لاریجانی: آرامش در پرونده‌های پر سروصدا نشان اقتدار قوه قضاییه است

رییس مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه در سال های اخیر مسیر تکاملی مثبتی را طی کرده، بررسی توام با آرامش پرونده‌های پرسروصدا از سوی این قوه را نشانه اقتدار آن دانست.

به گزارش خبرآنلاين، علی لاریجانی در کسوت رئيس قوه مقننه سخنران ويژه همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه بود، همچون رئيسه جمهور سخنانش را با تبريک هفته قوه قضاييه و ياد و خاطره شهيد بهشتي آغاز کرد.

به گفته وي، قوه قضاییه پس از انقلاب از یک نقطه برجسته برخوردار است که این به همت قضات ارزشمند است که در قوه قضاییه با وجودان خودشان کار می کنند. اینکه در سال های اخیر برخی از پرونده های مهم و پرسروصدا که معمول نیست مخصوصا در کشورهای در حال توسعه این گونه با آرامش مورد بررسی قرار گیرد، حکایت از تحقق قانون در کشور و قوه قضاییه مقتدر است گزارش‌های نهادهای نظارتی مجلس نسبت به عملکرد قوه قضاییه، از عملکرد مثبت قوه قضاییه به ویژه در سال‌های اخیر حکايت دارد و به نظر مي رسد که قوه قضاییه مسیری تکاملی مثبتی را در حال طی کردن است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

** ما قضات با وجدانی داریم که با همه مشکلات در کشور برکارشان تسلط دارند و در حال اجرای قانون هستند و در مقابل فشارها ایستادگی می کنند. اين سرمایه بسیار ارزشمندی است که بايد از آن صیانت کرد.

**در قانون آیین دادرسی کیفری، مسائلی که در خصوص حقوق شهروندی مطرح شده بود، مورد توجه قرار گرفته است و همچنین قانون مجازات اسلامی از دیگر قوانین مادر است که در مجلس تصویب شد. علاوه بر اين قانونی درخصوص وظایف قوه قضاییه در مجلس مصوب شد. همچنین قانون جرم سیاسی که یکی از اصول قانون اساسی است که روی زمین مانده بود و باید برای آن، قانونی مصوب می‌شد، در مجلس قبل مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.. لایحه پلیس قضاییه نیز در مجلس قبل به صورت مقدماتی مطرح شد که امیدواریم در مجلس دهم به تصویب برسد. هم‌اکنون در حال تهیه قانونی در زمینه ایجاد یک نظام جامع داوری هستیم که باتوجه به این‌که کشور در مسیر عقد قراردادهای بین‌المللی تجاری و اقتصادی است به نظر می‌رسد تهیه این نظام جامع داوری ضرورتی ویژه برای کشور دارد.

**طرحي براي مبارزه با قاچاق در کشور، در مجلس تهيه شده است. ممکن است در عمل نقایصی داشته باشیم که اخیراً مسئولان مبارزه با قاچاق گزارشی را به مجلس ارائه دادند که در بخش‌هایی شاهد ضعف‌هایی بودیم و به نظر می‌رسد اگر علاج جدیدی در این ضعف‌ها نداشته باشیم،‌ اقتصاد مقاومتی عملی نخواهد شد.

** بيش از دو دهه است که درباره قانون مبارزه با مواد مخدر، کار مي کنيم که نتایجی به همراه داشته که برخی از ابعاد آن، بسیار مثبت است و البته برخی از ابعاد آن نیز آن‌چنان مثبت نیست و جا دارد که با رویکرد جدیدی به موضوع مبارزه با مواد مخدر بپردازیم.

**در خصوص مبارزه با مواد مخدر بايد از تجارب قوه قضاییه تاکید کرد. پیشنهاد ما به قوه قضاییه این است که برای این حوزه به فکر ایجاد محاکم تخصصی باشد و امیدواریم با ایجاد چنین محاکمی، زمینه‌های اجرای بهتر این قوانین فراهم شود.

** غربی‌ها در اجرای برجام دارای نقاط ضعفی بودند که برخی از آنها به برچیدن تحریم ها به‌طور جامع مربوط است. آن‌ها هم‌زمان با توافق هسته‌ای عملیات دیگری را سامان داده‌اند که نفوذ نظامی آنها در منطقه را بیشتر می‌کند. در بیانات‌شان هم می‌گویند که نباید بگذاریم نفوذ ایران افزایش یابد و باید از این مسیر پیشرفت جلوگیری کنیم. به همین دلیل تدارکاتی دیدند و این سازماندهی نوعی دیگر از تحریم‌ها بود که باید در برابر آن واکنش نشان داد. بحث این است که آن‌ها برای این امور در مقابل ایران طراحی خاصی دارند و باید این طراحی را شناخت و این امری تاکتیکی نیست و بلکه استراتژی است و آنها می‌خواهند مقاصدی را برای ایران محقق کنند.

 

**گاهی هم می‌گویند سیاست‌های فعلی آمریکا که ایران و عربستان را به مشارکت با هم دعوت می‌کرد، اشتباه بود ولی من باور ندارم آمریکا دنبال مشارکت ایران و عربستان باشد. آن‌ها بدشان نمی‌آید این آتشی که بین دو کشور هست، ادامه یابد. ما اقدام عملی خاصی از سوی آنها برای سامان دادن این موضوع نمی‌بینیم. مجموع رفتارهای آنها نشان می‌داد ما با پدیده سیاسی حداقل میان‌مدت مواجه‌ایم و به هیچ‌وجه این تحرکات را کوتاه مدت نمی‌بینیم.

** زمانی ماجرای جریانات تروریستی در منطقه تمام می‌شود؟ سوال این است که آیا این بحران‌آفرینی‌ها در منطقه کوتاه مدت است یا خیر که باید گفت متاسفانه به‌نظرمی‌رسد، کوتاه مدت نباشد. روند جریانات تروریستی در منطقه نشان می‌دهد، موضوع تروریست از لحاظ کیفی و کمی رو به رشد است و بعید است این سازوکارهای موجود به‌طور بلندمدت علاج‌پذیر باشد و شیوه رفتاری آنها نشان می‌دهد، تروریسم در منطقه کوتاه مدت نیست و حداقل میان مدت است. همه مواردی که در این خصوص انجام می‌شود، برای این است که هیمنه جمهوری اسلامی را زیرسوال ببرند و هزینه‌های بسیاری در این خصوص از سوی دشمنان به ویژه سعودی‌ها انجام می‌شود اما باوجود تمام این تلاش‌ها موفق نشده‌اند.

**هدف دشمن این است که اقتدار حکومت مرکزی را دچار تردید کنیم که سیمای تاثیرگذار الگوی امنیتی کشورمان در منطقه را خدشه‌دار کنند.

**اگر قوه قضاییه زیر بال سرمایه‌گذاران را نگیرد و به آن‌ها اطمینان ندهد، آن‌ها ترجیح می‌دهند که وارد نشوند. بنابراین علاوه بر این‌که تسهیل فضای کسب و کار به عملکرد قوه مجریه مربوط است، تحقق این مهم به حمایت قوه قضاییه نیز بستگی دارد.یکی دیگر از اقدام‌های دشمنان این است که با ایجاد فضای ناآرام در اقتصاد کشور، مانع از جذب سرمایه توسط کشورمان شوند که ما باید در این خصوص نیز توجه لازم داشته باشیم.

**درصد قابل‌توجهی از اعدام‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، با جرائم مربوط به مواد مخدر در ارتباط است، گفت: باید این معادله که فشارهای حقوق بشری به دلیل اعدام مجرمان مواد مخدری روی کشورمان ایجاد می‌شود را برهم بزنیم.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بينام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    5 0
    با اين حساب به هيچ پرونده اي رسيدگي نكنيد، همه چيز در آرامش خواهد بود