مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در قالب قراردادهای فاینانس داخلی و خارجی گفت: حذف جیره‌بندی و قطعی آب با صرفه‌جوئی ۲۰ درصدی مردم محقق می‌شود.

 هاشم امینی شامگاه شنبه به مناسبت هفته صرفه جوئی در مصرف آب در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی استان، آینده روشن نیست، در همین راستا مردم باید صرفه جوئی و مدیریت مصرف آب را در تمام طول سال مدنظر قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه شاخص محسوس بودن خشکسالی، زاینده‌رود است، افزود: متاسفانه این رودخانه دائمی به رودخانه فصلی تبدیل شده و تاثیر آن نیز بر بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی را شاهد هستیم، در همین راستا هفته گذشته فولاد مبارکه به دلیل کم آبی به مشکل برخورد.

مدیریت منابع زیرزمینی و مصرف بهینه آب، بهترین راهکار است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه معمولا در تابستان شوک‌هائی را به مشترکان وارد می‌کنیم، تصریح کرد: کارشناسان حوزه آب معتقدند مدیریت منابع زیرزمینی و مصرف بهینه آب تنها راه‌حل رفع مشکلات موجود است، انتقال آب حوزه‌ای هم راهکار مناسب و درازمدت نیست.

وی با اشاره به اینکه کنتورهای آب محل درآمد آب و فاضلاب است، خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل مسئولیت اجتماعی و ملی‌مان، خودمان مروج کاهش مصرف شده‌ایم و این موضوع متناقض با اهداف سازمان خودمان است، بنابراین برای فرهنگ مصرف بهینه آب برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

امینی با بیان اینکه تنها در هفته صرفه جوئی در مصرف آب نباید به سراغ مدیریت بهینه مصرف آب برویم، بیان کرد: باید مدیریت بهینه مصرف آب یک رفتار شده و از شعار خارج و به شعور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه تنها استانی در کشور هستیم که اصحاب رسانه آن در تمام طول سال به موضوع آب می‌پردازند، گفت: در همین راستا اقدامات خوبی هم آب و فاضلاب استان انجام داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: در همین راستا بالغ بر 7 هزارو 446 دقیقه برنامه در صدا و سیما پیرامون مدیریت مصرف آب پخش شده که از این دقایق بالغ بر 761 برنامه در بخش صدا و 145 برنامه در بخش سیما پخش شده است، اصحاب رسانه نیز 5 هزار خبر تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی از اقدامات فرهنگی آب و فاضلاب استان تصریح کرد: جشنواره ملی فیلم و عکس، تاسیس خانه فرهنگ آب با نگاه علمی و هدفمند به بخش‌های مختلف حوزه مدیریت مصرف آب و غیره از جمله این موارد است.

امینی با بیان اینکه انتظارمان در مدیریت مصرف آب تنها از مشترکان و انجام برنامه‌های فرهنگی نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدامات نیز فنی و مهندسی است، اصلاح شبکه‌های آب به طول 235 کیلومتر در 3 سال گذشته و راه‌اندازی نشت یابی مجهز به تکنولوژی روز دنیا برای نخستین بار در کشور از جمله این موارد است.

وی بیان کرد: در مدت 4 سال گذشته حدود 700 لیتر بر ثانیه نشت یابی انجام داده و به چرخه توزیع آب برگرداندیم هر چند این موضوع هزینه سنگینی دربر داشت ولی نتایج خوبی از آن کسب کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پیرامون راه‌اندازی سامانه مدیریت فشار در شهر اصفهان گفت: به دنبال راه‌اندازی این سامانه در بقیه شهرستان‌های استان نیز هستیم، در حال حاضر فشار 132 نقطه را تنها در شهر اصفهان به طور مستمر رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه تله متری و تله کنترل در 56 شهر در سامانه اصفهان بزرگ افزود: از طریق این سامانه فشار را متناسب و با عدالت توزیع می‌کنیم.

افزایش یک میلیون مترمکعبی تولید آب در 5 سال گذشته

امینی با اشاره به نتایج مجموع اقدامات فرهنگی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: در بخش شرب سال 89 میزان تولید آب استان بالغ بر 372 میلیون مترمکعب بود که این مقدار در سال 94 به 373 میلیون مترمکعب رسید.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که 450 هزار واحد نیز به مشترکین اضافه شدند، بنابراین باید سالانه 4 تا 5 درصد افزایش تولید آب داشته باشیم اما در این 5 سال بالغ بر یک میلیون متر مکعب تولید آب‌ افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اقدامات آبفای استان و مردم سبب شده که در این چند سال افزایش مصرف در برخی از سال‌ها نداشته باشیم بلکه کاهش هم داشته باشیم، بیان کرد: این موضوع نقطه پایانی هدف‌مان نیست بلکه باید همین مسیر را در حوزه مدیریت مصرف داشته باشیم.

کاهش پرت آب از 25 به 17.6 درصد در 5 سال گذشته

وی پیرامون موضوع نشت‌یابی گفت: کاهش آب بدون درآمد (پرت) در سال 89 از 25 درصد به 17.6 درصد در سال 94 رسیدیم و نخستین استان کشور در پرت آب هستیم، میزان سرانه مصرف آب در بخش مسکونی از سال 86 از 189 به 105 لیتر بر ثانیه در سال گذشته رسیدیم که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود اما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

امینی با بیان اینکه برای نخستین بار در استان سند جامع مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب را تدوین کردیم، افزود: این سند به تصویب شورای مدیریت بحران استان نیز رسید و مقرر شد که اقداماتی در این راستا برای آب استان انجام گیرد.

وی تصریح کرد: تدوین سند جامع مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب سبب شد که در حوزه ملی به عنوان پایلوت در کشور مطرح شویم و این سند باید در بقیه استان‌های کشور نیز عملیاتی شود.

کم‌کاری هتل‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات در نصب مخازن استراتژیک

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و غیره باید مخازن استراتژیک را نصب کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این بخش‍ها همکاری لازم را ندارند، براساس این سند هتل‌ها و غیره باید تا 24 ساعت آب ذخیره داشته باشند.

وی با با بیان اینکه متاسفانه برخی شهروندان حقوق همسایگان خود را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: این افراد با نصب پمپ‌های غیرقانونی در زمان افت فشار مشکلاتی را به وجود می‌آورند و طبقات اول نمی‌توانند از همین آب کم هم استفاده کنند.

امینی با بیان اینکه میزان لوله‌گذاری در سال گذشته بالغ بر 258 کیلومتر بوده است، گفت: در بخش اجرای شبکه‌ها و بالابردن بهداشت و کیفیت نیز 355 کیلومتر لوله گذاری فاضلاب انجام داده‌ایم.

سرمایه گذاری 500 میلیارد تومانی بخش خصوصی

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی بخش خصوصی در قالب قراردادهای فاینانس داخلی و خارجی افزود: از این مبلغ بالغ بر 170 میلیارد تومان قرارداد فاینانس چین را عملیاتی و برای بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان استفاده خواهیم کرد، همچنین مقرر شده 360 کیلومتر از این شبکه‌ها را ویدئومتری و بازسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه قرارداد فاینانس داخلی را در شهرهای نجف‌آباد، زواره و تیران در دستور کار داریم، تصریح کرد: قرارداد بین متقابل (دادن پساب به جای پول) با فولاد مبارکه را در دستور کار داریم و براساس آن، فولاد توسعه شبکه فاضلاب شهرهای لنجان و مبارکه را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از 26 تصفیه خانه‌ فاضلابی که در کشور باید راه‌اندازی شود 2 تصفیه خانه سهم استان اصفهان است، همچنین بالغ بر 155 میلیارد تومان بین متقابل در بخشی از شهرهای برخوار، نجف‌آباد در خصوص احداث شبکه‌های فاضلاب را شروع خواهیم کرد.

امینی با اشاره به اینکه خوشبختانه استان در قراردادهای بین متقابل در کشور پیشرو بوده، بیان کرد: فولاد مبارکه در ازای گرفتن 30 سال پساب فاضلاب‌ها باید شبکه‌های فاضلاب لنجان و مبارکه را احداث کند.

وی پیرامون بخشی از پروژه‌های شاخص آب و فاضلاب استان در سال جاری گفت: احداث خط انتقال آب خوانسار، احداث تصفیه خانه گلپایگان، حل مشکل آب شهر گز با هزینه 13 میلیارد تومان، آبرسانی به منطقه صنعتی مبارکه و بهره‌برداری از مخزن 10 هزار مترمکعبی شهر مبارکه با اعتبار 15 میلیارد تومان از جمله این موارد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به جابجائی تاسیسات میدان استقلال افزود: در همین راستا 3 خط آب رسانی که 70 درصد آب شهر اصفهان را تامین می‌کند بدون اینکه حتی لحظه‌ای قطعی آب داشته باشیم را هفته آینده تحویل خواهیم داد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه 1522 کمک فراوانی به کاهش ترافیک و مراجعات مردمی به آب و فاضلاب داشته است.

حذف جیره‌بندی آب با صرفه‌جوئی 20 درصدی مردم

امینی با بیان اینکه تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ ( گلاب 2) به شبکه توزیع آب استان در بخش شرب وارد نشود همچنان با مشکل روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: اگر مردم و مشترکان در پیک مصرف آب 15 تا 20 درصد صرفه‌جوئی کنند دیگر به مرحله قطع و جیره‌بندی آب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه کشور آلمان بسیار مایل است که در بخش آب استان اصفهان سرمایه‌گذاری کند، بیان کرد: جلسات متعددی با برخی شرکت‌ها در مورد بازسازی شبکه آب و فاضلاب استان داشته‌ایم و در همین راستا نیز در موضوع آب بدون درآمد و تجهیزات آن نیز پیشنهاداتی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در 8 سال پیش دغدغه بنده این بود که هر نقطه از شهر اصفهان شبکه فاضلاب داشته باشد، گفت: هدف‌گذاری ما در 3 سال گذشته تمام مناطق اصفهان است، در حال حاضر 93 درصد جمعیت اصفهان را تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار داده‌ایم، شاخص کشوری 37 درصد بوده که این شاخص در استان اصفهان 67 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در سال 89 که آب و فاضلاب استان را در اختیار گرفتیم از بین 34 شرکت آبفای کشور رتبه 31 را در اختیار داشتیم داشت، افزود: خوشبختانه سال گذشته رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دادیم.

وجود یک تصفیه خانه در اصفهان به نوعی تهدید است

امینی با اشاره به وجود تنها یک تصفیه خانه در اصفهان تصریح کرد: این موضوع یک نوع تهدید است اما فلسفه آبرسانی گلاب 2 به دلیل همین دغدغه است.

وی در پاسخ به سوالات برخی خبرنگاران خاطرنشان کرد: در صورت انتقال پساب بیمارستان شهید چمران به زاینده‌رود باید این بیمارستان استانداردهای زیست محیطی را رعایت کند، بازسازی شبکه فاضلاب خیابان میر هر متر حدود 5 میلیون تومان هزینه دربر دارد، همچنین سیاست استان احیای تالاب گاوخونی و کویرزدائی است.

کیفیت آب استان اصفهان مطلوب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پیرامون کیفیت آب بیان کرد: مرکز بهداشت آب استان درباره هر نقطه‌ای از استان که آب آن برای شرب مناسب نیست به ما تذکر دهد بدون شک این آب را وارد شبکه نخواهیم کرد اما اکنون کیفیت تصفیه خانه شیخ باباعلی بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر قرار دادن چاه‌ها در مسیر آب شرب گفت: در پیک غیر مصرف هیچ چاهی را در مسیر آب قرار نمی‌دهیم و در پیک مصرف نیز از حدود 12.5 میلیون متر مکعب 11.7 میلیون مترمکعب آن از تصفیه خانه‌ها آب تامین می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =