۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

ارتقای حوزه IT از مهم‌ترین اولویت‌های تأمین‌اجتماعی در دوره مدیریت جدید است و به همین منظور کمیته فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان یکی از کمیته‌های ٦ گانه‌ای که برای رفع مشکلات و بهبود فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل شده، آغاز به‌کار کرده است.

روزگاری، سازمان تأمین‌اجتماعی پیشتاز اتوماسیون اداری در کشور بود. این سازمان از نخستین‌هایی بوده که در دهه ٤٠ و ٥٠ شمسی، کامپیوترهای مین‌فرم (main computer) را به چرخه انجام کار و آمار و محاسبات خود، وارد و در اواخر سال ١٣٧٩ بزرگ‌ترین طرح ملی جمع‌آوری و تمرکز اطلاعات در کشور، به نام «طرح سامان سوابق بیمه‌شدگان از سال ١٣٢٨ به بعد» را آغاز و عملیاتی کرد. (متأسفانه، مراحل بعدی طرح کامل اجرا نشد).

روند ارتقا و به‌روزرسانی سیستم اتوماسیون و استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، در این سازمان در ادوار مختلف مدیریتی دچار نوسان شده و هم‌اینک و باوجود دانش تخصصی و تلاش‌های صادقانه همکاران در بخش‌های مربوط، در نقطه ای هستیم که با شأن، سابقه و جایگاه آن همچنین انتظارات جامعه مخاطبان تناسبی ندارد.

برای مثال، رفت و آمد کارفرمایان برای ارائه ‌فهرست‌های حق‌بیمه کارگران و کارکنان خود، به شعب سازمان موضوعی است که یک‌بار در ماه انجام می‌شود؛ یعنی هر کارفرما حداقل باید ١٢بار در سال به شعب تأمین‌اجتماعی مراجعه کند! در صورت بروز هر مشکلی هم که رفت و آمدها بیشتر می‌شود.

اگر عدد ١٢(ماه) را در تعداد کارگاه‌های فعال کشور که براساس آخرین آمار اعلامی ‌از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی سازمان، یک‌میلیون و ١٩٦هزار و ٩٨٩ کارگاه است، ضرب و حاصل را نیز در عدد ٢ (رفت و برگشت) ضرب کنیم، تعداد حداقلی رفت و آمد کارفرمایان به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی مشخص می‌شود؛ ٢٨ میلیون و ٧٢٧ هزار و ٧٣٦ بار، رفت به شعب و برگشت به مبدأ.

هزینه قابل‌توجه این رفت و آمدها، افزایش ترافیک و مصرف انواع انرژی‌ها ازجمله سوخت، افزایش آلودگی هوا، افزایش آلودگی صوتی، افزایش نارضایتی کارفرمایان و مشکلاتی که از عدم حضور ایشان در محل کار و خط تولید ناشی می‌شود، تأخیر در انجام امور بیمه‌شدگان، ناکارآمدی سیستم اداری و فرسوده‌شدن نیروی کار سازمان فقط، بخشی از مشکلاتی است که ارائه حضوری لیست‌های حق بیمه کارگران با خود به همراه دارد.
موارد پرشماری وجود دارد که کارفرمایان، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی برای رتق و فتق امور خود، ناچار به مراجعه حضوری به شعب سازمان و سایر ادارات آن هستند و این در حالی است که با استفاده از ظرفیت‌های مجازی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، امکان رفع و رجوع غیر حضوری نیازها وجود دارد.

از ابتدای آبان سال ‌94 حدود ٢٠ درصد شعب تأمین‌اجتماعی، لیست‌های بیمه‌شدگان را به‌صورت اینترنتی می‌پذیرند و قرار بر این است این امر تا پایان سال در کل کشور انجام شود؛ اقدامی ‌توأم با تأخیر اما امیدبخش!

استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات که با سرعت در حال تغییر و ارتقا هستند در حل مسائل سازمان‌های بزرگ و ازجمله سازمان تأمین‌اجتماعی فوائد پرتعدادی دارد که نتیجه نهایی آن، شفافیت، دقت و سرعت در پاسخگویی است.

آنگونه که مدیرعامل این سازمان تأکید کرده، ارتقای حوزه IT از مهم‌ترین اولویت‌های تأمین‌اجتماعی در دوره مدیریت جدید است و به همین منظور کمیته فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان یکی از کمیته‌های ٦ گانه‌ای که برای رفع مشکلات و بهبود فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل شده، آغاز به‌کار کرده است.

«پیش به‌سوی تأمین‌اجتماعی الکترونیک»، شعار کلیدی سازمان تأمین‌اجتماعی در نمایشگاه الکامپ ١٣٨٦ بود! این شعار چه زمانی محقق خواهد شد؟

این یادداشت قبلا در سال 1394 منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =