یک فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص انتقادات مطرح شده درباره نبود انسجام در فراکسیون امید، می‌گوید: این انتقادات را قبول دارم چون بسیاری از کاندیداهای ما در روزهای آخر شناسایی شدند.

محمود میرلوحی معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفتگو با خبرآنلاین درخصوص مباحث مطرح شده پیرامون اختلاف و چنددستگی بین اعضای فراکسیون امید و احتمال ریزش اعضای این فراکسیون اظهار کرد: شاید بتوان گفت فراکسیون امید نتوانست به اهداف اولیه خود برسد و شاید در رسیدن به این اهداف کمی به تاخیر افتاد چون این فراکسیون تازه تشکیل شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان بعد از انتخابات 92 استارت کار انسجام بخشی و ایجاد ساختار ائتلافی فراگیر را زده و قدم به قدم و با برنامه و تدبیر جلو آمدند و نهایتا از آن شرایط مبهم و بلاتکلیف توانستند لیستی تحت عنوان لیست امید به مردم عرضه کنند. پرچم لیست اصولگرایان تحت عنوان ائتلاف فراگیر نیز به زمین افتاد و این ائتلاف در مرحله دوم هیچ نشانه ای نداشت و کاندیداهای این جریان هیچ بنر و پلاکاردی نداشتند.

میرلوحی همچنین تصریح کرد: درعین حال لیست امید توانست نظر حامیان دولت و اصولگرایان معتدل همچون آقایان جلالی، نعمتی و بروجردی را برای حضور در این لیست جلب کند.

این عضو شورای مرکزی شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان ابراز عقیده کرد: نهایتا در مرحله دوم نوعی مسابقه برای ورود به لیست امید شکل گرفت طوری که ما در شورای عالی فرصت رسیدگی به همه درخواست های ارجاع شده را پیدا نمی کردیم. به نوعی همه کاندیداها برای حضور در این لیست ها هجوم آوردند و هرکسی بگوید من سراغ لیست امید نرفتم اسمش را بگویید تا بگوییم چه موضعی در این رابطه داشته است. حتی برخی خواهش کردند لیست امید نسبت به حضور آنها در انتخابات سکوت کند که نشان می دهد ارزش سکوت لیست امید نیز برای برخی بسیار بالا بود.

وی یادآور شد: البته باوجود تمامی این مسائل همه میدانند که کاندیداهای سرشناس اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند و انشاالله شورای نگهبان و هیات های نظارت از اقبال مردم نسبت به لیست امید درس گرفته باشند چون نهایتا انتخابات شکلی مانند رفراندوم به خود گرفت که حمایت عمده مردم از اصلاح طلبان را نشان می داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلبان همچنین اظهار کرد: بعد از تشکیل مجلس، بحث ریاست مجلس مطرح شد که بین عموم اصلاح طلبان و افرادی همچون آقایان کرباسچی، زیباکلام وعبدی این انسجام دیدگاه وجود نداشت و نظر بعضی بر ریاست آقای عارف بود و آن افراد آقای لاریجانی را در شرایط کنونی مناسب می دانستند.

میرلوحی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم انتخاب و حمایت از آقای عارف برای حضور در انتخابات ریاست هیات رییسه مجلس کار درستی بود و همین که ایشان اعلام کرد در مرحله دوم شرکت نمی کند انتقادات زیادی را در برداشت و همه بر حضور ایشان تا انتها تاکید داشتند. این موضوع نشان میدهد آقای عارف به خواست عمومی مردم پاسخ داد و از مسئولیت شانه خالی نکرد. البته آقای لاریجانی هم در برجام زحمت کشیدند و به همین دلیل ما در قم ایشان را در لیست امید گذاشتیم، پشیمان هم نیستیم.

میرلوحی درخصوص انتقادات مطرح شده درباره نبود انسجام در فراکسیون امید، تصریح کرد: من این انتقادات را قبول دارم چون بسیاری از کاندیداهای ما در روزهای آخر شناسایی شدند و به لیست پیوستند، طوری که ما از بسیاری از آنان شناخت کافی نداشتیم و هم آنها تجربه کافی از فرآیند قانون گذاری نداشتند و بسیاری از اصولگرایان با تجربه، در روزی که برای تجدید بیعت به حرم امام راحل رفته بودند، لابی کرده و ریاست 9 کمیسیون را در دست گرفتند که اتفاق مناسبی نبود.

این عضو شورای مرکزی شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: دلیل این اتفاق هم کم تجربگی دوستان ما و در عین حال تجربه بالا و توان مهندسی اصولگرایان حاضر در مجلس بود.

وی با بیان اینکه "خود من به هیات رییسه تشکیل شده در فراکسیون امید نقد دارم"، گفت: این هییت رییسه ازنمایندگان تهران و مردان تشکیل شد که نوعی گاردگیری بین شهرستانی ها ایجاد کرد در عین حال زنان در هیات رییسه حضور ندارند. درمجموع جامعیتی که در اساس نامه تصویب شده بود، اتفاق نیفتاد. در عین حال بسیاری از دوستان برای نایب رییسی نیز تلاش میکردند و متاسفانه اصل راهبردی ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی و ترجیح منافع جریانی و لیست امید بر منافع فردی آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: دوستان ما در کمیسیون ها آنطور که باید متحد عمل نکردند اما به هرحال اکنون نیز سهم خوبی به دست آمده و 5نفر از 12 نفر هیات رییسه مجلس از اصلاح طلبان و لیست امید هستند.

میرلوحی ادامه داد: البته ما این گلایه را از برخی اصولگرایان و لیست ولایت هم داریم که میدانند مردم با نگاهی اصلاح طلبانه به آنها رای دادند و نباید پیام مردم را فراموش کنند چون بدهکار آنها هستند. نشست و برخاست هایی با اعضای جبهه پایداری داشتند که به نظر ما نباید این اتفاق میفتاد.

وی همچنین تاکید کرد: نهایتا می توان گفت که فعلا نباید درباره عملکرد فراکسیون امید قضاوت کرد و این فراکسیون از نظر ما منسجم، دارای اهداف روشن و با آینده ای خوب است و آقای عارف طبق ارزیابی های ما فعال هستند، مثلا دیدیم با چند دقیقه رایزنی در انتخاب رییس کمیسیون اصل نود تاثیرگذار بودند و اینطور نیست که فراکسیون امید بازنشسته و خسته شده باشد بلکه فراکسیونی افتخارآمیز است که در شرایط سخت و حساس با تدبیر و برنامه‌ای منطقی شکل گرفته و مردم به آن اعتماد کرده اند. این فراکسیون در مجلس دهم میتواند امید، آرامش و رونق اقتصادی را به جامعه پمپاژ کند.

این عضو شورای مرکزی شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در پایان اظهار کرد: به هرحال ما از ریاست آقای لاریجانی خوشحالیم. فرض کنید اگر آقای حدادعادل به مجلس امده و او رییس بود. درحال حاضر تعداد انگشت شماری از جبهه پایداری در مجلس دهم حضور دارند. ما از کجا به کجا رسیده ایم و این خیلی خوب است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدرسول A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    3 4
    زنده باد امید آفرینان ایران زمین ...