و جبهه ملی‌ها قرار گرفت و بخشي از خاک کشور را به دشمن واگذار کرد.

 

هادي غفاري/ تهران

بنی‌صدر بیانیه‌ای داده که ملت قهرمان وآزادیخواه است علیه دیکتاتوری قیام کنند و امروز را روز براندازی دیکتاتوری اعلام کرده است!

حاميان بني صدر در شب 30 خرداد علاوه بر آنکه با دشنه و تير پاسدارها را کشتند با آب اسيد و پودر فلفل 290 را نيز مجروح کردند و بکارت دختران را از بين بردند.

محمد رشيديان/ آبادان

امام به بني صدر مهلت داد تا اعلام کند يکسال به وظايفش عمل نکرده، اما او چنين نکرد و نشان داد به ولي امر پايبند نيست.

بني صدر مي‌خواست تمام قدرت را جمع کنند از ولایت امر ومجلس وهمه ارگان‌ها بگیرند و به رئیس جمهور بدهد.

او آنقدر دست دست کرد که آبادان حصر شد و بعدش هم کاري نکرد تا اينکه با دستور امام حصر آبادان شکسته شد.

محمد امامي کاشاني/ کاشان

عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر را از جهت عدم تقوای سیاسی و مدیریت و مدبریت می‌دانم. او قانون اساسی را زیر پا گذاشت، گروه‎های ضدانقلاب را زیر پرچمش  جمع کرد و به آبروی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان لطمه زد.

بر اساس قانون فقط شوراي نگهبان مي‌تواند مغايرت مصوبات مجلس با قانون را اعلام کند، بني صدر با چه مجوزي مصوبات مجلس را غيرقانوني مي‌خواند؟

او به امام گفت که یک مشت بی دین در مجلس جمع شدند و امام پاسخ داد: آقای بنی صدر نگو بی دین اینها مردمان خوبی هستند.

مجلس به عدم لیاقت بني صدر پی برده بود، اما امام فرمان سکوت داد. وقتي امام اين سکوت را شکستند، بر ما که مقلد ايشان هستيم نيز واجب است که سکوتمان را بشکنيم.

 

سيدعلي خامنه‌اي/ تهران

مخالفت با بني صدر يک خصومت شخصی یا جریان حزبی نیست، بلکه یک تکلیف شرعی و مسوولیت الهی است.

در مجلس جاي بني صدر خالي نيست، چون بلندگوهاي او هستند که تهمت‎هاي او را تکرار کنند، ديگران را شکنجه گر و او را فرياد کننده، قلمداد کنند.

حضور مردم در صحنه که به دعوت رجايي و در مخالفت او با بني صدر نيست، مردم براي حمايت از امام به خيابان آمده‌اند.

عشق به جمهوري اسلامي باعث شد که با اينکه او را مناسب رياست جمهوري نمي‌دانستيم، از او حمايت کرده و مردم را به حمايت از او دعوت کنيم. اما او او در مقام ریاست جمهوری بزرگترین مدعی جمهوری اسلامی و تحقیرکننده آن به بلندگوی مخالفان آن شد. تا اينکه امام هم حمايتشان از او را سلب کردند.

مشروعیت او مبتنی بر حرمت قانون اساسی است که با امضاء نکردن مصوبات مجلس، اهانت به شورای نگهبان وشورای عالی قضائی و رئیس دولت، از بين رفته است.

رفتار بنی صدر و دوستانش در مقابله با دولت رجائی قدم به قدم نشان دهنده نقض تقوای سیاسی و تعهد اسلامی است که شرط اصلی ریاست جمهوری است.

صداقت، يکی از اصول اخلاقی اسلام و مصداق بارز تقوی وامانت و از شرائط رئیس جمهوري در قانون اساسی است که بنی صدر آن را نقض کرده است.

کوشش عمدی یا سهوی براي بي اعتبار جلوه دادن تصميمات امام، فقط عدم کفايت است يا خيانت؟ عدم دفاع از حيثيت جمهوري اسلامي در خارج از کشور، اگر خيابنت هم نباشد، قطعا بي کفايتي سياسي و اخلاقي است.

افشای اسرار اقتصادی کشور نیز یکی دیگر از دلائل عدم کفایت آقای بنی صدر است. عجیب ترین پدیده ای که در رابطه با عدم کفایت ایشان قابل بررسی است اخلال و شورشگری ایشان است.

عبدالحميد ديالمه/ مشهد

گفته بودم که ریاست جمهوری بنی‌صدر برای اسلام و انقلاب اسلامی ما یک فاجعه است چون به ولایت فقیه، سر سوزنی اعتقاد ندارد.

بنی‌صدر، نه تنها قادر نبود روابط قوای سه گانه را تنظیم کند، بلکه هر چه توانستند در تشتت اوضاع کوشید.

او از از بودجه‌های سری سوء استفاده کرده و فراماسون‌هايي چون نراقي را از زندان آزاد و به فرانسه فرستاده است.

علي موحدي ساوجي/ ساوه

هر کسی که درخط رئیس جمهور نبود و مطیع و منقاد و سرسپرده این آقا نبود به نحوی مورد تعرض واهانت و پرخاش او قرار می‌گرفت.

جامعه روحانیت مبارز تهران از بني صدر حمايت کرد اما از نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران ، جهاد سازندگی هم حمايت کرد و امروز ديگر از بني صدر حمايت نمي کند.

متاسفانه رئیس با پاکسازی واصلاح و تصفیه وزارتخانه ها و نهادهای این مملکت مخالفت کرد اما افراد وابسته به فراماسونري را با دريافت حقوق، بازنشسته کرد.

محمد يزدي/ قم

آقاي رجايي به هيچ وجه از جانب مجلس به آقاي بني صدر براي تصدي نخست وزيري تحميل نشد. او در جريان چند جلسه و بررسي 14 نفر، نهايتا به انتخاب آقاي رجايي رسيد.

ممدتقي رنجبر/ صومعه سرا

 

رئیس جمهور جوجه ای بود که از آمریکا فرستاده شده بود و الان هم ذبح می‌شود و خدا را شکر که آمریکا هم در این قسمت شکست خورد.

اگر آن روز که رئیس جمهور را از فرانسه آورده بودند، روحانیت مبارز او را کورکورانه تایید نمی‌کرد، امروز این بلا سر ملت ایران نمی‌آمد.

 

  • اسامي افراد به ترتيب نطق در مجلس قيد شده است.
  • 55 نماينده ديگر نيز قصد داشتند در اين موضوع به عنوان موافق صحبت کنند که فرصت نشد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    4 6
    چرا با ان همه خرابی که احمدی نژاد به بار اورد، رای به عدم کفایتش ندادن؟. واقعا این یک سوال بزرگی است.