۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
صنعتی برای رقابت و مبارزه با قاچاق

منوچهر صالحی کوپائی

كفش ملي به عنوان بزرگ‌ترين فروشگاه زنجيره‌اي تخصصي كفش ايران و غرب آسيا و با حضور در تمام استان‌هاي ايران، به طور مستقيم به 49 ميليون و 796 هزار و 834 نفر يعني 3/66 درصد جمعيت كشور دسترسي مستقيم دارد (جزئيات آن به پيوست تقديم مي‌شود) و با فروش ميانگين سالانه 3 ميليون و 600 هزار زوجي و در حالي كه به طور متوسط از 6 مراجعه يك خريد اتفاق مي‌افتد، سالانه پذيراي 21 ميليون و 600 هزار مراجعه‌كننده است (متوسط فروش سالانه 3 ميليون و 600 هزار زوج × 6 مراجعه كه براي فروش يك زوج لازم است) و اين وظيفه سنگيني است كه كفش ملي به انجام آن احساس مباهات و غرور مي‌كند. اين حضور گسترده و پرقدرت كفش ملي و سياست‌هاي منحصر به فرد در اداره‌ اين مجموعه عظيم، نمودهايي از قدرت و البته خيرخواهي مجموعه صنعتي ملي را به شرح زير به دنبال داشته است:

1-    كفش ملي به عنوان پدافند غيرعامل، مقابله با فشارهاي دشمنان ايران با تأمين و مديريت نياز كفش كشور در شرايط سخت و بحراني؛

تأمين و مديريت نياز كفش كشور در 8 سال دفاع مقدس و همچنين مديريت بازار و صنعت در دوران تحريم‌هاي ناجوانمردانه برگ زريني از عملكرد روشن و مثبت كفش ملي است.

2-   حفظ نظم و ثبات بازار كفش كشور و خنثي كردن ترفندهاي سودجويان داخلي و خارجي؛

تغيير و تحولات كلان سياسي و اقتصادي نوسانات بسياري در بازار مصرفي ايران ايجاد و اين امر در بسياري از بخش‌هاي اقتصادي، زمينه را براي فروشندگان فرصت‌طلب فراهم كرده است تا با احتكار و ترفندهاي غيرمولد و غيراخلاقي، به سودهاي خارج از بازار و ارزش اقتصادي دست يابند اما كفش ملي با حضور در سراسر ايران و مديريت صحيح عرضه و برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت چنين ترفندهايي را در بازار كفش خنثي كرده است.

3-    كفش ملي به عنوان پيش‌آهنگ توليد داخلي و حمايت از كار و سرمايه‌ داخلي و تحقق‌بخشي به سياست‌هاي كلان كشور از جمله سياست‌هاي مدنظر مقام معظم رهبري و اقدام عملي در اقتصاد مقاومتي؛

فراهم كردن شرايط مناسب براي عرضه سالانه حدود 4 ميليون زوج كه 100 درصد آنها از شركت‌هاي داخلي تأمين شده‌اند، نقش برجسته و كلاني در حمايت و تقويت صنعت كفش و 15 صنعت پشتيبان كفش داخلي ايفا مي‌نمايد.

4-   حمايت از فرهنگ و ارزش‌هاي ايراني - اسلامي؛

كفش ملي با گزينش هدفمند محصولات توليدي ضمن احترام به خواسته‌هاي مشتريان و مدهاي مصرفي، پاسداري از ارزش‌ها و مباني اسلامي و ايراني را همواره سرلوحه كار خود قرار داده است.

5-   مبارزه با قاچاق كفش و واردات بيش از حد:

با تمركز صرف بر توليدات داخلي و ارزيابي فرايند توليد كالاهاي گزينش شده، كفش ملي با اتخاذ قوي‌ترين سياست پيشگيري نسبت به ورود محصولات قاچاق و وارداتي به فروشگاه كفش ملي بهترين استراتژي مبارزه با قاچاق و حتي كاهش عرضه محصولات وارداتي را عملي كرده است.

6-   كمك به رقابت مولد و سازنده و توانمندسازي بنگاه‌هاي متوسط:

در كنار هدايت و نظارت بر بسياري از شركت‌هاي متوسط و كوچك توليدي (SME)، زمينه لازم براي توانمندسازي شركت‌هايي را فراهم كرده است كه دانش و توانايي توليدي بالايي داشته اما به دليل انحصار «بنكداران سنتي بازار» توان عرضه محصولات خود را ندارند. هر توليدكننده كفش سواي از ارتباطات شخصي و سازماني مي‌تواند با پيشنهاد محصولات توليدي خود به كميته ارزيابي كفش ملي و اخذ نمره قبولي از آزمون‌هاي كيفي ملي، محصولات خود را از طريق كانال وسيع و گسترده‌ كفش ملي عرضه نمايد كه اين امر رقابت منصفانه در بازار كفش را در پي داشته است.

7-   هدايت و رهبري صنعت كفش:

از يك طرف ارزيابي تخصصي و عرضه محصولاتي مطابق با فرم پاي ايرانيان و متناسب با وضعيت اقتصادي خانوارها، و از طرف ديگر با سياست‌گذاري و الزام توليدكنندگان به بهبود مستمر كيفيت محصولات‌شان نقش پررنگي در مقابله با برندهاي جهاني قوي خارجي ايفا مي‌كند. لازم به ذكر است كه يكي از معيارهاي پذيرش محصولات اطمينان از كاربرد پوست و چرم حيوانات حلال گوشت در ساخت محصولات مي‌باشد.

8-  فراهم كردن محيطي با الزامات اخلاقي و اسلامي:

همواره حرمت و كرامت مشتري در فضاي فروشگاهي ملي به طور كامل حفظ شده و پيگيري مي‌شود. رفتار نامناسب، پوشش نامتعارف و يا نقض حريم خصوصي ارباب رجوع خطوط قرمز كفش ملي محسوب مي‌شوند.

9-   استفاده از روش‌هاي فروش عادلانه:

مشتري در فروشگاه‌هاي كفش ملي با روش‌هاي فروش سخت و اقناعي روبه‌رو نمي‌شود، كفش ملي «معامله‌اي اسلامي» كه شرط اصلي آن تصميم‌گيري آزادانه و بدون فشار بر مشتري است را در سرلوحه خود قرار داده است به همين دليل است كه مشتريان كفش ملي، مشترياني بلندمدت، پايدار و وفادارند.

10- تضمين‌هاي كيفي:

كفش ملي با دادن تضمين‌هاي كيفي 3 تا 6 ماهه و تحمل هزينه 3 درصدي برگشت از فروش، رويكردي متعهدانه و اخلاقي نسبت به مشتري را در پيش گرفته است. چنين حقوقي در بازار كفش و پوشاك داخلي و حتي جهان كم‌نظير است.

11- اطمينان به مشتري در مورد اصالت جنس (تقلبي نبودن):

كفش ملي با خريد مستقيم و دست اول از توليدكنندگان و حتي ارزيابي و نظارت بر فرايند، توليد، اطمينان لازم را در مورد جنس كفش و اصالت آن را در اختيار مصرف‌كننده قرار مي‌دهد تا بتواند تصميمي درست، بهينه و رضايت‌بخش بگيرد.

12- قيمت‌هاي منطقي و سياست‌هاي يكسان:

مديريت فروشگاه‌هاي ملي نه براساس سليقه شخصي «فروشنده» و «مغازه‌دار» بلكه بر اساس سياست‌هاي دقيق و حساب شده‌ كلان كه براي بيش از 250 فروشگاه كشور، با دقت و حساسيت و براساس ارزش‌هاي والاي ديني، انساني و اخلاقي تدوين مي‌شوند، انجام مي‌شود. قيمت‌گذاري براساس مشخصات كيفي و معيارهاي مشخص حساب شده و منطقي تعيين مي‌شود؛ برخلاف فروشگاه‌هاي شخصي كه براساس سليقه و بينش فروشنده، قدرت چانه‌زني مشتري و ساير مشخصات سليقه‌اي، قيمت يك محصول مي‌تواند متفاوت باشد.

13- پاسخ‌گويي و پيگيري حقوق مصرف‌كننده:

كفش ملي برخلاف فروشگاه‌هاي شخصي كه الزامي بر پاسخ‌گو بودن نمي‌بينند و مشتريان آنها، احقاق حقوق خود را تنها در پناه بردن و تمسك به فرايند رسمي شكايت از دادگستري مي‌بينند (و به دليل هزينه‌بر بودن، سخت بودن و زمان‌بر بودن غالباً مشتري از اعتراض و شكايت صرفه‌نظر مي‌كند)، شأن و اعتبار خود را در گرو رضايت مشتري و مصرف‌كننده مي‌بيند. بنابراين مكانيسم‌هايي براي پاسخ‌گويي در اسرع وقت به انتقادات و خواسته‌هاي مشتري را همواره اجرايي كرده است.

 

مديرعامل گروه صنعتي ملي

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =