۰ نفر
۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹

ایرنا نوشت : مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و حمایت های دولت یازدهم از حوزه تئاتر گفت دو هزار و 400 صندلی به ظرفیت تماشاخانه های تهران اضافه شده است.

مهدی شفیعی با اعلام این مطلب افزود :  حمایت از تولید و اجرای نمایش همواره مهم بوده و در این دولت نیز علی رغم مشکلات مالی، تلاش شده با اولویت بندی مضامین فرهنگی و اجتماعی در حوزه تئاتر این حمایت ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست های کلی دولت در حوزه بین الملل، از دیگر نکاتی که در این دوره مورد توجه قرار گرفته افزایش سطح مبادلات بین المللی در حوزه تئاتر و میزبانی از گروه های شاخص در جشنواره های بین المللی بوده که به اتفاقات خوبی هم منجر شد.

 

حمایت از توسعه تالارهای نمایشی در کشور

مدیرکل هنرهای نمایشی «حمایت از توسعه تالارهای نمایشی در کشور» را از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود : با همکاری و حمایت استانداری ها و شهرداری ها قرار است مباحث مربوط به راه اندازی تئاتر شهر در استانها پیگیری شود؛ ساخت تالارهای نمایشی کم هزینه و زودبازده نیز در دستور کار قرار گیرد؛ به علاوه در پروژه های بزرگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار دارد، به بخش تئاتر بیشتر توجه شود.

شفیعی یادآور شد: در تهران هم حمایت از تماشاخانه های خصوصی در دستور کار قرار گرفت که با بهره گیری از ظرفیت های موجود، بیش از دو هزار و 400 صندلی به صندلی های تئاتر پایتخت اضافه شد.

وی در پاسخ به اینکه ساخت تالارهای نمایشی در شهرستان ها، در قالب تماشاخانه های خصوصی است یا دولتی، بیان کرد: متفاوت است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح های بزرگی را در هشت استان در دست ساخت داشته که تعدادی از آنها افتتاح شده ؛ در این پروژه ها بخش های مربوط به تئاتر و استانداردسازی سالن های پلاتو را به طور جدی تری پیگیری کردیم که در قالب تئاتر شهر فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: در برخی استان ها هم با همکاری استانداری ها و شهرداری ها، تفاهم نامه هایی امضا شد که بر اساس آنها پلاتوها و تالارهای کوچک نمایشی در شهرستان ها و مراکز استان ها ساخته شوند، به طوری که بخش تجهیز آنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و با این اولویت بندی که در اختیار خود هنرمندان، گروه های نمایشی و انجمن های هنرهای نمایشی برای بهره برداری قرار گیرند.

 

همدلی در خانواده تئاتر/ سالی پرکار

به گفته شفیعی نکته دیگری که دولت تدبیر و امید بر آن تمرکز داشته «ایجاد همدلی در خانواده تئاتر» بوده است؛ زمینه برای فعالیت هنرمندانی که مدت ها از صحنه تئاتر دور بوده اند از جمله این تلاش ها بوده ، طوری که شاید بتوان گفت سال گذشته (94) سال پرکاری برای تئاتر بود و بیشتر هنرمندان این حوزه به نوعی فعال بودند.

 

حمایت مدون از فعالیت هنرمندان

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره فعالیت های اخیر دولت در حوزه تئاتر نیز بیان کرد : در حال حاضر دولت ایده « حمایتِ مدون از فعالیت هنرمندان» را در دستور کار خود دارد که برنامه ریزی برای آن در سطوح بالا و در بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت در حال انجام است.

وی اظهار امیدواری کرد که با عملی شدن این ایده حمایت از تولیدات تئاتر و هنرهای نمایشی مدون تر در دستور کار قرار گیرد.

 

فرهنگی ترین دولت

یکی از نکات جالب توجه از نگاه شفیعی، حضور دولتمردان، وزیران و مدیران عالی دولت تدبیر و امید در تماشاخانه ها برای دیدن تئاتر بوده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی در این باره گفت: یکی از دولت هایی که بیشترین تعداد حضور وزرا و اعضای سطوح بالای دولت را برای دیدن تئاتر در کارنامه خود داشته، دولت یازدهم است؛ به طوری که شاید بتوان گفت نیمی از کابینه آن در تماشاخانه ها حاضر می شدند و از این منظر می توان از آن به عنوان «فرهنگی ترین دولت» یاد کرد.

 

افزایش کم نظیر بودجه تئاتر

شفیعی همچنین به موضوع بودجه تئاتر پرداخت و توضیح داد: در بودجه پیشنهادی سال 95 برای تئاتر که مصوب شده و قرار است به زودی تخصیص پیدا کند، جهش خوبی به وقوع پیوسته است؛ به طوری که حدود 90 درصد در ردیف های بودجه ای تئاتر رشد داشته ایم.

بر اساس گفته مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نشانگر توجهِ دولت یازدهم به حوزه تئاتر بوده و تقریباً در افزایش های بودجه ای در این سالها کم نظیر بوده است.

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =