روزنامه خبرورزشی درباره بازیکنان و مربیانی که در فوتبال ایران به زبان خارجی مسلط هستند گزارشی نوشت که آن را می خوانید.

كي چند تا زبان بلده؟ در اين مطلب مي‌خواهيم به اين سؤال فان خيلي اجمالي پاسخ دهيم. تحقيقات ما نشان مي‌دهد، كارلوس كي‌روش سرمربي و رضا قوچان‌نژاد مهاجم تيم ملي جزو اساتيد يادگيري زبان هستند. نكونام، مهدوي‌كيا، هاشميان، علي دايي و... هم از جمله چهره‌هاي معروف فوتبال ايران هستند كه به دو زبان مهم دنيا تسلط دارند. منصوريان هم در كمال ناباوري به زبان يوناني تسلط صددر‌صد دارد!
*كارلوس كي‌روش؛ سرمربي تيم ملي پروفسور است. او به زبان‌هاي انگليسي، ‌اسپانيولي و ايتاليايي تسلط كامل دارد و هر جاي دنيا برود، كارش لنگ نمي‌ماند.
*رضا قوچان‌نژاد؛ پديده يادگيري زبان در تيم ملي است. به 7 زبان زنده دنيا حرف مي‌زند. يك بار خودش در گفت‌وگو با سايت رسمي فيفا در اين باره حرف زد و گفت 7 زبان را بلد است ولي تا جايي كه ما خبر داريم به زبان‌هاي انگليسي، فرانسوي، هلندي، آلماني و اسپانيايي تسلط كامل دارد. در اين بين زبان بلژيكي را هم كاملاً بلد است. اين زبان دشوار تركيبي از چند زبان از جمله آلماني، هلندي و فرانسوي است.
*جواد نكونام؛ او هم دو زبان بلد است. غير از فارسي، تسلط صددر‌صد به زبان اسپانيايي دارد. 5 سال طول كشيد تا به طور كامل اسپانيايي را ياد بگيرد. در كنار آن، به انگليسي هم تسلط صددر‌صد دارد. او پرتغالي را هم به خوبي متوجه مي‌شود.
*مسعود شجاعي؛ مثل جواد نكونام به زبان اسپانيايي تسلط دارد و انگليسي هم بلد است حرف بزند. او هم سختي‌هاي زيادي كشيد تا بتواند به زبان اسپانيايي تسلط پيدا كند.
*عليرضا جهانبخش؛ استعداد بسيار خوبي در يادگيري زبان دارد. ستاره جوان تيم ملي به زبان انگليسي تسلط كامل دارد. البته او قبل از ترانسفر به اروپا، اين زبان را ياد گرفته بود. در سه سالي كه در هلند بوده، زبان اين كشور را هم به خوبي ياد گرفته است.
*اوسيانو كروز؛ دستيار اول كارلوس كي‌روش به زبان‌هاي انگليسي، پرتغال و اسپانيايي تسلط كامل دارد.
*علي كريمي؛ ستاره محبوب پرسپوليسي‌ها تنها زبان انگليسي را غير از فارسي بلد است.
*فرهاد مجيدي؛ ستاره محبوب استقلالي‌ها علاوه بر اينكه به زبان انگليسي مسلط است، زبان عربي را هم مي‌داند. او سال‌ها در امارات زندگي كرده و به همين دليل دو زبان انگليسي و عربي را ياد گرفته. فرهاد در تلاش است تا زبان اسپانيايي را هم ياد بگيرد.
*علي دايي؛ افتخار فوتبال ايران، مثل بلبل انگليسي و آلماني را حرف مي‌زند. دايي به خاطر مراودات اقتصادي‌‌اش، ضعف‌هايش را از بين برد و حالا به اين دو زبان كاملاً مسلط است. البته او زبان عربي را هم كامل مي‌فهمد ولي دست و پا شكسته مي‌تواند جواب بدهد.
*عليرضا منصوريان؛ سرمربي محبوب استقلال هم جزو كساني است كه استعداد ويژه‌اي در يادگيري زبان دارد. در كمال تعجب به زبان يوناني تسلط دارد و گاهي با همسرش به اين زبان حرف مي‌زند. منصوريان به انگليسي هم تسلط كامل دارد و در كنار آن كم و بيش آلماني و فرانسوي را هم بلد است.
*كريم انصاري‌فرد؛ او هم استعداد زيادي در يادگيري زبان دارد. انگليسي را خوب حرف مي‌زند. اصطلاحات فوتبالي اسپانيايي را بلد است و تا حدودي زبان آنها را مي‌فهمد. البته يادگيري زبان يوناني براي كريم سخت است ولي تلاش خود را آغاز كرده است.
*سردار آزمون؛ زبان انگليسي‌‌اش بد نيست. زبان روسي را هم كامل مي‌فهمد و كم و بيش حرف مي‌زند.
*اشكان دژاگه؛ به دو زبان انگليسي و آلماني تسلط كامل دارد و تا حدودي هم عربي حرف مي‌زند. به خاطر دو سال حضور در قطر اين زبان را كم و بيش ياد گرفته. كاملاً متوجه عربي مي‌شود ولي برايش حرف زدن كمي سخت است.
*برانكو ايوانكوويچ؛ سرمربي پرسپوليس هم به زبان‌هاي انگليسي و كروات مسلط است و البته مي‌گويند فارسي را هم بلد است ولي حرف نمي‌زند!
*عليرضا حقيقي؛ دروازه‌بان تيم ملي به زبان انگليسي كاملاً تسلط دارد. او پرتغالي و روسي را هم مي‌فهمد و دست و پا شكسته حرف مي‌زند.
*پژمان منتظري؛ مدافع مطرح تيم ملي هم به غير از فارسي، به دو زبان زنده دنيا تسلط دارد. او انگليسي را فول است و در كنارش به زبان عربي هم تسلط كاملي دارد. اين مسئله باعث شده تا در ليگ قطر كوچكترين مشكلي نداشته باشد.
*مجتبي جباري؛ ستاره سابق استقلال هم به زبان انگليسي تسلط صددر‌صد دارد. او عربي را هم خيلي خوب مي‌فهمد و دست و پا شكسته حرف مي‌زند.
*مرتضي پورعلي‌گنجي؛ مدافع جوان تيم ملي هم از روزي كه ترانسفر شد به دنبال يادگيري زبان انگليسي رفت و فعلاً مي‌تواند گليم خود را از آب درآورد.
*احسان حاج‌صفي؛ در يك سالي كه در آلمان بود نتوانست زبان اين كشور را ياد بگيرد ولي زبان انگليسي را كم و بيش بلد است و فعلاً مي‌تواند كار خود را در اروپا راه بيندازد.
*آندرانيك تيموريان؛ به زبان انگليسي كاملاً مسلط است. به هر حال چند سال در فوتبال انگليس حضور داشته. به زبان ارمني هم كه تسلط دارد.
*سروش رفيعي؛ بازيكن جوان تيم ملي و تراكتورسازي هم به زبان انگليسي تسلط دارد.
*مهدي مهدوي‌كيا؛ به پاس سال‌ها حضور در آلمان مثل بلبل زبان اين كشور را حرف مي‌زند. وقتي آلماني ياد بگيريد، يادگيري زباني چون انگليسي هم براي شما بسيار ساده‌تر مي‌شود. مهدي به اين زبان هم تسلط دارد.
*وحيد هاشميان؛ مي‌گويند آلماني را بهتر از خود آلمان‌ها حرف مي‌زند. تصور كنيد او چقدر زبانش خوب است كه در كلاس‌هاي پروفشنال مربيگري اين كشور شركت كرد و توانست معتبرترين مدرك مربيگري را بگيرد. ادبيات آلماني را هم به خوبي بلد است. وحيد هم مثل مهدوي‌كيا انگليسي حرف مي‌زند.
*افشين پيرواني؛ مدير تيم ملي ايران هم جزو قديمي‌هاي فوتبال ايران است كه زبان انگليسي را بلد است.
*ماركار آقاجانيان؛ دستيار ايراني كارلوس كي‌روش به زبان ارمني تسلط دارد و انگليسي هم حرف مي‌زند.
*يحيي گل‌محمدي؛ سرمربي ذوب‌آهن در گذشته معلم زبان انگليسي بود و به همين خاطر به اين زبان تسلط دارد.
*حميد استيلي؛ او هم جزو پيشكسوت‌هاي فوتبال ايران است كه به انگليسي تسلط كامل دارد.
*حشمت مهاجراني؛ مربي سابق تيم ملي ايران به دو زبان انگليسي و عربي تسلط صددر‌صد دارد. او سال‌هاي سال است كه در امارات زندگي مي‌كند و به همين دليل مجبور بود خيلي زود اين زبان‌ها را ياد بگيرد.
*سعيد عزت‌اللهي؛ هافبك دفاعي جوان تيم ملي هم خيلي زود فهميد به خاطر حضور در فوتبال اروپا بايد زبان انگليسي‌‌اش را خوب كند. او در حال حاضر به سادگي انگليسي حرف مي‌زند و اسپانيايي را هم مي‌فهمد. او تلاش كرده تا زبان روسي را هم ياد بگيرد.

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =