ایران نوشت: بسیاری، قرن بیست و یکم را عصر تکنولوژی می‌دانند چرا که فناوری در بخش‌های مختلف تأثیرگذار بوده و کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست به صورتی که کشاورزی فناورانه(AgriTech) در جهان رو به گسترش است.

حالا بسیاری، در حال‌گذار از کشاورزی سنتی به فناورانه هستند اما این موضوع در کشوری مانند هندوستان که جمعیت 3/1میلیاردی را درخود جای داده از اهمیت بیشتری برخوردار است و ردپای فناوری را به وضوح می‌توان در این بخش مشاهده کرد. کارشناسان کشاورزی هندوستان در تازه‌ترین تلاش خود به دنبال جایگزین کردن مدل آماری با مدل‌های عملیاتی دینامیکی و نیز ساخت ابررایانه‌ای هستند که بتواند زمان پدیده مونسون(طوفان موسمی) را به طور دقیق شناسایی کند و به این ترتیب کشاورزان با اتخاذ تدابیر مناسب، کمتر دچار خسارت شوند. این ابررایانه برپایه مدلی امریکایی عمل کرده و برای پیش‌بینی، مدل‌های سه بعدی تولید می‌کند.

حمایت دولتی از طرح فناورانه
بیش از 70درصد بارش سالانه بسیاری از مناطق هندوستان مربوط به مونسون و بارش‌های بی‌امان آن است که از ماه ژوئن تا سپتامبر(خرداد تا شهریور) صورت می‌گیرد و ازسوی دیگر حدود 119میلیون نفر در هندوستان تنها ازطریق کشاورزی زندگی خود را می‌گذرانند و به همین دلیل هم بشدت به اطلاعات دقیق پدیده مونسون متکی هستند. پیش‌بینی دقیق زمان این پدیده توسط یک ابررایانه می‌تواند نقش عمده‌ای در تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد این کشور ایفا کند. طبق گزارش رویترز، پیش‌بینی هرچه دقیق‌تر مونسون می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را در این کشور پهناور تا 15درصد بالا ببرد و با توجه به اینکه محصول بیشتر منجر به کاهش نرخ تورم در این کشور می‌شود، ساخت این ابررایانه مورد توجه دولت نیز قرار گرفته و درنظر دارد برای طراحی این ابررایانه و درنتیجه کاهش بهای محصولات، اقدامات حمایتی لازم را انجام دهد. همچنین لازم به ذکر است که طبق اعلام بانک جهانی، در سال 2015 صنعت کشاورزی هندوستان حدود 18درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده بود که این امر بر لزوم ساخت چنین ابررایانه‌ای بیش از پیش تأکید می‌کند.


گفته می‌شود قرار است سازمان هواشناسی هندوستان (IMD)، 60میلیون دلار(400کرور روپیه) برای ساخت این ابررایانه هزینه کند تا با استفاده از مدل‌های سه بعدی که در امریکا هم مورد استفاده است، بتواند زمان دقیق وقوع باران‌های موسمی و شدت آن را پیش‌بینی کند.«راجیوان» وزیر علوم زمین هند و متخصص در علوم مربوط به کشاورزی، بدون اشاره به کمپانی‌هایی که در ساخت این ابررایانه دخالت دارند، خبر داد که این سیستم 10بار سریع‌تر از سیستم‌های معمولی طراحی شده توسط IBM است و پیش‌بینی می‌شود این کار تا سال آینده میلادی به نتیجه برسد.


وی دراین باره گفت: بعد از سال‌ها کار آماری، بالاخره سازمان هواشناسی هندوستان تصمیم گرفت برای پیش‌بینی به سمت تکنولوژی برود.به هرحال هندوستان حالا برای ساخت یک ابررایانه اقدام کرده است که می‌تواند پدیده مونسون را با حساسیت و دقتی بسیار بالا پیش‌بینی کند. البته با توجه به وسعت پهناور هندوستان و وجود مناطقی با آب و هوای متفاوت، یک پیش‌بینی ملی برای این کشور کمک چندانی به کشاورزان نمی‌کند به همین دلیل هم قرار است در این مدل برای کل هندوستان و همچنین 5منطقه به تفکیک، پیش‌بینی‌هایی انجام شود.


«راجیوان» ادامه داد: پیش از این، بسیاری مدل دینامیکی را نمی‌پذیرفتند چون نمونه‌های پیشین قابلیت پیش‌بینی مونسون را نداشت ولی نمونه مورد نظر این قابلیت را دارد و می‌تواند نتایجی بهتر از مدل آماری ارائه دهد که در آن شاخص‌هایی همچون بالا آمدن آب دریا، دما و نیز بادهای جنوب که از سمت اقیانوس هند می‌وزد مورد توجه قرار می‌گرفت.


وی گفت: بخش کشاورزی هندوستان بشدت به فصل مونسون متکی است که از ماه ژوئن تا سپتامبر هر سال را شامل می‌شود.پدیده مونسون بیش از دو سوم بارش‌های سالانه هندوستان را شامل می‌شود و پیش‌بینی‌های دقیق می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا ماه‌ها قبل از وقوع این بارش‌های موسمی از آن مطلع شده و به این ترتیب بهترین زمان بذرپاشی و کاشت محصولات و نیز برداشت آن را بدانند و همچنین دریابند که بهتر است چه زمانی برای آبیاری محصولات یا کوددهی آن اقدام کنند تا محصولات آنها گرفتار باران‌های موسمی نشود و خسارت بالایی نبینند. این موضوع می‌تواند برای کشوری که دومین تولید‌کننده و مصرف‌کننده محصولاتی همچون برنج، گندم، شکر و پنبه است بسیار حیاتی باشد.


پیشگوهای هواشناسی
پیش از این، سازمان هواشناسی هندوستان و مؤسسه خصوصی Skymet در زمینه این پیش‌بینی‌ها فعالیت داشتند که البته گاهی هم با یکدیگر همخوانی نداشتند و این موضوع، کشاورزان را سردرگم می‌کرد به‌عنوان مثال در سال 2015، Skymet پیش‌بینی یک مونسون معمولی را داشت درحالی که سازمان هواشناسی هندوستان انتظار خشکسالی را می‌کشید و در نهایت این کشور با 14درصد بارش باران مواجه شد و بسیاری از کشاورزان با مشکلاتی متعدد مواجه شدند ولی مطمئناً با سیستم جدید، سومین اقتصاد آسیا به پیش‌بینی‌ها دلگرم‌تر خواهد شد. البته گفتنی است که تا به حال هندوستان از هواپیمای اختصاصی یا بالن‌ها و رادارها برای مطالعه اتمسفر و نیز جمع‌آوری اطلاعات برپایه جهت وزش باد، سرعت، دما، رطوبت، نقطه شبنم و سایر فاکتورهای محیطی و پیش‌بینی‌ها استفاده می‌کرد ولی بی‌شک پیش‌بینی‌های دقیق این ابررایانه، بر درآمد مردم و میزان محصول و نیز جذب سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است.


اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی
طراحی ابررایانه، تنها راهکار فناورانه برای کمک به مزرعه داران هندوستان نیست و کشاورزان هندی که روزگاری برای آپدیت شدن اطلاعات خود، تنها از رادیو استفاده می‌کردند حالا دیگر به یمن وجود فناوری از اپلیکیشن‌های مختلف تلفن همراه و نیز پلتفرم‌های مدرن شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و واتس اپ و... بهره می‌برند. این قشر با اطلاع از ظرفیت بالای فناوری، در قالب گروه‌هایی در این شبکه‌های اجتماعی با سایر کشاورزان ارتباط می‌گیرند و از آخرین اطلاعات درباره کشاورزی، وضعیت آب و هوا، قیمت محصولات، سیاست‌های دولت در این زمینه و... مطلع می‌شوند.


نمونه واضح فناوری‌ها، دستیابی کشاورزان هندی به اپلیکیشنی ویژه از طریق تلفن همراه است که ماه قبل توسط یک مؤسسه تحقیقاتی کشاورزی در هندوستان ارائه شده و مایکروسافت هندوستان و نیز دولت حمایت مناسبی از آن داشته است. این اپلیکیشن می‌تواند به کشاورزان کمک کند که از زمان مناسب برای کاشت محصول مطلع شوند و همچنین سلامت خاک و سایر شاخص‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. ازآنجا که فصل مونسون در هندوستان آغاز شده است، این اپلیکیشن که هنوز نام آن عنوان نشده، به عنوان پایلوت در«آندرا پرادش» یکی از ایالت‌های جنوب شرقی این کشور درحال استفاده است به این ترتیب کشاورزان این منطقه دیگر نیازی ندارند که دائم چشم به آسمان بدوزند تا دریابند چه موقع باید محصولات خود را برداشت کنند. این اپ با کمک اطلاعات ۴۵سال گذشته درباره بارندگی در ۱۳منطقه این ایالت، می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا از بهترین زمان کشت و بذرپاشی مطلع شده و گرفتار سیل و ازبین رفتن محصولات خود نشوند. البته گفتنی است اطلاعاتی که این اپ برای کشاورزان ارسال می‌کند در دهکده‌های مختلف و نیز بنا به نوع محصول متفاوت خواهد بود. همچنین کشاورزان می‌توانند تنها با یک کلیک اطلاعات مربوط به دمای هوا، زمان بارندگی، زمان صحیح کوددهی و... را تا 7روز دریافت کنند و در صورت احتمال وقوع باران‌های سیل آسا، تگرگ و... نیز هشدار می‌دهد. البته قرار است این اپ پس از طی مراحل آزمون و خطا، در سال‌های آینده برای کشاورزان سایر ایالت‌های هند نیز کاربردی شود.


به هرحال با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 تعداد ساکنان کره زمین به 6/9میلیارد برسد بنابراین باید میزان تولید محصولات کشاورزی جهان تا 70درصد افزایش یابد و اگر به موازات این موضوع به کمتر شدن زمین‌های قابل کشت و نیز بحران کم آبی و خشکسالی در جهان نیز توجه کنیم درمی‌یابیم که آینده‌ای پرچالش در انتظار مردم کره زمین قرار دارد و شاید فناوری، تنها ریسمانی باشد که بشر بتواند برای رفع نیاز‌های غذایی خود در آینده، به آن چنگ بزند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =